Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

de rails en de warmte ?

Gestart door BD1701, 13 juni 2006, 21:47:16 PM

janjozef

Ee oplossing kan mischien wel zijn om, buiten het uit de zon houden van de baan, met een ventilator wat luchtstroming in de kamer teweeg te brengen. krijg ge in elk geval een ervenredig verspreidde warmte en dan kunt ge eventueeel uw uitzetting voegen wat verbreden, wat ge ook kunt is uw flexen in het midden nog een extra uitzettings voeg geven.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Klaas Zondervan

Tabellen van uitzettingsco?ffici?nten zijn in diverse boeken te vinden, b.v. in het Polytechnisch zakboekje. Maar daar worden maar zelden houtsoorten in genoemd. De enige die ik kon vinden is deze, van eikenhout:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Uitzettingsco%C3%ABffici%C3%ABnt
Daar zie je dat de uitzetting van eikenhout ongeveer de helft is van messing. Ik vermoed dat andere houtsoorten in dezelfde getalwaarden liggen. Ook triplex, spaanplaat en MDF zullen onderhevig zijn aan uitzetting, dat kan niet anders.

janjozef

Alles is onderhevig aan uitzetting en dit in meer of mindere mate. Maar of dit nu zo belangrijk voor de modelspoorder is, dat hij dat kan bereken en weten met hoeveel uitzetting hij moet rekening houden, dat betwijfel ik. Veel beter is na te zien hoe de gevolgen in onze banen kunnen worden opgevangen

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Gerolf

Uit die tabel van wickipedia leid ik af dat messing bij een temperatuurverschil van 50? (!) slechts 0,9 mm per meter uitzet. Het is duidelijk dat de ondergrond een grote rol moet spelen om tot slingerende rails te komen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janjozef

een temperatuursverschil van 50?, laat ons stellen dat de begintemp 20? is dan word dat al 70?, Dan wordt het hoog tijd afscherm maatregelen voor uw scenery te nemen. Gerolf ik denk dat een verschil van +30? tot -10? dus tussen de +50? en +10? al ruim is dus uw uitzetting van 0,9mm is al veel te veel, en is mits het maken van 1 uitzetvoeg per meter, met een dikte van een slijpschijfje van de dremel, al
oplost.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Peter

Jan,
Het temperatuurs-verschil is gemakkelijk te verklaren. In alle voorgaande berichten wordt steeds van de "omgevings-temperatuur" gesproken, en inderdaad, daar heb je (althans in je hobby ruimte) waarschijnlijk nooit zo'n extreem verschil.
Wanneer de zon echter op je rails schijnt kan de temperatuur van het metaal (messing, nieuwzilver e.d.) zeer extreme temperaturen hebben.
Leg je hand in zomer maar eens op je auto die in de zon staat, en je voelt wat ik bedoel.
Met vriendelijke groeten
Peter

Gerolf

Ik wou met die 50? een zeer ruim temperatuurvershil aanduiden. Op mijn zolder wordt het nooit kouder dan 15, en niet warmer dan 35 graden.
Jammer genoeg is er wel een zolderraampje naar het zuiden gericht. Daar wil ik ooit nog een automatische zonnewering plaatsen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janjozef

Het is natuurlijk zo dat als de zon er rechtstreeks op schijn door een zolderraam of dergelijk je die temperaturen kunt verkrijgen. maar dat kan 1x gebeuren. Ter bescherming van je scenry zou je best zorgen dat het niet meer gebeurt. Ik garandeer je dat gans de kleur van je baan zal verdwenen zijn als ze een ganse zomer in de volle zon staat. Het uitzetten van je sporen zal dan het minste van je zorgen zijn. Maar uw 51 van Mehano die half wit ziet omdat hij tijdens je verlof 14 dagen half in de volle zon stond zal je iets minder aanstaan.

Jan

Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

rgp

Dag,

Ik heb mijn bedenkingen bij die uitzettingscoef.  Enige jaren geleden (allez het kunnen er best 15 zijn) was het zeer warm en bij De Pijl hebben ze toen rails teruggevonden die gewoon omhoog stonden van de warmte.  Aan de eclissen waren de sporen in de bochten gewoon naar buiten en omhoog geduwd !

Roland

DelticPower

Hallo klimaatregelaars, een ander bruikbaar middel om de temperatuur en zonne-instraling te verminderen ben ik nog niet tegengekomen. Bij mij is het dakraam met thermoglas aan de binnenzijde bekleed met zonwerende folie.
Dit scheelt enorm met de warmte en het licht komt enigzinds gefiltert binnen.

Groeten van Jan

Johnnytrein

Delticpower, kan je die zonwerende folie niet aan de buitenzijde aanbrengen? Johnny
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

Steven86

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Ik kan er geen getallen van vinden, maar ik denk niet dat er veel verschil in thermische uitzetting zal zijn tussen MDF en b.v. triplex.




Helemaal mee eens. Tussen triplex en MDF zal er haast geen verschil zijn. Er zijn overigens soorten triplex en soorten MDF. Veel hangt af van het hout dat men gebruikt bij het maken van triplex en MDF. Voor MDF, vermoed ik dat de gebruikte lijmen en harsen ook een verschil kunnen geven.

MDF wordt wel vaak als hittebestendig materiaal gebruikt (keukenbladen bv.) en het zal niet verbuigen. Nadeel is inderdaad dat het wel erg zwaar is.


Steven

DelticPower

Hallo Johnny,  de folie heeft een kleefkant, dus aan de buitenzijde aanbrengen is wat dat betreft geen probleem. Het verwerkingsadvies was toch aan de binnenzijde. Was ook iets makkelijker, nu hoefde ik niet op het dak.[:D][:D]
Groeten van Jan

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Uit die tabel van wickipedia leid ik af dat messing bij een temperatuurverschil van 50? (!) slechts 0,9 mm per meter uitzet. Het is duidelijk dat de ondergrond een grote rol moet spelen om tot slingerende rails te komen.

Zelf ga ik er van uit dat de ondergrond ook iets uitzet, ongeveer de helft van de railuitzetting. Daarom leg ik flexrails met een voeg van 0,5mm, dat moet ruim voldoende zijn. Maar de railstaven moeten natuurlijk wel kunnen schuiven in de bevestigingen. En daar kan het misgaan als je ze te overdadig schildert.

citaat:
Geplaatst door DelticPower

Hallo klimaatregelaars, een bruikbaar middel om de temperatuur en zonne-instraling te verminderen ben ik nog niet tegengekomen.

Lijkt me niet zo moeilijk. In mijn huidige woning heb ik rolluiken voor de ramen, die gaan dicht als het al te zonnig is.
In mijn vorige woning prikte ik gewoon een laken met punaises voor de ramen. En verder is het zeer effectief om je dak te isoleren, in de winter helpt het tegen de kou, in de zomer tegen de warmte.

DelticPower

Hallo Klaas, je hebt gelijk met de opmerking over de rolluiken etc.

Mijn bedoeling was dat ik zo'n middel als de folie nog niet was tegengekomen in de gesprekken hier terwijl het toch wel een voor de handliggend middel was.[:)][:)]


Groeten van Jan