Secondenlijm

Gestart door trainboattools, 16 september 2015, 20:05:27 PM

trainboattools

Hallo medespoorders,
Het ergste is gebeurd..... :'( :'( :'( :'( :'(
Bij het onderhoud van een van mijn Mehano reeks 78/77 rangeerlocomotieven is een stukje van de gele wandreling afgebroken.
Ik kan mezelf wel voor het hoofd slaan >:( :-[ :'(  Maar daar komt het stukje er niet terug mee aan.
Ik heb al een poging ondernomen om het stukje met secondenlijm (simpel ding van Tesa)  terug te bevestigen, maar na de eerste afstofbeurd kwam dit al weer los.

Kan iemand mij een bepaald product aanbevelen!
Liefst iets als secondenlijm want fixeren is aartsmoeilijk.
Met plakken en knutselen ben ik nog niet echt bezig (lees ervaring) want ik ben nog maar aan de spooropbouw en digitalisatie bezig, huisjes, landschappen en gras en dergelijke moeten nog komen.
Thx.

Johan
2R Digitaal, Profi-rail, Loconet, TwinCenter, Koploper.
Duitse en Belgische baan, Tp IV-V, Duitse Stomers Tp II-III

59erke

Misschien niet zo handig om te doseren maar aan beide kanten een tikje TEC7
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Gerolf

Dat is toch polystyreen, zo'n reling?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Huugooke

#3
Niet te plakken met superlijm. Er bestaat wel een soort die dat wel kan, maar dat wordt zoeken...
Zelf zoek ik in zo'n geval naar een versteviging, maar bij deze dikte (of eerder "smalte")...
Misschien een dun draadje achteraan tegen plakken.
Probeer van de soorten superlijm ook eens de Slo versie.

Rangeerduivel

Het geheel fixeren met (langs de achterzijde) een stukje kleefband.
Dan een klein drupje tweekomponentenlijm op de breuk,
na uitharding kan je de kleefband voorzichtig verwijderen.
Elke reparatie gaat sporen nalaten,maar tweekomponentenlijm hardt transparant uit,dus dat wordt door een minimum beperkt

;)

Daartegenover werk ik ook liever met superglue in GEL vorm,
fixeert makkelijker

PietB

Als het styreen is, zoals Gerolf zegt dan zou ik Tamiya Extra thin cement adviseren.

De beide breukvlakken reinigen en insmeren met een drupje Yhin Cement.
30 seconden op elkaar drukken et voíla, gelijmd.

grt Piet.

ceuleer

Ik gebruik hier "ZAP-A-GAP" secondenlijm voor.
Gekocht in een modelspoorwinkel.  ;)

trainboattools

Dat zou ik dus precies moeten weten van welke kunststof de reling gemaakt is?
Is het polystyreen of polypropyleen of polyethyleen?
Voor PP en PE bestaat er schijnbaar secondenlijm met een activator (pattex)

Iemand een idee?

Johan
2R Digitaal, Profi-rail, Loconet, TwinCenter, Koploper.
Duitse en Belgische baan, Tp IV-V, Duitse Stomers Tp II-III

Huugooke

Zap-a-gap is de dikkere versie van zap-ca, de dikste en best houdende is Slo-zap, maar dat duurt wat langer, je kan de stukken nog even verschuiven.
Ik denk niet dat de Tamiya gaat pakken op die soepele plastic, dat is eigenlijk een oplosmiddel voor gewone plastic.
Er is me verteld dat de lijm die loodgieters gebruiken wel zou werken, maar heb dat nooit getest.

Kijk eens of er op de gebruiksaanwijzing "soepele plastic" vermeld staat.

ceuleer

Ik zeg het nog eens, Ik gebruik hier "ZAP-A-GAP" secondenlijm voor. En de reling van de mehano 77 hangt er bij mij nog steeds aan.

Martin Welberg

PE en PP zijn over het algemeen slecht te lijmen, die worden meestal gelast..

Klaas Zondervan

Die reling is zeker en vast niet van PS, maar PE of PP. Die zijn inderdaad vrijwel niet te lijmen, maar wel na voorbehandeling met een activator.
Ik heb ook eens voor zo'n probleem gestaan, en toen heb ik Pattex secondelijm Plastics gebruikt. http://www.pattex.nl/dhz/producten/secondelijmen/secondelijm-plastics.html Dat werkte als een speer. Precies doen wat in de handleiding staat, en als je het eenmaal hebt gelijmd zit het binnen een seconde rotsvast. Je moet de stukken dus in één keer goed tegen elkaar zetten, want er is geen tijd meer om te verschuiven.

Ben

Ik kan het verhaal van Klaas bevestigen. Prima spul voor dit soort plastics.

Gr, Ben.

liefhebber

Citaat van: ceuleer op 16 september 2015, 22:44:59 PM
Ik zeg het nog eens, Ik gebruik hier "ZAP-A-GAP" secondenlijm voor. En de reling van de mehano 77 hangt er bij mij nog steeds aan.

hier ook, zweer bij ZAP-A-GAP
gr
 

trainboattools

Hallo mannen,

Bedankt voor de veelvuldige respons!
Nu is er geen modelspoorwinkel in de buurt die ZAP*A*GAP verdeelt en pattex plastics met activator hebben hier bij de Hubo naast de deur.
Dus ik ga maar eens proberen met pattex plastics.

Maak een fotoreportage voor het nageslacht. ::)

Spoorse Groeten Johan
2R Digitaal, Profi-rail, Loconet, TwinCenter, Koploper.
Duitse en Belgische baan, Tp IV-V, Duitse Stomers Tp II-III