Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

starten in N

Gestart door amest, 13 juni 2006, 21:46:44 PM

amest

hallo,

ben al een tijdje aan het rondneuzen en was zo al half zeker dat ik een baan zou maken in H0.

Ik ben dan ook eens gaan kijken wat ik zou willen maken eb hoeveel plaats ik had.
plaats 3,8m op 1,2m.
ik wilde zeker lange treinen (zowel passagier als goederen) laten rijden, gewoon omdat ik dat indrukwekkend vind :D
Mijn vader heeft een baan in H0 en ben er dan eens gaan kijken. Verschoot wel even van de lengte. Zo'n 2 meter. Dan zat ik met mijn max lengte van 3,8m wel heel krap.

Daarom : N :p

Zou er digitaal mee willen rijden en in modules werken zodat ik in stukjes kan afwerken.

Mijn besluit voor de schaal staat nu zo goed als vast, nu nog een plan  maken.

Misschien al een klein vraagje, wel een beetje vroeg voor mij maar toch.
Hoe kom je te weten waar een trein staat? bv. in een schaduwstation dat je niet (of moeilijk) ziet weten welke sporen bezet zijn?
Is dit makkeijk te doen als leek in elektronica?

groetjes,
Arvid
groeten,

Arvid

ysbeer

Als je voor je begint rekening houdt met wat je wilt,b.v weten of een spoor bezet is dan is dit ook voor een leek makkelijk te doen.
Een stevig aantal mensen kunnen je daar bij helpen.
Wat je echter moet doen is
Vragen voor je begonnen bent.
Zo duidelijk mogelijk vertellen wat je wil bereiken
Goed lezen wat andere schrijven,en al ze wat vragen daar ook op antwoorden.
Niet gaan dwalen,ik bedoel jan zegt dit en piet zegt dat en daar en daar heb je weer zo ge hoort en dan denk je zelf.
Dat werkt niet.
Als je iemand wat vraagt,en je krijgt deskundig antwoord dan ook proberen of zeggen sory het is me te duur of ik snap het niet of ik wil toch het iets anders

Hopelijk kom ik hier mee niet bij het ei terecht want het is wellicht wat hard gezegd maar zeer goed bedoeld
Tientallen forum leden willen je graag helpen

wim

amest

ik moet op zich nog een 'definitief' plan tekenen. Zal dat de komende maanden sowieso eerst proberen en als het op ietsjes trekt eens hier plaatsen.

bovenstaande vraag is misschien wat algemeen, alhoewel :)...

bedoelng is om indien nodig er al rekening mee te houden in het baanplan

Arvid
groeten,

Arvid

Roderik

Ik heb zelf geen ervaring met onzichtbare stukken spoor op een baan, maar ik zou een schema maken van mijn schaduwstation en daarop de locs ofwel een vaste plaats geven bv. Loc A taat altijd op spoor 1 Ofwel werken met verwisselbare kaartjes of zelfklevende briefjes of magneetjes.

Wat de grootte van je baan betreft heb je een ruime plaats. Mijn eigen baan is 280 op 60 cm. Echt lange treinen zijn dan buiten de kwestie. Maar een mooie bloktrein van twintig vierassige ketelwagens is zo'n meter en half lang, dus dat moet zeker lukken.

In elk geval heel veel succes met je baan. Als je vragen hebt, hou je dan vooral niet in. We kunnen allemaal van mekaar leren.
Always be modelling!

ysbeer

citaat:
Geplaatst door amest

bedoelng is om indien nodig er al rekening mee te houden in het baanplan

Arvid



dat is wat ik bedoel.

wim

Gerolf

De ontwerpfase is enorm belangrijk, Arvid. Op papier kan je nog fouten weggommen, op een halfgebouwde baan is dat een stuk lastiger.

Als je een vorm van bezetmelding wil gebruiken, kan je best je baan opdelen in ge?soleerde secties, waarop je stroomdetectoren plaatst. Bij de planning is het dan vb. belangrijk uit te zoeken of er bepaalde wissels wel of niet bij zo'n baanvak kunnen horen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

amest

citaat:
Geplaatst door Roderik

Ik heb zelf geen ervaring met onzichtbare stukken spoor op een baan, maar ik zou een schema maken van mijn schaduwstation en daarop de locs ofwel een vaste plaats geven bv. Loc A taat altijd op spoor 1 Ofwel werken met verwisselbare kaartjes of zelfklevende briefjes of magneetjes.

