Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Modules in Z?

Gestart door Havoc, 23 december 2004, 20:41:27 PM

Hapag Lloyd

citaat:
Geplaatst door Havoc

Waar blijft ge ze toch halen??? (doe maar hoor, geen bezwaar)

Die laatste link was de moeite. Echt wat ik zocht, bedankt. Enkel een beetje mijn twijfels bij het nut van een dubbel (dubbel spoor).

Expert in non-working solutions.



Gaat u een modulebaan maken met enkel spoor ? Met bovenleiding ?

Nvdm:Hasselt - Landen, in 1/220 zo'n 120 meter

depovero

Dag havoc,

Ik heb is op de Z-bend track site gaan zien, naar hun modulenormen. Die staan stevig, de regels. Het moet ook, om zo weinig mogelijk problemen te hebben, bij samenkomsten.

Jij spreekt van een dubbel, dubbel spoor. Ja, maar je moet niet vergeten van wachtsporen te zetten, en, mits de bouw van een achtergrond - zo op 3/5 van de diepte - wordt van het dubbel-dubbel uitzicht niets gemerkt, of zeer weinig. De verhouding 3/5 is een fictief gegeven, om de indruk te geven van de module niet zomaar precies in twee gesneden te hebben (soort gezichtbedrog, in feite).

Een andere mogelijkheid is van eindmodules te maken, zo dat je eigenlijk navenant een keerlus heb. Met ander woorden, een hondenbeen-figuur. Daar ga je dan afwijken van de principes der makers.

Als we bereid zijn van het erop te wagen, is dit ??n van de vele punten die bediscussieert moet worden.

Ik zeg maar zoiets, willen we wel naar de praktijk overgaan?

Heren, ik luiztert,

Denis



citaat:
Geplaatst door Havoc

Waar blijft ge ze toch halen??? (doe maar hoor, geen bezwaar)

Die laatste link was de moeite. Echt wat ik zocht, bedankt. Enkel een beetje mijn twijfels bij het nut van een dubbel (dubbel spoor).

Expert in non-working solutions.

Zien kijken en dromen
Oh zo klein en fijn
Voor Z moet je er zijn

Havoc

citaat:
mits de bouw van een achtergrond - zo op 3/5 van de diepte - wordt van het dubbel-dubbel uitzicht niets gemerkt, of zeer weinig.


Ja, maar de indruk die ik krijg is dat ze dat bij Z-bend niet doen.

citaat:
Een andere mogelijkheid is van eindmodules te maken, zo dat je eigenlijk navenant een keerlus heb. Met ander woorden, een hondenbeen-figuur. Daar ga je dan afwijken van de principes der makers.


Dat hondebeen lijkt me een beter idee eigenlijk.

citaat:
hun modulenormen. Die staan stevig, de regels.


Ja, dat moet inderdaad, maar langs de andere kant zijn ze wel heel losjes wat de omzetting metrisch-imperial betreft. Een beetje vreemd ook om Z in inches te gaan doen, het is tenslotte een metrisch systeem van oorsprong.

citaat:
Gaat u een modulebaan maken met enkel spoor ? Met bovenleiding ?


Enkel spoor waarschijnlijk niet, bovenleiding denkelijk wel (maar niet functioneel) gezien de elocs die ik reeds heb. Maar zo 4 sporen op 60cm lijkt me een beetje van het goede teveel.

citaat:
Als we bereid zijn van het erop te wagen, is dit ??n van de vele punten die bediscussieert moet worden.

Ik zeg maar zoiets, willen we wel naar de praktijk overgaan?


Ben je van plan mee te doen? Zelf ga ik eerst nog eens het Joerger systeem beter bekijken, maar dat zal tot volgend jaar moeten wachten [;)] En voor alle discusies is dit forum toch...

Expert in non-working solutions.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Hapag Lloyd

Samen iets uitwerken ? Voor mij geen probleem.
De drie Z-musketiers [:D].

Anders moeten we ergens neutraal afspreken om de koppen bij elkaar te steken.
Ondertussen zal ik verder zoeken naar informatie , en dat met jullie delen.

tonycabus

Ik zei het toch, LIVE-FORUMS!!! Sorry, FORUMZZZZZ...
voor de MuZketiers

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Hapag Lloyd

citaat:
Geplaatst door tonycabus

Ik zei het toch, LIVE-FORUMS!!! Sorry, FORUMZZZZZ...
voor de MuZketiers

Tony





Toch een prachtige letter , die Z. [:o)]

Havoc

Hoe langer ik erover nadenk, hoe meer ik er zeker van ben dat in Z-spoor magazine iets gestaan heeft over die Joerger modules. Enig probleem is waar die verd...mde nummer naartoe zijn.[B)] Toen dacht ik er helemaal niet aan en heb ik die ergens op een hoop gegooid.

