Loc en korte Tillig wissel

Gestart door Cozzy, 14 oktober 2015, 17:10:21 PM

Cozzy

Hallo,

zijn er mensen die gebruik maken van de kort(st)e wissel van Tillig (178mm - ref.85324)


bron: Tillig website

Ik heb deze nl. zelf niet en vraag mij af of het wijsheid is om ze te gebruiken in een locdepot.
Voordeel: op minder plaats toch je kont kunnen keren
Nadeel: hebben loks problemen met het nemen van zulke wissels??

Groeten,
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

patatje70

op onze klubbaan hebben we er een 100-tal liggen, onder voorbehoud dat ze goed zijn afgeregeld nog geen enkel probleem ervaren,zowel niet in wisselstraten als in bundels...

SuSke

Zie commentaar Wim
Ook op Vaerwegh Dok liggen de W2 van Tllig, zelfs in het zichtbare deel. Vlot werkbaar in zelfbouwpakket.
Goed leggen en mooi regelen.
Vergeet de Tillig motor maar kies voor een Hofmann of Servo, veel beter te betrouwen en eenvoudiger te plaatsen.
Wel even opletten in de wisselstraten met de stelbalk. Als je complexe wisselstraten maakt zorg je beter voor de bediening in het midden, dan kan je de stelbalk net naast de bielsmat afknippen waardoor je niet in de problemen komt met de naastliggende wissel.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Cozzy

Hallo Wim & Frans,

Bedankt voor de info!
Dan ga ik ze gebruiken in mijn plan. Heb op dit moment enkel nog maar die van 228mm gebruikt.
Voor de aandrijving gebruik ik servo's voor een fijne afstelling.

Tot later!
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

OlivierV

In het zicht zou ik ze niet gebruiken (daar zou ik opteren voor exemplaren die minstens 25cm lang zijn), in het schaduwstation wel (dan zijn je wisselstraten ineens een slag korter). Heb er zelf een 3-tal in gebruik in combinatie met Hoffmann wisselaandrijvingen. Dat werkt prima, al mijn locs rijden er feilloos over.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

SuSke

Hangt een beetje van de toepassing af Olivier.
Wanneer je in een industriecomplex zit, gebruikt men in werkelijkheid ook redelijk korte wissels met een minimale afbuigstraal.
De snelheid waarmee men door die wissels rijdt is beperkt tot "stapvoets" verkeer.

JE mag ze komen aanduiden op de baan binnen 2 weken  ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Cozzy

Olivier,

Deze wissels zijn bestemd voor een locdepot, hoeven dus geen 'hoge snelheid'-wissels te zijn zoals Frans al aanhaalde.
Op de tekening staat het afbuigende gedeelte ook als radius 484mm wat zou betekenen dat de meeste locs dit probleemloos zouden kunnen verteren.
Ik zal me er eentje aanschaffen en uitproberen  ;)

Groeten,
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

OlivierV

Citaat van: SuSke op 14 oktober 2015, 23:54:45 PM
Hangt een beetje van de toepassing af Olivier.
Wanneer je in een industriecomplex zit, gebruikt men in werkelijkheid ook redelijk korte wissels met een minimale afbuigstraal.
De snelheid waarmee men door die wissels rijdt is beperkt tot "stapvoets" verkeer.

JE mag ze komen aanduiden op de baan binnen 2 weken  ;)
Ik snap het hoor en had er op mijn vorig baantje (rangeerbaantje) enkele in het zicht liggen maar vond ze te kort, het afdraaien was echt scherp, de kitjes met 85441 als artikelnummer (Tillig H0 rails 85441 Flexsteg-wissel W 4) zijn net iets langer en komen als je ze met de realiteit vergelijkt ook overeen met korte wissels.

Dat is mijn opinie he. ;)

Frans, ik wil ze gerust aanduiden, de meeste zal ik wel vinden! :D
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan