Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

nieuwe kans voor het MSM-forumbaan-project ?

Gestart door Havoc, 29 oktober 2015, 21:35:33 PM

Thommy

Ik had er ook graag 1 gemaakt. Enkel moet je 1 maken voor 1 keer want de baan is al paar jaar uit het oog verdwenen
Greetz

Thommy

Edsko Hekman

#61
Mijn naam is gevallen, dus kiekeboe, hier ben ik.  8)

Ik ben bestuurslid bij de stichting Benelusxpoor.net en in die hoedanigheid ook belast (en verguld  ;) ;D) met het wel en wee van de BNLS forum module baan. Ik mag dat zootje ongeregeld proberen in de hand te houden. Gelukkig word ook ik af en toe bijgestuurd.  ;D

Het is waar dat het coordineren van de baan als de BNLS forumbaan een grote klus kan zijn. Maar mijn ervaring is ook dat je er heel erg veel voor terug krijgt. Niet financieel natuurlijk, maar in waardering, hulp, energie, hopen lol, etc... En ja, helaas zit daar ook wel eens gezeur bij. Alles heeft zijn voor- en nadelen, zoals voor alles in het leven. Ik heb dankzij de forumbaan vele nieuwe mensen mogen leren kennen en daar zit inmiddels wel een aantal vrienden bij.
Wij hebben altijd de baan geprobeerd zo laag drempelig mogelijk te houden. Iedereen zou moeten kunnen meedoen bij onze baan, van beginner tot expert zal ik maar zeggen.  ;) Van mensen met oude Lima zooi tot het meest moderne ACME of LS Models spul. We hebben bouwdagen waarbij we mensen helpen met de vragen en/of problemen die ze hebben, we doen per jaar inmiddels 3 beurzen, we hebben met enige regelmaat nieuwe bakken, soms met nieuwe bouwers, soms van reeds bestaande deelnemers.

We hebben een en ander ingestoken met zo min mogelijk regels. We leggen niks vast over gebruikte materialen, thema's of wat dan ook. Natuurlijk moet je een aantal basis regels hebben om je bakken ook rijdend en kloppend aan elkaar te krijgen. Dat is allemaal zo fool proof als mogelijk bedacht. Ons uitgangspunt is steevast geweest om bouwers echt zoveel mogelijk vrijheid te geven om te bouwen wat hij (of zij ;)) wil. Zie hier voor onze spelregels en zie voor jezelf of het klopt.

Wij hebben ontzetten veel lol er in en gaan vrolijk door met het bezoeken van beurzen en het bouwen van baantjes. En wie weet komt die van mij ook nog eens af dit jaar. ;) :-X

Eens in de twee jaar is veel te weinig om je bouwkunsten te tonen. Wellicht kunnen we eens kijken of we ergens een samenwerking kunnen bewerkstelligen. Daar zal echter wel een afvaardiging vanuit de MSM forum baan voor nodig zijn. Er zal toch goed gekeken moeten worden hoe de bakken evt te koppelen zijn. Wie o wie trekt deze schoen aan? Wij hebben net op 1 juli een bouwdag gehad in Eindhoven, dat was een mooi moment geweest om eens aan elkaar te snuffelen.

Zoals Steef al aangeeft, een delegatie van de MSM forum baan is altijd van harte welkom. Hoe meer zielen, hoe meer vreugd.  :)

Hoe dan ook, ik nodig een delegatie van de MSM forum baan van harte uit om te komen praten over de mogelijkheden. Aan onze kant zijn er twee leden al bereid gevonden om van BNLS zijde te kijken waar evt problemen zich voordoen en hoe die te tackelen zijn. Wie maakt me los van MSM zijde? ;)

Vragen? Stel ze maar. Nieuwsgierig? Ga een kijken bij BNLS.

Groet,

Edsko

Aanvulling: het is niet mijn bedoeling om hier nu publiekelijk de verschillen tussen de normeringen van BNLS en MSM hier te bespreken. Daar ga je toch niet uitkomen zo. Mijn voorstel is om dit in klein comité te bespreken, max 4 mensen.

sdz1976

#62
Dit was dus ons ideetje .
Het vinden van vertegenwoordigers bleek echter te lastig te zijn dan aanvankelijk gedacht, 1 iemand is er bereid gevonden bij ons maar die ziet het niet zitten van het alleen te doen.
Ikzelf wil er wel aan meehelpen mocht dit nodig zijn, maar kan mij onmogelijk arrangeren als vertegenwoordiger



In onze club zijn er echter wel enkele die hun module willen ter beschikking stellen , al dan niet bemand alsook hun diensten om eventueel overhangmodules te maken etc..
De verschillen in normen zijn door Edsko en mij al op een rappeke bekeken en lijken op het eerste zicht goed overbrugbaar.

