Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Overstappen van 3-rail naar 2-rail ???

Gestart door Fretbol, 05 oktober 2015, 10:50:29 AM

Fretbol

Hallo iedereen,

Het moment dat ik met de bouw van een nieuwe modelbaan kan starten in onze huidige woning komt stilaan dichterbij en nu zit ik er serieus over na te denken om over te stappen van 3-rail AC naar 2-rail DC. Mijn vader is al zijn ganse leven een trouwe Märklin-rijder en ook ik heb jarenlang Märklin- en andere 3-rail modellen verzameld. De modelbaan die nog steeds bij mijn ouders op zolder te vinden is werd gebouwd met de flexibele Märklin k-rails en er werd uitsluitend gebruik gemaakt van slanke wissels.

De puntcontacten van de k-rail storen mij niet echt, maar een groter probleem zijn de erg hoge puntcontacten op de wissels. Zolang er gereden wordt met Märklin locs is er geen probleem, maar ik merk de laatste jaren steeds meer problemen met 3-rail modellen van andere fabrikanten. Zo heb ik al enkele locs van Mehano en LS Models moeten aanpassen omdat ze anders blijven haken op de hoge puntcontacten van de k-rail wissels.

Jammer genoeg is er bij Märklin weinig alternatief. Ofwel kies je voor de mooiere C-rail met de fijnere profielen (maar die hebben dan geen flexibele rails en ook nog steeds geen slanke kruiswissels) ofwel kies je voor de k-rail met de hoge puntcontacten en de hoge railstaven. Bovendien kost een flexibile rail van Märklin maar liefst het dubbele of zelfs 3-dubbele van een gelijkaardige 2-rail variant.

Misschien moet ik voor de bouw van mijn modelbaan in de eigen woning nu maar definitief de overstap wagen naar 2-rail ? Als ik de mooie rails van bvb Tillig of Peco zie met de erg fijne slanke wissels ben ik meteen verkocht. Ook de grote keuze uit bvb houten en betonnen dwarsliggers is interessant. Ik ben totaal niet vertrouwd met 2-rail maar de vroegere nadelen t.o.v. 3-rail lijken mij na enig opzoekwerk toch ook grotendeels verdwenen te zijn (ik denk dan aan keerlussen, bezetmelding, stroomafnamen enz ...)

De grootste reden waarom ik nog steeds twijfel om de stap naar 2-rail te maken is mijn collectie van ongeveer 40 locs waaronder een deel die momenteel niet meer te verkrijgen zijn.
Bovendien heb ik enkele modellen in bestelling staan (waaronder bvb ook de reeks 59 exclusief voor msm) die dan bij uitlevering niet meer gebruikt zullen kunnen worden.

Ik twijfel dus nog steeds een beetje en ben dus op zoek naar enkele doorslaggevende argumenten  ;D
Wat zijn jullie ervaringen met een dergelijke overstap?

Anthony ;)

dani

je kan misschien een "gemengde" baan aanleggen ?
Als je digitaal wil rijden, maakt het voor je central niet uit of het 2rail of 3rail is en je decoders zullen ook wel mee willen....
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Klaas Zondervan

Zo'n overstap is toch een kwestie van persoonlijke afweging. Ik heb zelf altijd 2-rail gereden, en zou nooit de overstap naar 3-rail maken.
Die collectie locs zou je kunnen verkopen, maar hou er rekening mee dat je er niet zoveel voor terugkrijgt als er ooit voor is betaald.

NielsVV

Ik zou blijven bij je 3rail rails en je sporen zodanig aanpassen zodat je met zowel AC als DC kunt rijden op dezelfde baan. Als je dan wilt rijden met een DC loc is het maar een kwestie van een knop omschakelen en al je AC materiaal van de baan halen. Nu weet ik wel niet hoever je wilt gaan met automatiseren, want als je ook nog een volledige detectie wilt, dan word het moeilijk.
H0 - AC - Digitaal - iTrain ====>>>> Lego City

Fretbol

Ik ben inderdaad van plan om opnieuw een pc-gestuurde modelbaan te maken met volledige detectie (bezetmelding) en automatisch rijden. Een modelbaan waarin beide systemen door elkaar worden gebruikt lijkt mij dus zeker niet ideaal.