Wat de grootte van je baan betreft heb je een ruime plaats. Mijn eigen baan is 280 op 60 cm. Echt lange treinen zijn dan buiten de kwestie. Maar een mooie bloktrein van twintig vierassige ketelwagens is zo'n meter en half lang, dus dat moet zeker lukken.

In elk geval heel veel succes met je baan. Als je vragen hebt, hou je dan vooral niet in. We kunnen allemaal van mekaar leren.



Heb een heel voorlopig baanplan in mijn hoofd (en op een kladpapiertje :) ), maar daar is wel de mogelijkheid om het schaduwstation toch nog te zien, je moet je dan wel even verplaatsen van de stoel :) maar dat zal dan nog wel lukken natuurlijk.

Indien niet te moeilijk zou een aanduiding ergens op een scherm of lampje wel handig zijn natuurlijk maar weet niet of dit haalbaar zal zijn voor mij...

Waarschijnlijk zal het in eerste instantie inderdaad op zicht zijn, en in een later stadium automatisch...

Arvid
groeten,

Arvid

amest

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

De ontwerpfase is enorm belangrijk, Arvid. Op papier kan je nog fouten weggommen, op een halfgebouwde baan is dat een stuk lastiger.

Als je een vorm van bezetmelding wil gebruiken, kan je best je baan opdelen in ge?soleerde secties, waarop je stroomdetectoren plaatst. Bij de planning is het dan vb. belangrijk uit te zoeken of er bepaalde wissels wel of niet bij zo'n baanvak kunnen horen.



Opdelen in ge?solleerde stukken is op zich geen probleem, moet dan elk 'parkeer'spoor in het schaduwstation best apart ge?soleerd zijn?

Ik ben wel van plan digitaal te rijden, is het dan normaal niet de bedoeling dat heel de baan constant stroom krijgt?

Een allereerste plannetje zou een schaduwstation als kopstation voorzien.
Ik wil geen verdieping eronder gebruiken want dan kan ik het niet meer zomaar verplaatsen. Het schaduwstation zou dan in een berg aan de rechterkant komen. Zal het plannetje eerst eens proberen proper op papier krijgen want zo uitleggen lijkt me niet direct duidelijk voor iemand anders.

Arvid
groeten,

Arvid

ysbeer

Opstel spoor (parkeer spoor) dient geisoleerd te zin van de andere sporen.
AAn een of aan beide zijden een kort stuk geisoleerd spoor.
voorbeeld
stel lemgte opstel spoor 2 meter
dan aan beide zijde een geisoleerd stuk van 25 cm
Je begint dus met 25 cm spoor dan twee isolatie LASSEN DAN 1 METER 50 SPOORdan weer twee lssse en daar na nog 25 cm spoor.
Aan elke spoorstaaf een draadje solderen liefst veschillend kleuren
U heeft nu dus zes draadjes ,
Het beste is deze op koperen spijkertjes naast of onder dit opstel spoor vast te solderen.
Hier mee kunt u ten alle tijden nog alle kanten op wat de manier van melden betreft.
Het lijkt over dreven (en nu volgen er vele meningen die zeggen doe het zus of doe het zo)maar ik ben overtuigd door veel gezien te hebben bij anders denkende (en doende) dat dit een hele goed start is

aan jou de keus

wim

Gerolf

citaat:
Geplaatst door amest
Ik ben wel van plan digitaal te rijden, is het dan normaal niet de bedoeling dat heel de baan constant stroom krijgt?
Inderdaad. Die onderbroken stukken gaan via bezetmelders naar de gemeenschappelijke voeding.
Zie ook een ander draadje hierrond.
Ik zou persoonlijk de ge?soleerde stukken van 25cm waar Wim het over heeft iets langer maken.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

