Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

M4 rijtuigen

Gestart door thor, 27 september 2015, 09:25:15 AM

Jurgen

Ik ben al een paar dagen op zoek naar alle informatie die ik kan terugvinden over M4-rijtuigen.

Als je een beetje zoekt op internet kom je wel wat te weten, maar toch ontbreek ik nog een paar dingen.
Wat wil ik weten:
Rijtuignummers van volgende artikelnummers (als ze bestaan tenminste):
3005 (Os.Kar)
3009 (Os.Kar)
3010 (Os.Kar)
3011 (Os.Kar)
3012 (Os.Kar)
3014 (Os.Kar)
3015 (Os.Kar)
149700 (Lima set van 4 rijtuigen)


Van alle bestaande rijtuigen in model wil ik weten of ze een rokersafdeling hebben of niet. Set 149776 van Lima heb ik zelf, dus kan ik wel nakijken.
Van de Os.Kar-modellen wil ik ook weten tot welk type de rijtuigen behoren. Er is blijkbaar verschil tussen A6D (welke later A6Dx werden, dus stuurstand) of A7D. Bij A6D zijn slechts 6 ramen, bij A7D zijn er 7.

Ook zijn er rijtuigen met en zonder snackbar, ik wil weten welke modelrijtuigen een snackbar hebben en of alle rijtuigen met bagageafdeling van het type B7D zijn of een andere indeling hebben.

En moest iemand dan nog de info hebben over welke echte rijtuigen reeds geschrapt zijn, dan is die ook zeer welkom.

Waar heb ik al gekeken?
- Rixke Rail's archives
- Spoorse zolder
- Traintamarre Tassignon
- Een Italiaanse site met rijtuignummers die meteen bij mijn favorieten terecht gekomen is.
- Google afbeeldingen
- Belrail
- SpoorwegJournaal 113 blz 49 (Artikel over M4)

Het mag duidelijk zijn dat ik al moeite gedaan heb om zelf te zoeken. Ik kan wel zeggen dat ik al enkele interessante uren heb doorgebracht en meer te weten ben gekomen dan ik eigenlijk zocht.
Maar nu zit ik vast en vraag ik hulp aan de kenners en degenen die de modelrijtuigen in bezit hebben.  :)

Het mag per PB doorgestuurd worden, maar gooi het liefst gewoon in de groep zodat iedereen kan meegenieten.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Metpetergaathetbeter


OlivierV

- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Jurgen

Dank je wel Olivier.

Maar kijk eens in mijn vorige reactie onder het gedeelte "Waar heb ik al gekeken?".  ;) ;D

De rijtuignummers die ik zoek staan niet op die website vermeld. Vandaar dat ik hier de vraag stel.


@ Peter: Waarom veeleisend? Ik stel 3 vragen, de rijtuignummers, de types en de geschrapte rijtuignummers.
Ik kan soms nogal fanatiek zijn in zo'n (nutteloze) dingen. Maar als ik met een vraag zit wil ik wel een antwoord hebben, ook al is dat dan bijvoorbeeld dat men het niet weet. Maar dan weet ik meteen ook dat ik mijn vraag ergens anders moet gaan stellen.  ;)
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

OlivierV

Blijkbaar niet zo goed gelezen, van de artikelnummers in kwestie is er inderdaad geen rijtuignummer bekend.

Vond het al zo vreemd dat je daar niet zou gekeken hebben.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

ward

Juist eens gekeken, en geen enkele van de nummers komt overeen met de sets die ik hier heb liggen.
Je zal de info moeten krijgen van mede forumgenoten die over één van deze sets beschikken vrees ik..
Waar ze anders online nog zouden kunnen staan.. Geen idee..

Mvg,
Ward  8)
AC, Belgisch materiaal tijdperk V / VI

--> https://www.flickr.com/photos/90049814@N02/  <--

Jurgen

@ Olivier: Inderdaad.
Op de Italiaanse site die ik gevonden had stonden ze ook niet vermeld.

Via Google en Ebay ben ik ze tot nu toe ook nog niet tegengekomen, wat mij doet vermoeden dat ze nooit geproduceerd werden, maar echte zekerheid hierover heb ik niet. De website van Os.Kar maakt me niets wijzer.
De Lima set van 4 rijtuigen ben ik ook nooit eerder tegengekomen, dus hierover heb ik hetzelfde vermoeden al staat er wel een foto op de website van Traintamarre. Maar ik heb ook al gezien dat niet alle foto's correct zijn op de site, dus ook hier bestaat er twijfel voor mij.

