Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

M4 rijtuigen

Gestart door thor, 27 september 2015, 09:25:15 AM

OlivierV

Ik had het over M4 rijtuigen, niet over die M2's van Lima.

Ik denk dat bij de M4-en wel zo'n roco kinematik past en die kosten bij onze geliefde Nederlander gekend voor zijn Roco onderdelen zo'n €2,5 per stuk ;)

Maa rwe wijken af van Jurgen zijn draadje.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Rangeerduivel


Jurgen

't Is niet mijn draadje, het bestond al en vermits het onderwerp ook M4-rijtuigen was dacht ik dat het hier wel op de juiste plaats stond.  ;)
Maar je hebt wel gelijk dat het over M4-rijtuigen gaat en niet over M2's.  :D


@ Neil: Thank you. I allready found those numbers on the websites I mentioned in my previous reaction.  ;)


@ Peter: PB ontvangen, maar de 3018 van Os.Kar heb ik ook zelf.  ;)

Dit is wat ik reeds heb van info (gesorteerd op rijtuignummer):
Rijtuignummer - artikelnummer - Type - Livrei - Merk
50 88 19-78 006-7   309134   M4 A9   Bordeaux   /   Lima
50 88 19-78 014-1   149606   M4 A9   Bordeaux   /   Lima
50 88 19-78 026-5   149605   M4 A9   New look   /   Lima
50 88 19-78 040-6   149881   M4 A9   New look   Keertreinsysteem   Lima
50 88 19-78 045-5   149776   M4 A9   Bordeaux   Keertreinsysteem (Rokers)   Lima
               
50 88 20-78 031-2   309600   M4 B11   Bordeaux   Rokersafdeling   Lima
50 88 20-78 066-8   149606   M4 B11   Bordeaux   /   Lima
50 88 20-78 075-9   309696   M4 B11   New look   /   Lima
50 88 20-78 078-3   149776   M4 B11   Bordeaux   Rokersafdeling   Lima
50 88 20-78 078-3   309132   M4 B11   Bordeaux   /   Lima
50 88 20-78 143-5   149606   M4 B11   Bordeaux   /   Lima
50 88 20-78 172-4   149606   M4 B11   Bordeaux   /   Lima
50 88 20-78 252-4   149881   M4 B11   New look   Keertreinsysteem   Lima
50 88 20-78 262-3   309485   M4 B11   New look   Keertreinsysteem   Lima
50 88 20-78 275-5   149605   M4 B11   New look   Keertreinsysteem   Lima
50 88 20-78 280-5   149776   M4 B11   Bordeaux   Keertreinsysteem   Lima
50 88 20-78 302-7   149605   M4 B11   New look   Keertreinsysteem   Lima
50 88 20-78 318-3   149881   M4 B11   New look   Keertreinsysteem   Lima
50 88 20-78 343-1   309413   M4 B11   Bordeaux   Keertreinsysteem (Rokers)   Lima
50 88 20-78 345-6   309132   M4 B11   Bordeaux   Keertreinsysteem   Lima
50 88 20-78 360-5   149605   M4 B11   New look   Keertreinsysteem   Lima
50 88 20-78 405-6   149776   M4 B11   Bordeaux   Keertreinsysteem   Lima
50 88 20-78 417-3   149881   M4 B11   New look   Keertreinsysteem   Lima
               
50 88 81-78 011-0   3004   M4 ADk   New look   /   Os.Kar
50 88 81-78 025-0   3013   M4 A6Dx   Bordeaux   Rokersafdeling   Os.Kar
50 88 81-78 028-4   3018   M4 A7D   New look   Rokersafdeling   Os.Kar
50 88 81-78 030-0   3008   M4 AD   Bordeaux   Rokersafdeling   Os.Kar
50 88 81-78 034-2   3001   M4 A6Dx   New look   /   Os.Kar
50 88 81-78 043-3   3006   M4 A6Dx   Bordeaux   Rokersafdeling   Os.Kar
50 88 81-78 050-8   3002   M4 A6Dx   New look   /   Os.Kar
               
50 88 87-78 011-4   3007   M4 BD   Bordeaux   Rokersafdeling   Os.Kar
50 88 87-78 033-8   3003   M4 B7Dk   New look   Keertreinsysteem   Os.Kar
50 88 87-78 035-3   3017   M4 B7Dk   New look   Keertreinsysteem   Os.Kar

Hebben de rijtuigen met keertreinsysteem eigenlijk een uiterlijk kenmerk om te onderscheiden van die zonder keertreinsysteem?
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Metpetergaathetbeter

#33
even opgezocht de term keertreinsysteem vond ik niet, vermoed dat dat een vertaling is !

ik denk dat jij het hebt over een trek-en duwtrein, ik veronderstel dat de eerste wagons het (nog) niet hadden maar met de toevoeging van een stuurrijtuig zullen alle M4 aangepast (geweest)zijn !