amest

citaat:
Geplaatst door ysbeer

Opstel spoor (parkeer spoor) dient geisoleerd te zin van de andere sporen.
AAn een of aan beide zijden een kort stuk geisoleerd spoor.
voorbeeld
stel lemgte opstel spoor 2 meter
dan aan beide zijde een geisoleerd stuk van 25 cm
Je begint dus met 25 cm spoor dan twee isolatie LASSEN DAN 1 METER 50 SPOORdan weer twee lssse en daar na nog 25 cm spoor.
Aan elke spoorstaaf een draadje solderen liefst veschillend kleuren
U heeft nu dus zes draadjes ,
Het beste is deze op koperen spijkertjes naast of onder dit opstel spoor vast te solderen.
Hier mee kunt u ten alle tijden nog alle kanten op wat de manier van melden betreft.
Het lijkt over dreven (en nu volgen er vele meningen die zeggen doe het zus of doe het zo)maar ik ben overtuigd door veel gezien te hebben bij anders denkende (en doende) dat dit een hele goed start is

aan jou de keus

wim


bedankt, zal er al rekening mee houden op plan
groeten,

Arvid

erik de noorman

IK heb een heel eenvoudige manier van bezetmelding in mijn schaduwstation(niet geautomatiseerd). In elk spoor ligt een stuk spoor dat geisoleerd is van de rest.Dit krijgt zijn stroomtoevoer door een eenvoudige tuimelschakelaar met on en off op vermeld. Staat de schakelaar op off
valt de trein stil op het stuk geisoleerd spoor. Dus spoor bezet.
Zet ik de schakelaar op on vertrek de trein en is het spoor dus terug vrij. Eenvoudiger kan niet en werkt prima. Ik zie dus aan de stand van de schakelaar of een spoor vrij of bezet is.

Erik

amest

citaat:
Geplaatst door erik de noorman

IK heb een heel eenvoudige manier van bezetmelding in mijn schaduwstation(niet geautomatiseerd). In elk spoor ligt een stuk spoor dat geisoleerd is van de rest.Dit krijgt zijn stroomtoevoer door een eenvoudige tuimelschakelaar met on en off op vermeld. Staat de schakelaar op off
valt de trein stil op het stuk geisoleerd spoor. Dus spoor bezet.
Zet ik de schakelaar op on vertrek de trein en is het spoor dus terug vrij. Eenvoudiger kan niet en werkt prima. Ik zie dus aan de stand van de schakelaar of een spoor vrij of bezet is.

Erik



Om een trein te parkeren lijkt me duidelijk dat je dat kan met een stuk ge?soleerd spoor.
Een aanverwante vraag is eigenlijk (rekening houdend dat ik digitaal zou willen starten) is hoe kom ik te weten welke trein op welk spoor staat. Of moet ik dit best gewoon onthouden :) of opschrijven?

Extra vraagje nog. Stel ik parkeer een trein en die staat daar dan zonder stroom. Hoe zit het dan met de decoder? Als ik de stroom op dat stuk spoor terug aanzet blijft de trein dan stilstaan of gaat die meteen verder met dezelfde snelheid/richting wanneer hij toekwam?
groeten,

Arvid

Roderik

Ik zou dat gewoon bijhouden. Het lijkt mij ook een goedkopere oplossing dan alles elektronisch gaan uit te werken. Maar alles in afhankelijk van hoe groot je opstel- of schaduwstation wel is. 4 sporen met een 8 tal locs is nog bij te houden, maar als je echt veel sporen liggen hebt, dan kan je dat proberen op een geautomatiseerde manier te doen.

Wat je laatste vraag betreft, moet je de geparkeerde trein niet eens zonder stroom zetten. Hij zal pas opnieuw gaan rijden als je hem dat aangeeft. Als je hem toch zonder stroom zet, dan valt je laatste commando zowiezo weg. Schakel je de elektriciteit weer in, dan zal hij gewoon wachten tot je hem aangeeft van te vertrekken.
Always be modelling!

Gerolf

citaat:
Geplaatst door amest
...hoe kom ik te weten welke trein op welk spoor staat. Of moet ik dit best gewoon onthouden :) of opschrijven?
Een mogelijke oplossing is een webcam of een ander klein cameraatje, of een systeem met spiegels.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw