Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

nog maar een schaduwstationnetje

Gestart door dani, 06 oktober 2015, 14:06:47 PM

dani

een poging om onder mijn bestaande baan de ruimte min of meer optimaal te gebruiken...

Dus even wat wissels en sporen in elkaar geschoven in Scarm en hier is het resultaat.
Er is bewust gekozen voor kopsporen wegens geen ruimte voor een keerlus en de extra wissels.
Kortste opstelspoor is ongeveer  90 cm, terwijl het langste zowat 2m70 wordt (grove schatting).

De 3 inkomende/uitgaande sporen zijn gewoon gemaakt om meer uitrij mogelijkheden te hebben, maar kunnen herleid worden tot 1 enkel in/uit spoor (het bovenste) en dan worden de 2 kruiswissels gewoon 2 gewone linkse


Fire away....  suggesties voor verbetering ?   Noot : het is Märklin  M-rail .

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

thor

Leuk, doch wat ga je doen met goedrentreinen? Je loc zit dan toch achteraan?
En het buitenste spoor, gaat die constant op tegenspoor rijden?
Of begrijp ik het niet goed?
Groeten
Thor
hO, 2-rail, digitaal
Intellibox, Power 3, Win-Digipet 2009, v 5

dani

de treinen zullen achterwaarts het schaduwstation in rijden vanop het "uitbreekspoor" op de hoofdbaan.  Op de hoofdbaan zelf kunnen de treinen dan via bestaande wissels op hun bestemmingsspoor komen.

Links of rechts rijden is bijgevolg niet echt relevant hierin dit geval, aangezien het enkel om een "stockage" van treinen gaat, maar ik snap wel je opmerking en ik heb de verwarring zelf gevreëerd door die 2 extra in/uit sporen toe te voegen.   Denk voorlopig even de 2 kruiswissels en 2 onderste in/out sporen weg, zou ik zeggen.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

SuSke

Strak, simpel en doelmatig. Wat moet je nog meer Dani? Gewoon doen   ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

dani

Gracias, Frans   :-)
Ik had liever  gehad dat alle sporen wat langer waren, maar de lompe geometrie van de wissels laat het niet toe.   bochten van 30° in een wissel zijn eigenlijk niet meer van deze tijd, maar een mens moet toch "iets" doen met zijn oude M-rails hee :-)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Kautenbach

idd simpel, maar doeltreffend ;), wel goed bereikbaar maken, evt ontkoppel railsen inbouwen? (elke lok een eigen spoor, kun je tot het stootblok doorrijden en altijd goed ontkoppelen en/of een rolbrug op t einde om locs te wisselen?

dani

ontkoppelen en locs wisselen zal denk ik voorlopig niet gebeuren, de bedoeling is vooral om hier een aantal "vaste samenstellingen" van lok + wagons  op te stellen die dan af en toe eens de wieltjes gaan strekken op de baan.  Maar het idee spreekt me wel aan...   #inspiratie
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Gerolf

er een fiddle-yard-bak-wisselaar maken?
Maak wat bakken met deze spoorafstand, en verwissel ineens een hoop treinen  ::)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dani

#8
dat is een mogelijkheid, Gerolf .   Een soort van "schuiflade" met daarop de sporen, en dan meerder van die bakken makenn, dat is een goed idee.  Helaas zitten de poten van het onderstel van de eigenlijke baan in de weg om dit uit te voeren, zodat de bakken niet kunnen in en uit schuiven.   Anders zou het zeker een optie geweest zijn.  Bedankt voor 't mee denken.

En nu we er over bezig zijn.... misschien laat ik dit idee vallen en maak een "retche" fiddle yard  boven de zondertrap (ik speel al even met dat idee), dat is sowieso een "verloren" ruimte en daar kan ik wel met bakken schuiven.  Maar dan moet ik een spiraal van 5 of 6 omwentelingen aanleggen of moet elke keer alles via mijn bestaande treinlift op en neer, dat is hetgene me momenteel nog tegen houdt om dit te doen.


op de foto hier onder zie je waar dit stukje zou kunnen worden ingebouwd, namelijk rechts bovenaan onder "Station Noord" en de train wash ...  dus onder de zones  5-1-2-4-20 op de tekening




Als ik via de lift zou gaan naar de trap dan moet ik via zone 14 (de lift) en 15 (transit) naar links midden en dus wia  2 keer 90° bochten om uiteindelijk onderaan de tekening boven de trap uit te komen.   Daar heb ik natuurlijk wel het voordeel dat mijn opstelsporen allemaal recht zijn en tot max.  3m kunnen zijn.

Voor wie "de lift" nog niet kent....  hier is een foto'tje er van.   (let wel : die M-rail brugdelen liggen er maar op om dat ze toch ergens moesten liggen !  die gaan er af hoor.




en het geheel in beweging  :   (ja, ik val in herhaling)

https://www.youtube.com/watch?v=w9IF8fqhhlM


Dit filmpje is al wat gedateerd, intussen staan we al iets verder met de afwerking van de lift en moet ik dringend eens een update maken.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Steam.N

Man man man ... indrukwekkend ...
Hoeveel meter spoor heb je?

Die lift is een hebbedingetje  8)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

dani

volgens mijn ruwe berekening met Scarm ligt er momenteel nog maar een kleine 130 meter spoor, maar er komt nog iets van een 40 meter bij, aangezien zones 15, 17, 18 en 19 nog in aanbouw zijn...   Dus zo heel erg veel is het nog niet, ik ben zeker dat er mensen zijn die meer hebben dan dat hoor  :-) :-)
Het is me niet echt om de hoeveelheid of lengte van de sporen te doen, maar gewoon   "omdat het kan" de zaak lekker invullen :-P

Die lift is een ding waar heel wat denkwerk, en man)uren in zitten, die nog niet helemaal af is ook niet.   Er is nog veel aan te doen.  Ik wou een manier om zonder lompe spiralen een hoogte van 60 cm te overbruggen met treinen tot 1m60, en  terwijl ik aan het schetsen was kwam ik op het idee om der dan gelijk een "vitrine" en stockage onder te hangen...
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Metpetergaathetbeter

ik denk met 170 meter je toch IETSboven het gemiddelde zit ! ;D ;)

zo'n lift brengt toch wel enkele perspectieven, je kan ze ook kopen, maar voor dat geld kun je vele meters spoor kopen !

Groeten Peter ;)

Steam.N

Heb je ergens een foto-reportage van je baan?
Interesseert me wel  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

dani

neen, geen foto reportage....  wel een  "ooit zal het klaar zijn"  draadje :-)

(maar daar zit intussen al heel veel ballast tussen).


Ik zal ooit eens foto's nemen van de verschillende delen en dat eens samen monteren.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.