Er bestaan mooie oplossingen om realistische rails (Tillig, Peco) uit te rusten met puntcontacten en zo een 3-rail uitvoering te maken maar echt betaalbaar zijn dergelijke oplossingen niet voor een (grote) modelbaan.

Anthony  ;)

dani

Citaat van: NielsVV op 05 oktober 2015, 11:22:42 AM
Ik zou blijven bij je 3rail rails en je sporen zodanig aanpassen zodat je met zowel AC als DC kunt rijden op dezelfde baan. Als je dan wilt rijden met een DC loc is het maar een kwestie van een knop omschakelen en al je AC materiaal van de baan halen.

Misschien ben ik paranoia, maar dat is echt om problemen vragen....  je moet maar eens iets vergeten...

Ik bedoelde met "gemengd" rijden zowel een deel 3 rail als een deel 2 rail  baan aanleggen en de twee in eenzelfde geheel verwerken.   Ze moeten echter wel elektrisch van elkaar gescheiden blijven en er mogen ook fysisch  geen treinen van het ene naar het andere gedeelte kunnen rijden.   Je centrale en je software kan dit beheren.

Een alternatief (maar dan enkel voor elektrische loks) is de bovenleiding gebruiken ipv de "pukkels", maar dat wordt afgeraden als je digitaal rijdt wegens storingen op het digitaal signaal.

So<iezo kan je nooit 2rail en 3rail op dezelfde sporen rijden zonder  kunstgrepen  of  "chipotage".


Ik ben persoonlijk voorstander van 3-rail en ik zou dan ook aanraden om deze te behouden, zeker als er zeldzame stukken bij zitten
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Ben

Citaat van: Fretbol op 05 oktober 2015, 10:50:29 AM

Wat zijn jullie ervaringen met een dergelijke overstap?


Hier een ervarings deskundige. ;D

Ik ben wat jaren terug overgestapt van 3rail naar 2rail. Ik had een K-rail baan die technisch klaar was maar er was de nodige ergernis met name rond de puntcontacten en slepers.

Mijn materieel (lok's / treinstellen) was een mix van Marklin, Roco, Electrotren, Piko enz. De Marklin lok's heb ik allemaal verkocht, ombouw is duur en gedoe. De meeste andere heb ik omgebouwd: vaak door onderdelen ruilen via diverse fora, soms door nieuwe assen te kopen enz.. Alle rail en wissels welke nog bruikbaar was is verkocht. Het heeft natuurlijk wel wat centjes gekost maar ik had het er voor over.



Nu met mijn 2rail baan heb ik veel meer plezier en nauwelijks perikelen. Veel slankere wisselstraten, nette Tillig code 83 rail, vrije decoder keuze in plaats van opgedrongen door Marklin en 3rail consorten. Kortom: ik kan het een ieder aanraden.

Overigens: de combi 2 en 3rail moet je vergeten. Het leidt uiteindelijk tot teleurstellingen en het doet af aan je wens: afscheid nemen van de Marklin railgeometrie.

Gr, Ben.

marc goovaerts

In de jaren 70 waren Belgische HO-rijders nog niet overstelpt met locs. Sommige waren zelfs alleen voor 3-rail op de markt. Mijn vader kocht die bij Hühnerbein, omgebouwd in het atelier daar naar 2-rail. Het moet dus mogelijk zijn.
Uiterlijk zie ik enkel dat de sleper verwijderd is en vervangen door een opgeschroefd plaatje (of is het de sleper zonder veer ?)
Natuurlijk zal er waarschijnlijk - naast nieuwe assen - dan ook elektrisch/elektronisch iets moeten aangepast worden. Maar daarvoor moet je je wenden tot slimmere exemplaren op het forum dan den dezen....

