Wisselstroom tegenover gelijkstroom

Gestart door janieburton, 29 september 2015, 01:18:11 AM


Klaas Zondervan

Citaat van: PietB op 30 september 2015, 22:44:04 PM
En dat sommige railbedrijven voor 16 2/3 of 16,7 Hz hebben gekozen, is niet zo zeer een bewuste keuze maar historisch gegroeid.
Dat was wel degelijk een bewuste keuze. Bij 50Hz bleek er te veel vonkvorming te ontstaan op de koolborstels van de motoren. Daarom is er gezocht naar een lagere frequentie. Dat is 16 2/3Hz geworden, omdat dat precies 1/3 is van 50Hz. Daarvoor worden omvormers gebruikt met een motor die op 50Hz draait, en een generator die 16 2/3 produceert. Kwestie van de motor 3 keer zoveel poolparen te geven.
De energie wordt voor een deel betrokken uit het openbare net, maar daarnaast heeft DB ook eigen centrales die direct 16 2/3 Hz opwekken.

mnieuwlaet

Vroeger waren de wisselstroommotoren groten, kijk naar de oude reeks 18!
Nu zijn de omvormers kleiner voor naar wisselstroom of gelijkstroom gaan.
Ook is het in belgie gemakkelijker om met wisselstroom te rijden omdat de geleverde spanning (van de leverancier) wisselstroom is en deze ook direct (bij dynamisch remmen) kan teruggestoken worden op het net, zie de lijnen met 25000V (25kV)
Bij 3000V bovenleiding gelijkstroom met de stroom reeds voordien omgezet worden en moet er een verbruiker in de buurt zijn (als de loc dynamisch remt, motor wordt dynamo) anders wordt de overtollige stroom in weerstanden (warmte) omgezet, weg dus de stroom.

PietB

Citaat van: Klaas Zondervan op 01 oktober 2015, 09:45:52 AM
Dat was wel degelijk een bewuste keuze.
Logische verklaring Klaas.
Ik had uit Wikipedia wat anders begrepen.

grt Piet.

PietB

Citaat van: Dirky op 01 oktober 2015, 09:43:58 AM
dit lokje, Piet?
Neen Dirk ik bedoelde deze foto:


Lijkt me een feest om met dit soort gevaartes door een wissel heen te rijden.

grt Piet.

SuSke

Gewoon in vrijloop door de wissel zonder bovenleiding en terug aanpikken. Eventueel ook een reserve met batterijen??
We alleen mogelijk in de volle baan, rangeren zal niet lukken.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

PietB

Ja zoiets moet het wel zijn Frans, want anders wordt het een vonken regen.

grt Piet.

Gerolf

Misschien staan er voor dat wissel-feestje zoveel mensen bij die trein  ;D
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janieburton

Blijkbaar gaan de NMBS en NS nog jaren op gelijkstroom blijven rijden.

Bestaat er een lijst met de voedingsspanningen die door de maatschappijen wordt gebruikt in Europa?
 

Klaas Zondervan

Hier staat een overzicht: https://nl.wikipedia.org/wiki/Elektrificatiesysteem
Als je bij google zoekt op bovenleiding spanning, dan vind je nog meer sites.

janieburton

 

Snobby Crash

... ik kan heel even niet volgen...

zal wel aan mij liggen, maar het is toch onmogelijk om wisselspanning op de bovenleiding te zetten...
Op de bovenleiding staat de + van de gelijkspanning, op de rails de Ground.
Wat er wel kan is dat er in de loc een toestel zit dat gelijkspanning naar wisselspanning omzet, maar dit
zou dan moeten werken met enorm grote condensatoren. Wat ook kan is dat er in de loc een gelijkstroommotor zit
die een generator aandrijft en deze generator levert dan op zijn beurt wisselstroom naar de motor van de lok.

Ik heb te weinig kennis van hoe een lok precies werkt, het zou kunnen dat ik het helemaal verkeerd voor heb...

Wat ik steeds geleerd heb is dat gelijkstroommotoren een veel groter koppel hebben dan wisselstroommotoren
en dat bijna alle tracievoertuigen of andere motoren die zware lasten moeten aandrijven steeds gelijkstroommotoren
hebben. Nu is het wel zo dat door de nieuwe generatie frequentiedrives ook wisselstroommotoren krachtiger
zijn in hun laag toerental.

Geert

Gerolf

Citaat van: Snobby Crash op 15 oktober 2015, 12:26:49 PMzal wel aan mij liggen, maar het is toch onmogelijk om wisselspanning op de bovenleiding te zetten...
Op de bovenleiding staat de + van de gelijkspanning, op de rails de Ground.
Vertaal dat naar huis-elektriciteitsbegrippen: fase op bovenleiding, neuter op rails
Het kan perfect om wisselspanning op de bovenleiding te zetten.
Negatieve spanningsfase is ook een spanningsverschil ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Frank_N

#28
Citaat van: Havoc op 30 september 2015, 20:19:06 PM
vermits we niets meer kunnen veranderen nog maar een extra postje:

Blijkt dat die 16 2/3 Hz nog altijd gebruikt wordt in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland.

Ter aanvulling, Zweden en Noorwegen tenminste op de verbinding Kiruna-Narvik.
https://nl.wikipedia.org/wiki/MTAB_IORE
IORE lokomotieven: Schrik niet van de spec's :o

En we hebben beelden: https://www.youtube.com/watch?v=s0Y7MlGYuWk
Groet van Frank