Expert in non-working solutions.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

depovero

Dag de Muzketiers, en d'Artagnan [^],

Wie iz de vierde, waarzchijnlijk ?ne die onz uitzpraakmisvorming begint te krijgen.

All?, nu nog eens zien, na een kleine zoekperiode, waar we de neutrale plek zouden vinden. Ik woon in Zaventem, en jullie?

Neem jullie tijd om eerst rustig te feesten en te wensen,

De mijnen toegediend, trouwens,

Denis
Zien kijken en dromen
Oh zo klein en fijn
Voor Z moet je er zijn

Hapag Lloyd

citaat:
Geplaatst door Havoc

Hoe langer ik erover nadenk, hoe meer ik er zeker van ben dat in Z-spoor magazine iets gestaan heeft over die Joerger modules. Enig probleem is waar die verd...mde nummer naartoe zijn.[B)] Toen dacht ik er helemaal niet aan en heb ik die ergens op een hoop gegooid.

Expert in non-working solutions.



Ik heb die ook ergens liggen in mijn hobbykamer.  Dat wordt graafwerken ... [:I][:I][:I]

Hapag Lloyd

citaat:
Wie iz de vierde, waarzchijnlijk ?ne die onz uitzpraakmisvorming begint te krijgen.


Menig volk zal straks die uitspraakmisvorming hebben.  Van de champagne en ander drinkbaar lekkers. [:D][xx(]

Hapag Lloyd

citaat:
Geplaatst door depovero

Dag de Muzketiers, en d'Artagnan [^],

Wie iz de vierde, waarzchijnlijk ?ne die onz uitzpraakmisvorming begint te krijgen.

All?, nu nog eens zien, na een kleine zoekperiode, waar we de neutrale plek zouden vinden. Ik woon in Zaventem, en jullie?

Neem jullie tijd om eerst rustig te feesten en te wensen,

De mijnen toegediend, trouwens,

Denis



En garde !!!

Ik ben woonachtig te Boortmeerbeek.

Havoc , en u ?


Havoc

Zellik! Grappig dat er 2 in een Z-gemeente wonen. Nu nog iemand van Zonhoven, Zarren, Zichem-zussen-bolder, Zoutleeuw, Zinnik of zoietes. En nu mijn beste wensen en ik stop ermee, ik ben reeds ver boven de legale limiet!! Geen paniek, mijn bed is slechts enkele meter ver. De flessen echter iets minder :)

Expert in non-working solutions.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Hapag Lloyd

citaat:
Geplaatst door Havoc

Zellik! Grappig dat er 2 in een Z-gemeente wonen. Nu nog iemand van Zonhoven, Zarren, Zichem-zussen-bolder, Zoutleeuw, Zinnik of zoietes. En nu mijn beste wensen en ik stop ermee, ik ben reeds ver boven de legale limiet!! Geen paniek, mijn bed is slechts enkele meter ver. De flessen echter iets minder :)

Expert in non-working solutions.



Laps ! Dit wil zeggen dat ik moet verhuizen ?
Goed idee ! Naar de Zuid-Pacific.  Naar de witte stranden , turkoise zee en wuivende palmbomen van Tahiti.
En ook naar de mooie vrouwen.  Maar niks zeggen tegen mijn vrouw. [;)]

Havoc

Nog wat aan het surfen geweest en het volgende over modules opgedoken:
http://www.zclub92.com/2000/uk/services/services_modules.html
Volgens deze mannen zou Faller ooit een boekje gehad hebben over modulebouw in schaal Z. Maar bij Faller zelf is niets erover te vinden. Uitverkocht waarschijnlijk.

En in Holland zijn ze zo te zien bezig met een Z modulebaan: http://www.clubs.nl/community/default.asp?clubid=51860 Ze gebruiken de Joerger modules.

Niets houdt ons natuurlijk tegen om MSM-modules uit onze duim te zuigen. [:p]

Johan

Expert in non-working solutions.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Havoc

Ik heb al een hele hoop Z-spoor magazines terug gevonden, waaronder bijna de volledige reeks over de Joerger modules.

Het begint in nummer 5, maar die heb ik niet omdat ik toen dat magazine nog niet kreeg. Stopt in nummer 9 (en die moet ik hebben...ergens). Het document van Z-bend is uitgebreider. Volgens de foto's moet Joerger verschillende types hebben. Jammer dat er op de site geen tekeningen van staan. Hoe denkt Joerger nu dat je zoiets bestelt als je niet eens weet wat het is?

Johan

Expert in non-working solutions.
Met vakantie voor onbepaalde duur.