Huugooke

Märklin locs zijn meestal vrij eenvoudig om te bouwen, met geïsoleerde wielen en een contact in plaats van de sleper. Dat geldt voor de diesels en de elektrische. De stomers zijn een andere kwestie! Maar ik heb het ook al gedaan.
Probleem blijven de overmaatse wielflenzen.
Als je nog analoog rijdt moet de motor (of toch de magneet) nog vervangen worden, en sommige modellen hebben wel een heel exotische elektronica aan boord!
Ik zou een gemixte baan maken zoals Dani zegt.

Ben

Citaat van: Fretbol op 05 oktober 2015, 11:25:36 AM

Er bestaan mooie oplossingen om realistische rails (Tillig, Peco) uit te rusten met puntcontacten en zo een 3-rail uitvoering te maken maar echt betaalbaar zijn dergelijke oplossingen niet voor een (grote) modelbaan.


Dan blijf je toch veroordeeld tot code 100 profiel. Op code 83 en lager rijden 3rail wielen op de railstoelen.

Gr, Ben.

Klaas Zondervan

Citaat van: NielsVV op 05 oktober 2015, 11:22:42 AM
Ik zou blijven bij je 3rail rails en je sporen zodanig aanpassen zodat je met zowel AC als DC kunt rijden op dezelfde baan.
Dat vind ik nou een slecht idee. Zoals Dani zegt: dat is vragen om problemen. Kies een systeem en concentreer je daarop.

doomslu

Ik begrijp jouw twijfel en omdat je met de vraag worstelt denk ik dat je klaar bent voor de grote stap voorwaarts. Anders zou je er niet over nadenken.
Je zult dan wel afscheid moeten nemen van de locomotieven vrees ik.  :(
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Rangeerduivel

Anthony,

Bij ons op AMSAC is de clubbaan in de ene richting 3rail en in de ander richting 2rail,en tot nu toe heb ik geen weet van vechtende leden... ;D.
Voordeel is dat jij je Marklin materiaal kan behouden,en bijkomend voordeel is dat je het meeste 3rail materiaal van andere merken kan ombouwen naar 2rail.
Sommigen daar van hebben zelfs,al zijn ze 3rail,geisoleerde wielen.
VB;
Ik kocht onlangs een P8(FLE1160),en om die om te bouwen waren enkel 4stuks geisoleerde tenderwieltjes nodig,de assen en één kant wieltjes mochten blijven zitten,de loc zelfs was van fabriek uit gerust met geisoleerde wielen.
Draadje los,sleper eraf en draadje aan geisoleerde kant gesoldeerd en klaar was Kees!(eh....Rudy! ;D)

;)

Olivier77

Beste Anthony,

Ik heb erg veel 3 rail materiaal. Zowat alle merken
Als ik nu moest herbeginnen zou ik ook voor 2 rail gaan.
Veel mooiere sporen en wissels te verkrijgen en zonder die puko's.
Dankzij het digitaal aansturen veel minder beperkingen als vroeger.
En zoals Ben het aangaf je kunt wel heel wat ruilen en aanpassen.

Mvg

Olivier 77
3rail, Krails, Ecos2, Koploper

Fretbol

Een groot deel van mijn oudere Märklin locs (bvb reeks 55) zou ik zeker kunnen verkopen om ze te vervangen door de betere versies van VBV. Het is dus niet zo'n probleem om een deel van de (oudere) collectie te verkopen en eventueel te vervangen door nieuwere en betere versies in 2-rail uitvoering.

Als ik mijn locs van LS models en VBV die ik reeds in 3-rail uitvoering heb (12, 21, 27, 13, 55) eventueel kan ombouwen zonder grote moeite of kosten zou het de keuze in elk geval makkelijker maken

Anthony  ;)