Ik denk treinen met K4 konden dat niet !

OlivierV

K4 rijtuigen kunnen niet in trek-duw, Geen enkele reeks K-rijtuigen heeft ooit in trek duw gereden.

M4, denk ik uiteindelijk wel allemaal.

Trouwens, de huidige i6 en i10 rijtuigen waarmee men in trek-duw rijdt hebben aangepaste draaistellen, nu ja, in model zie je daar geen hol van.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Jurgen

Niet alle M4-rijtuigen zijn aangepast voor trek-duwtreinen. Dus daarom de vraag of hierover iets zichtbaar is op de rijtuigen.

Ik heb wel gezien dat vanaf een bepaald rijtuignummer alle volgende werden omgebouwd, misschien dat er daarom geen speciale aanduiding nodig was ofzo.
Bij de M2's was dit niet het geval en werd rijtuig 1 omgebouwd, rijtuig 2 en 3 niet, rijtuig 4 weer wel enz. Vandaar hun speciale aanduidingen op de hoeken.
Misschien geef ik op deze manier meteen ook het antwoord op mijn vraag, maar dan wil ik wel nog bevestiging hebben.

Wat de K4-rijtuigen betreft, deze hebben inderdaad nooit in trek-duwcombinaties gereden.

Keertrein is volgens mij een vertaling uit het Duits (Wendezug). Geen idee of het een correcte benaming is in het Nederlands. Zijn er kenners?
Ik krijg stilaan wel het vermoeden dat ik door de reacties op mijn vragen alleen maar meer vragen krijg.  ;D
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

OlivierV

Citaat van: Jurgen op 13 november 2015, 17:04:49 PM
Niet alle M4-rijtuigen zijn aangepast voor trek-duwtreinen. Dus daarom de vraag of hierover iets zichtbaar is op de rijtuigen.



Allicht dat er daarom soms stammen M4 rijtuigen rondrijden zonder stuurstand, alhoewel ook af en toe stammen met i10 (vooral in de spits). Vaak zie ik wanneer ik in Gent toekom een 18² met een rits M4 rijtuigen achter en af en toe kruis ik zo eentje onderweg.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Jurgen

Het is hier precies een beetje stil gevallen.

Ondertussen ben ik een en ander al te weten gekomen.

Zo zijn alle B-rijtuigen vanaf rijtuignummer 50 88 20-78 340-7 omgebouwd om dienst te doen in trek-duwcombinaties. Zij zijn ook allemaal toegelaten op de diensten naar Rijsel.
Daarnaast zijn ook alle A-rijtuigen vanaf rijtuignummer 50 88 19-78 038-0 omgebouwd voor trek-duwcombinaties. Volgens de info die ik heb zouden deze niet aangepast zijn voor de diensten naar Rijsel.
Alle A6D-rijtuigen werden omgebouwd tot A6Dx-rijtuigen en vanaf rijtuignummer 50 88 81-78 056-5 zijn ze ook toegelaten op de diensten naar Rijsel (herkenbaar aan de blauwe streep op de zijkant ter hoogte van de stuurpost).

Het verschil tussen een A6D en A7D is niet zichtbaar aan het rijtuignummer, deze lopen gewoon door en na de ombouw tot A6Dx-rijtuigen werd het nummer niet gewijzigd. Uiterlijk kan je het verschil zien aan de gele streep voor de eerste klas aanduiding. Bij de A6D waren dit 6 ramen, bij de A7D waren dat 7 ramen.
Rijtuignummers van de A6D-rijtuigen beginnen vanaf 50 88 81-78 034-2, vanaf 1984 begon men met de ombouw naar A6Dx, amper 2 jaar na de levering van de rijtuigen.