Ik zelf heb alvast plaatst  in de aanhanger voor een 4 tal modules richting Eurospoor en terug, Als ze in Aalst of Ninove geraken .
Dit aanbod geld ook voor andere beurzen waar ik met 1 van mijn banen sta, afhankelijk van de beschikbare ruimte in mijn boedelbak.

Zoals ik eerder al schreef, lijkt het me wel meer dan nuttig van de verschillende msm bakken te inventariseren, wie heeft welke bak en waar en hoe groot.
Als het lukt om van de kant van msm een delegatie van max 2 man bij elkaar te krijgen ben ik er rotsvast van overtuigd dat de bnls en de msm modulebanen samen smelten de beste en waarschijnlijk enige manier is om een gewisse msmmodulebakdood te voorkomen, en liefst nog te laten groeien.



Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

doomslu

Zoals al gezegd heb ik andere katten te geselen, maar ik ga toch m'n zegje doen.

Het idee om af en toe samen te komen is natuurlijk schitterend. Misschien zijn enkele clubs die wat ruimte hebben bereid dit te organiseren? Al dan niet op hun open-deur-dag of als losstaand evenement.
Ben benieuwd of er iets uit komt.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

sdz1976

In Aalst is iedereen alvast welkom, en is de plaats, en heel wat modules beschikbaar.

Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Havoc

Ik wou eens gaan kijken naar de bnls normen en het eerste postje dat ik opendoe, zie ik enkel "update your account". Photobucket.... Is er een andere manier om die te zien?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Edsko Hekman

Nee, nog niet. :) Dan moeten wij eerst ook onze tekeningen "eventjes" elders stallen. Gaat goed komen hoor! Dank voor de melding.

De melding van Photobucket zal je zeer ws nog wel veel vaker tegenkomen in de verschillende draadjes op BNLS. Daar zal MSM ongetwijfeld ook last van hebben.

Gr.

Edsko

Kautenbach

Ieeeeck.....ook hier een Edsko  ;D 8) ;D

Edsko Hekman

Willempie, ga jij nou maar bouwen...  ;) 8)

marcel112

Hier nog een BNLS-lid dat hoopt wat uitbreiding te krijgen aan de baan via wat Vlaamse vrinden.

Heb eerder de tekeningen die op het BNLS forum staan omgezet in tekst, om binnen de Eindhovense ModelbouwVereniging te gebruiken.
Zijn met een aantal leden namelijk aan het werk om op basis van de BNLS module flink wat bakken te maken.
Net zoals Samuel dus bij zijn club doet.

Totdat de tekeningen weer beschikbaar zijn kan daaraan de maat worden afgelezen.
Bij de BlackBoxen staan als enige extra een maat voor gaten voor auto's.
Als EMV willen we namelijk ook auto's gaan laten rijden over de modules.
https://www.dropbox.com/s/6wkyy0v14x4qwo9/Stuklijst%20Modules.docx?dl=0

Kautenbach

 ;D ;D

Ben heel benieuwd,  Belgisch, Nederlands,  nu nog Luxemburgs  8)

Edsko Hekman

De tekeningen komen na mijn vakantie weer terug. Dus nog even een dag of 10 geduld aub.

Komt goed.

Gr.

Edsko

Michiel

Mag ik voorstellen om de titel van dit draadje ietsjes aan te passen? Telkens als het voorbij komt moet ik weer diep nadenken over wie het ging...  ::) Maar dit is een interessant draadje over een nieuwe kans voor het MSM-forumbaan-project! Misschien dat "Forumbaan" ook in de titel kan vermeld worden?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Metpetergaathetbeter

#73
moest zoals Michiel eerder reeds voorstelde eveneens Modulebaan vermelden vandaar deze aanpassing en dit dankzij mijn beste vriend mij erop attent heeft gemaakt een foutje te hebben gepost :) ;)

OlivierV

#74
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 14 juli 2017, 10:32:42 AM
maak er Dood en begraven de minibaantjes van :-\
Het is de forumbaan, voor de minibaantjes zijn er wel genoeg inschrijvingen, of nog op komst.

Ik zou zeggen, trek het voortouw, en maak jij eens een nieuwe bak voor de forumbaan die in jouw eigen modelbaan kan passen en kunnen we eens zien wat je kan. ;) ::)
Want we zijn nog altijd benieuwd naar het eerste werkstuk van jouw hand.  ::)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan