Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Overstappen van 3-rail naar 2-rail ???

Gestart door Fretbol, 05 oktober 2015, 10:50:29 AM

59erke

Ik ben vroeger (voor mijn N schaal avontuur) ook actief geweest in 3 rail.
Heb toen alles verkocht om een simpele reden, ik wou Belgisch rijden en toendertijd (jaren 90) was er in 3 rail bitter weinig belgisch materiaal te vinden, buiten de dure kleinserie modellen van o.a. Jocadis.

Als ik nu in jou schoenen zou staan, zou ik opteren voor het 2 rail systeem, uw mooiste loks houden in een vitrine of eventueel toch ombouwen (ik denk dat er hier op het forum genoeg leden zitten die je daarbij kunnen helpen of het misschien voor jou willen doen) en de rest met weliswaar pijn in het hart verkopen of ruilen en een gelijkaardige variant in 2R aanschaffen. (in hoeverre deze nog te vinden is).
Voor Marklin wordt nog altijd een mooie prijs betaald, meer dan de meeste 2R modellen. Bovendien zijn de huidige aangeboden modellen in de meeste gevallen veel beter gedetailleerd dan pakweg 20 jaar geleden, bovendien ook allemaal digitaal voorbereid wat ook een pluspunt is voor uw toekomstige digitaal aangestuurde baan.

Wagons en Rijtuigen kan je makkelijk vervangen door andere assen te monteren.

Wat de lok van de MSM actie betreft, ik zou is bij Luc informeren of dit nog gewijzigd kan worden ?
Een nee heb je, een ja kan je misschien krijgen  ;)
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

philippe_007

Zelf ben ik een 3-rail rijder, moest ik moeten herbeginnen, dan zou ik vermoedelijk voor 2-rail kiezen.

Hier enkele voordelen van 2-rail:
Het materiaal is nl een stuk goedkoper, DC flex rail code 70 heb ik dit weekend 3€30 betaald voor 1m, Een K-flex van 90cm kost al vlug 8€50.
Idem met de wissels.
Een bijkomend voordeel is dat er veel meer keuze is in rails, je kan bils van tussen de rails halen of eventueel nog dichter bij elkaar schuiven. Met 3 rail is dit allemaal niet mogelijk. Of je moet beginnen werken met vb puko's van Peco.
Een Loc kost al snel 30 a 40€ minder dan een AC versie.

nadelen van 2-rail.
elektronica bij keerlussen, wissels moeten gepolariseerd worden, je moet er op letten dat je steeds DC wielen hebt op uw wagons. De rails moeten een pak properder zijn dan bij AC, of je loc doethet niet meer.

Als je 40 locs moet gaan ombouwen of vervangen, dan kost het ook nog eens een extra duitje.

Ik denk dat je al de voor en nadelen voor jou om de overstap te maken op een rijtje moet zetten en dat je dan pas zelf kan beslissen.

Wat ik persoonlijk niet zou doen is de 2 systemen gebruiken op een baan. Dit gaat het heel complex maken en moeilijk onderhoudbaar.

Gerolf

Ik ben alvast content dat er naar aanleiding van je vraag geen 2R-3R-polemiek is ontstaan.
Dat was lang geleden op ons forum wel anders  ::)

Wat je vraag zelf betreft kan ik weinig bijbrengen. Ik heb altijd 2R gereden, dus ook nooit overgeschakeld, en heb er dus nog nooit spijt van moeten hebben.
3R materiaal valt zeker te verkopen (zoals verteld waarschijnlijk met verlies) of om te bouwen (met kosten).

Mixed-baan zou ik nooit doen. In clubverband is het zeker te begrijpen, maar voor een volledig eigen project heeft het voor mij iets van willen maar niet kunnen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

OlivierV

Als je meer realisme wilt => ga dan maar naar 2-rail, 3-rail kan dat realisme niet bieden, K-rails allemaal goed en wel, maar dat is precies code 300 ofzo.

Sommige van je locs zal je makkelijk kunnen ombouwen, anderen zal je misschien afscheid van moeten nemen.

- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Rangeerduivel

Citaat van: philippe_007 op 05 oktober 2015, 22:17:23 PM
30 a 40€ minder dan een AC versie.

Dat is gedeeltelijk waar Philippe,
Dat komt omdat in het 3rail materiaal reeds een decoder zit,(kost minder dan een omschakelaar)
Voor de rest geef ik je 100% gelijk!

;)

Ben

Citaat van: Olivier77 op 05 oktober 2015, 21:37:02 PM

En zoals Ben het aangaf je kunt wel heel wat ruilen en aanpassen.