Wat de rokersafdelingen betreft ga ik nog eens moeten nalezen, want dat heb ik niet direct gevonden. Of ik heb erover gelezen.  :D

Wat ik dus nog wil weten is welke rijtuignummers de artikelnummers hebben op de eerste pagina van dit draadje. Vermits hierover nog niemand gereageerd heeft begin ik er stilaan vanuit te gaan dat die artikelnummers nooit geproduceerd werden.
Dus als iemand info heeft, ik hoor het graag!  :)
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Metpetergaathetbeter

#38
Citaat van: Jurgen op 22 november 2015, 11:37:43 AM
Vermits hierover nog niemand gereageerd heeft begin ik er stilaan vanuit te gaan dat die artikelnummers nooit geproduceerd werden.
of degenen die ze wel hebben lezen(of reageren niet)of zitten niet op dit forum, met andere modellen van andere fabrikanten is dat ook al gebeurd ! :-\

Jurgen

Dat kan altijd, maar dan zou het wel zo zijn dat we in al die jaren toch al een rijtuig hadden zien langskomen op Ebay of andere verkoopsites.
Ik geef eerlijk toe dat ik ze nog nooit gezien heb en ik volg Ebay toch al enkele jaren.

Jammer genoeg geeft de website van de fabrikant ook geen antwoord, de Belgische modellen staan er zelfs niet op vermeld.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

celtjan

Citaat van: OlivierV op 13 november 2015, 17:31:34 PM
Citaat van: Jurgen op 13 november 2015, 17:04:49 PM
Niet alle M4-rijtuigen zijn aangepast voor trek-duwtreinen. Dus daarom de vraag of hierover iets zichtbaar is op de rijtuigen.

Allicht dat er daarom soms stammen M4 rijtuigen rondrijden zonder stuurstand, alhoewel ook af en toe stammen met i10 (vooral in de spits). Vaak zie ik wanneer ik in Gent toekom een 18² met een rits M4 rijtuigen achter en af en toe kruis ik zo eentje onderweg.

Te Gent via de lijn 73/75:
Een Km vretertje overnacht te Gent (weekdagen): stammetje 6x M4 met stuurrijtuig en HLE27
IC 3627 Gent 05:52 - De Panne 07:08
IC(P) 7995  De Panne 07:29 - Gent St P 08:45
IC 2209 Gent St P 09:40 - Aalst - Brussel - Hasselt - Tongeren 12:23
IC 2235 Tongeren 13:37 - Hasselt - Brussel - Aalst - Gent St P 15:20
IC(P) 8995 Gent St. P 16:20 - De Panne 17:34
IC 3617 De Panne 17:52 - Gent - Aalst - Brussel - Leuven - Landen 21:21
IC 3645 Landen 21:36 - Leuven - Brussel - Aalst - Gent St P 23:48

Getrokken 11x M4 met HLE 18
IC(P) 7006 De Panne 05:25 - Gent - Schaarbeek 07:31
IC(P) 7007 De Panne 06:25 - Gent - Schaarbeek 08:33
IC(P) 8006 Schaarbeek 16:28 - Gent - De Panne 18:34
IC(P) 8007 Schaarbeek 17:28 - Gent - De Panne 19:35

Daarnaast zijn er nog enkele getrokken spitstreinen op lijnen 75 & 50 op de verbindingen met HLE18 - M4 rijtuigstammen
Oostende - Gent - Brussel en Kortrijk - Gent - Brussel waar te nemen.
Ook rijdt er een dergelijke samenstelling ook op de spitsverbinding St. Niklaas - Gent Dampoort - Merelbeke - Melle - Brussel

Gr,
Jan

Metpetergaathetbeter


stoomlokje

ook M4- en met aan beide zijden HLE 18  en M4 met stuurstand en HLE 27 op lijn 15 Lier- Turnhout
dit meerdere malen per dag.

OlivierV

6x M4 (waarvan 1 stuurstand) met HLE21 zie je ook nog vaak, daarnet nog zien passeren in Schellebelle. :)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Rangeerduivel

#44
Citaat van: OlivierV op 23 november 2015, 11:12:06 AM
6x M4 (waarvan 1 stuurstand) met HLE21 zie je ook nog vaak, daarnet nog zien passeren in Schellebelle. :)

Die heb ik maandagavond ook gezien,met loc op kop richting Gent...

;)

De meeste trek-duw treinen rijden altijd met de loc op kop richting kust ;)....nog iets dat ik niet wist,
Je ziet,integendeel van wat de meesten denken,de ouderen zijn niet steeds de slimsten! ;D ;D