Een werkende bollenstamper in N

Gestart door Dirkh, 17 oktober 2015, 17:19:41 PM

Dirkh

Een tussendoortje, lag hier al een tijdje te wachten om het eens te testen en terug tegen gekomen.
Dus even een wissel op een stukje gezet, servo eronder maar die bedien ik maar even met de hand, anders had ik nog soldeerwerk.

Het is een knutselstukje om te kijken of zoiets haalbaar is en of het wel realistisch genoeg is om de moeite te doen van die te bouwen. Het is snel ineen gedraaid dus niet op de afwerking en de afmetingen letten.
Wel het werkt maar het is de moeite niet om zoiets te maken, was wel eens leuk om het te zien werken.

Een filmpje, je ziet dat het soms nog hapert er zit nog ergens een beetje flux op van het solderen.



En ja er zitten een paar vijzen los bij deze jongen.  :D

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

loebaske

denk dat Dirk toch serieus pillekes neemt....jawade

SuSke

OK, weer een uitdaging meer. Als dat in N lukt moet het in H0 zeker lukken :-[ 8). Maar niet meer voor de tentoonstelling  ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

eddy


OK, weer een uitdaging meer. Als dat in N lukt moet het in H0 zeker lukken ;

Ben ook bezig met zoiets in HO.
Moet op onze strijkplank komen.

groeten eddy

Dirkh

T*is geen wedstrijd hoor.
Ik ga er maar gewoon vaste maken voor de baan. Het werkt wel maar er moet nog een laagje verf over en dat zie ik niet zitten in N.
Trouwens dat ding is zo fragiel dat het meer problemen dan toegevoegde waar heeft.

Maar het was leuk op eens te maken.

Gerolf

Erg leuk gemaakt ... en zou in H0 ook geen groot probleem mogen zijn  ::)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

railrunner

Knap Dirk, bijzonder knap.  Gij zijt inderdaad gene normale ;)

Steam.N

Heel knap gemaakt, Dirk.
Breng je dit mee naar MTD?  Dan kunnen we het eens in het echt zien  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Dirkh

Citaat van: Steam.N op 18 oktober 2015, 21:58:13 PM
Heel knap gemaakt, Dirk.
Breng je dit mee naar MTD?  Dan kunnen we het eens in het echt zien  ;)

Ik zal het proberen te herstellen tegen het weekeinde, ik heb het gisteren verbogen bij het monteren van de nieuwe test versie van de overweg. Maar geen garantie dat het gaat lukken.

Steam.N

Zélfs als je het niet werkend krijgt, is het leuk om in het echt te zien !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

59erke

En ik een tijdje terug maar zoeken naar een goede analoge manier om wissels te verzetten....

Knap werk Dirk.

Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Dirkh

Citaat van: Steam.N op 19 oktober 2015, 08:21:21 AM
Zélfs als je het niet werkend krijgt, is het leuk om in het echt te zien !

Niet panikeren Jean, ik kreeg deze namiddag een ingeving en heb een nieuwe versie gemaakt, veel steviger (alhoewel wat kan je steviger noemen in N) maar het werkt terug en heeft net 30 min aan het proefdraaien geweest samen met de nieuwe overweg aandrijving. Beiden bijna foutloos, enkel de bollestamper blijft heel soms nog hangen, eigenlijk zou het gewichtje nog iet zwaarder moeten zijn en de bevestiging aan de wissel nog beter moeten. De overweg werkt veel beter dan de vorige versie.
Ik heb het gekoppeld aan de wissel in het standaard gaatje van de wissel (1 mm) met een stangetje van 0.5 mm en daar zit dus ook nog 0.5 mm speling op die ik dan weer verlies op de beweging van de bollestamper en die is al maar 2.5 mm.
Om het allemaal perfect te laten werken zou ik een gaatje van 0.5mm moeten boren in de wissel om zo de bollenstamper speling vrij te kunnen verbinden.
Maar daar ga ik nu niet meer aan beginnen. 
Misschien straks eens zoeken of ik geen buisje van 1 mm buiten diameter en 0.5  of 0.6 mm binnendiameter heb en dat over het stangetje schuiven, zo is de speling ook weg gewerkt.

Steam.N

Knap, Dirk !!!
Heb je geen loden hagelbolletje, om de bollestamper te verzwaren?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Dirkh

Probleem is al opgelost, gewoon dat stangetje met secondelijm vastgelijmd aan de wissel en de speling is weg.
Dat lost ook ineens het probleem met de bollenstamper die bleef hangen op , de beweging is nu 0.5 mm meer en dat is blijkbaar voldoende.

Een foto van de nieuwe versie maar geen filmpje, je zult moeten komen kijken bij MTD volgend weekeinde. Nadien zet ik hier wel een filmpje. Het is allemaal nog niet op maat en fijn afgewerkt maar het was maar een probeersel.