Sterker nog: wij hebben samen draaistellen geruild van een Roco lok, ik had de Vos 3railer, Olivier de NMBS 2railer:



De wederzijdse kosten waren slechts postzegels. ;D

Gr, Ben.

erik de noorman

#21
Of je 2 of 3 rail wil rijden is iets wat jezelf moet beslissen er zijn talrijke voor en nadelen aan beide systemen. Maar dat 3 rail rijden beslist duurder moet zijn klopt ook niet helemaal. Koop je alles origineel van Marklin  dan valt het inderdaad duurder uit. Met een klein beetje vindingrijkheid hoeft het niet duurder te zijn. Ik bouw mijn 3 rail sporen en wissels zelf. Meestal gebruik ik Piko code 100 maar kan eventueel ook Tillig code 83 zijn. Ik maak ook geen gebruik van dure opzichtige puntcontacten die in de handel verkrijgbaar zijn.
Wat heb je nodig 2 rail sporen, plaat multiplex van 3 mm. , kurk, afspanningsdraad die wordt gebruikt voor volière, secondelijm, elektrische draad, ballast, verdunde houtlijm en afplaktape.  Op remise en scene deel 1 zijn alle sporen gelegd met zelf gemaakte 3 railsporen (piko code 100). De meeste toeschouwers beseffen pas na een hele tijd dat het een 3 rail baan is. Bij de omgebouwde wissels zijn de puntcontacten moeilijker te verbergen omdat ze waar de sleper de railstaven kruist de puntcontacten hoger uit moeten komen maar ze vallen minder op.
Ik heb ooit een verslagje geschreven met foto's in bijlage hoe deze rails te bouwen. Ondertussen heb ik deze methode verfijnd zodat de puntcontacten op de vrije baan nog nauwelijks zichtbaar zijn. ik zal eens een paar foto's plaatsen. Onder mijn handtekening vind je een bouwverslag.
Kijk ook eens bij opbouw diorama 2008.
Erik.

ACFI

Erik,

kan je op de tillig code 83 nog altijd originele marklin wielen gebruiken?

ik heb teveel oude marklins om weg te doen (teveel herinneringen) maar zou wel graag gebruik maken van bijv peco of tillig voor hun fijnere/mooiere wissels.

m.v.g.

ACFI

erik de noorman

De nieuwe generatie Marklin loks wel de oudere niet. Daarom gebruik ik Piko code 100 deze hebben een zeer fijne railstaaf zodat het minder opvalt dat het code 100 is.

Erik.

ACFI

Erik,

bedankt.

De oudste dateren van 1975 tot 1990 en hebben dus nog grooote flenzen. allemaal gespaard met veel vakantie- en ander werk .

Ik was wel niet van plan om die te digitaliseren maar om de baan zelf te kunnen omschakelen tussen digitaal en analoog WS. Ik zal er dus nog eens moeten over denken.

ACFI.

erik de noorman

Even iets anders, mocht ik de baas zijn bij Marklin had ik allang een 3 rail en wissel gemaakt waar de puntcontacten niet meer zichtbaar zouden zijn. Dit valt op een heel eenvoudige wijze te realiseren voor de rails. Voor de wissels zou het ook moeten kunnen maar dan met een beetje camouflage.

Erik.

Fretbol

#26
Citaat van: erik de noorman op 06 oktober 2015, 12:52:02 PM
Even iets anders, mocht ik de baas zijn bij Marklin had ik allang een 3 rail en wissel gemaakt waar de puntcontacten niet meer zichtbaar zouden zijn. Dit valt op een heel eenvoudige wijze te realiseren voor de rails. Voor de wissels zou het ook moeten kunnen maar dan met een beetje camouflage.

Erik.

Dat is inderdaad nu net het probleem met Märklin Erik, zelfs als ze ervoor zouden kiezen om de bestaande C-rail te produceren zonder ballastbed en een soort flexrail zoals de k-rail aan te bieden zou het al een stuk realistischer zijn. Een oplossing met onzichtbare puntcontacten is inderdaad nog beter  :)

Anthony

Klaas Zondervan

Citaat van: ACFI op 06 oktober 2015, 12:37:17 PM
De oudste dateren van 1975 tot 1990 en hebben dus nog grooote flenzen.
De flenzen van Märklin zijn toch nooit veranderd? In het Märklin systeem rijden de wielen met de flenzen op de bodem van de wisselgroeven vanwege de stroomafname. Dat kunnen ze dus nooit veranderen.

dani

Citaat van: Klaas Zondervan op 06 oktober 2015, 13:17:46 PM
In het Märklin systeem rijden de wielen met de flenzen op de bodem van de wisselgroeven vanwege de stroomafname. Dat kunnen ze dus nooit veranderen.
Hoe doen die andezre fabrikanten dat dan die 3rail loks produceren ?  Ik denk maar aan Roco, Piko, ESU....  die hebben niet van die enorme wielflenzen en rijden toch door de wisselstraten.    Volgens mij is deze redenering niet helemaal sluitend, of misschien voornamelijk bij M rail ?

Maar zo technisch onderlegd ben ik dan ook weer niet, dus ik kan me alweer flink vergissen.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

erik de noorman

#29
C rail is toch code 83. De nieuwe lok's hebben aangepaste wielen. Ik heb hier een heleboel omgebouwde 2 rail lok's bollen met kleinere wielflenzen nog nooit een probleem mee gehad op wissels zowel de oude M of K rail.  Marklin is 3 rail er wordt bij het bereiden van een wissel gebruik gemaakt van de buitenste railstaaf + het ijzeren plaatje onderaan maar is niet noodzakelijk. Isoleer je het contact tussen de groeven heb je nog steeds contact via de buiten railstaaf. Een van de voordelen van het 3 rail systeem.

Erik.