Morgen ga ik eens kijken tussen de boekjes die ik nog heb van Olaerts, die heb ik tot nu toe over het hoofd gezien.

@ Ward: Bedankt om na te kijken.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

OlivierV

Die set 149700 zou ook een set van 4 bordeaux rijtuigen moeten zijn ... De andere set 149776 kom je nog regelmatig tegen, ik heb echter ook slechts weet van maar 1 set van 4 in het bordeaux en 1 set van 4 in new look.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Metpetergaathetbeter

Trouwens heb ik de 2 kleuren sets van Lima (bor/new look), 2 stuurrijtuigen (van elke kleur één)

bordeau set die 76

new look 149881  1st 1 kl( 19-78 040-6)
                              3 2kl    (20- 78 252-4       20-78 417-3       20-78 318-3  allen zonder rookafdeling hoewel 1ste klasse toch langs de ene kant het doorkruisteken van het rokersembleem mist (foutje?) rond deze tijd werd het roken op de trein afgeschaft !

bordeauxset heb je zelf (of verwisselde ik mijn dozen) echter heb ik een bijkomende wagon bijgekocht bijkomende losse wagon lima  309413   (20-78 343-1) met aan de kant 3ramen rokersafd . blauwe streep

verder 2de(bord) klasse zonder kortk.   L30 9134         20 78 345-6   (1 omgebouwd kortkopp)

            1kl (bord) klasse zonder kort      L30 9132        19 78 006-.7

Osk stuurrijtuig  3002(nl)  stuurrijt bor  (3006)
osk  wagon 1st kl met bagage     3008

osk n look stuurrijtuig 1kl (3002)
osk n look 2de kl met bagage (3003)
osk  wagon 2de kl met bagage   3007

Metpetergaathetbeter

ik vrees dat die anderen nooit uitkwamen, want ik dacht nagenoeg alle uitgekomen wagons(1 van elk natuurlijk,ik hoor U al zeggen : "Ah dat zijde gij die al die wagons hebt ....") te bezitten  :-\

Jurgen

Bedankt Peter.

Wat de 149700 van Lima betreft, als ik dit bij Google intyp krijg ik een set van de "Alpenpfeil" of iets in die richting.

Bij de rest vind ik helemaal niets terug.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Metpetergaathetbeter

lima set 149 776 en 149881

WR Blue

I have a number of M4 coaches here are their running numbers and catalogue numbers hope this helps

Ik heb een aantal M4 coaches hier zijn hun lopende nummers en catalogus nummers hoop dat dit helpt

M4 1st   1978006   Lima    Red/white band   309134
M4 1st Brake   8178011   OS Kar   Silver/blue   3004
M4 2nd   2078345   Lima    Red/white band   309132
M4 2nd   2078262   Lima    Silver/blue   309485

OlivierV

Citaat van: Rangeerduivel op 30 september 2015, 10:49:58 AM
Citaat van: SuSke op 30 september 2015, 10:09:17 AM
Ik wacht nejes tot LSM met die van hem komt, en sla dan mijn slag wel met de Lima's.
Als die op de baan rondtoeren zijn dat ook wel best mooie dingen  8)

Je kan nu al slagen beginnen slaan Frans...

http://www.2dehands.be/verzamelen/modelbouw-schaalmodellen/modeltrein/sncb-nmbs-voiture-lima-m4-256899694.html

Doch zo goedkoop als de groene M2'smet beugelkoppelingen zullen ze echter nooit worden denk ik

;)
Die smijten ze toch naar je hoofd.

Bordeaux exemplaren van Lima zijn makkelijk genoeg aan te geraken en zelfs die oude met beugelkoppeling kan je voor een €5/rijtuig voorzien van kortkoppelmechaniek.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Rangeerduivel

Citaat van: OlivierV op 12 november 2015, 23:49:29 PM
en zelfs die oude met beugelkoppeling kan je voor een €5/rijtuig voorzien van kortkoppelmechaniek.

Waarom zei je dat dan gisteren niet?
Mij komt het op +/- 13€ per rijtuig...
Welke goedhartige leverancier heb jij gevonden?  ;D ;D

;)