Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

alternatief fleischmann schakelkastjes

Gestart door 59erke, 13 september 2015, 11:11:40 AM

Klaas Zondervan


BC911

Vandaag zaten de spullen in de bus, dus maar meteen wat getest vanavond.



Eerst eenvoudig getest met een enkel polige tuimelschakelaar en daarna met 2 afzonderlijke momentschakelaars. Beide werken perfect als je geen overzicht wenst ivm de stand van de wissel.





Daarna dan even wat ledjes erbij genomen die ik nog had liggen en het schema van dani even voor mezelf op papier gezet. Uiteindelijk werkt dit ook eigenlijk perfect. Je moet natuurlijk even bevestigen met de 2de momentschakelaar om de wissel effectief om te zetten, maar daarna heb je wel een indicatie van de stand.





Ik moet nog wel even een schakelaar met 2x ON hebben, want dit is een MOM-ON-MOM, en dat is natuurlijk niet handig  ;).

Maar een leuke ervaring erbij en weer wat wijzer geworden door jullie hulp  8)
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

celtjan

Een oeroude, maar degelijke, eenvoudige, en betrouwbare oplossing dus... .
Voor mezelf twijfel ik nog over dit systeem, of het systeem met boutjes om aan te tikken.

Gr,
Jan

Gerolf

Citaat van: celtjan op 19 september 2015, 15:04:40 PMhet systeem met boutjes om aan te tikken.

Ook "Elektrisch potlood" genoemd: Massa (of plus) aan een multimeter-testpen en tikken maar. Simpel en effectief  :)

Op mijn synoptisch bord zijn het aanraakkontakten geworden:
Vinger ipv testpen. Toegegeven, ietsje meer elektronica  ::)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Rangeerduivel

Citaat van: celtjan op 19 september 2015, 15:04:40 PM
Een oeroude, maar degelijke, eenvoudige, en betrouwbare oplossing dus... .
Voor mezelf twijfel ik nog over dit systeem, of het systeem met boutjes om aan te tikken.

Gr,
Jan


Waar hebben we dat nog gezien? :)

https://www.google.be/search?q=dokter+bibber&espv=2&biw=1280&bih=880&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0CAYQ_AUoAWoVChMI0OukrqWFyAIVi_EUCh3Qww1G

;)

59erke

Citaat van: BC911 op 16 september 2015, 22:28:40 PM
Vandaag zaten de spullen in de bus, dus maar meteen wat getest vanavond.



Eerst eenvoudig getest met een enkel polige tuimelschakelaar en daarna met 2 afzonderlijke momentschakelaars. Beide werken perfect als je geen overzicht wenst ivm de stand van de wissel.





Daarna dan even wat ledjes erbij genomen die ik nog had liggen en het schema van dani even voor mezelf op papier gezet. Uiteindelijk werkt dit ook eigenlijk perfect. Je moet natuurlijk even bevestigen met de 2de momentschakelaar om de wissel effectief om te zetten, maar daarna heb je wel een indicatie van de stand.





Ik moet nog wel even een schakelaar met 2x ON hebben, want dit is een MOM-ON-MOM, en dat is natuurlijk niet handig  ;).

Maar een leuke ervaring erbij en weer wat wijzer geworden door jullie hulp  8)

Veel reactie en ik denkt dat het voorstel van Dani mij nog het meeste aanspreekt omwille van de eenvoud en het meest betrouwbare. Juist nog een opmerking. In het eerste geval met enkel de tuimelschakelaar moet hier niet gebruik gemaakt worden van een tuimelschakelaar ON-OFF-ON maar die automatisch terugkeert naar zijn OFF stand m.a.w. dus niet vergrendeld ?

In het derde geval met tuimelschakelaar en momentschakelaar. Wordt hier gebruik gemaakt van een tuimelschakelaar ON-OFF die in 1 stand blijft staan (vergrendeld) ?

Weet iemand trouwens een goed adres (omgeving van Gent) of een goede online webshop  voor electronica (ledjes, schakelaars) ?
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

celtjan

- Zonder drukknop in serie: Terugveer wisselschakelaar On-of-On
- Met drukknop in serie: Wisselschakelaar on-on

- Bestaat "Gentronics" in de buurt van het station Gent St. Pieters / Citadelpark nog?
- Op Beurzen in Nederland komen we deze nog al es tegen : http://www.treinelektronika.com/tuimelschakelaars.html
- On web: http://www.conrad.be/ce/nl/Search.html?queryFromSuggest=true&search=tuimelschakelaar
- http://www.ehattons.com/stocklist/results.aspx?searchfield=switch
kijk en vergelijk...

Gr,
Jan

dani

Www.gotron.be in aalst en gent.
Je kan on line bestellen en laten leveren of afhalen
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Huugooke


BC911

Citaat van: 59erke op 20 september 2015, 11:51:58 AM
Juist nog een opmerking. In het eerste geval met enkel de tuimelschakelaar moet hier niet gebruik gemaakt worden van een tuimelschakelaar ON-OFF-ON maar die automatisch terugkeert naar zijn OFF stand m.a.w. dus niet vergrendeld ?

Die heb ik inderdaard gebruikt. Een (ON)-OFF-(ON) schakelaar of zoals jij zegt, één die automatisch terugkeert naar de OFF-stand.

Citaat van: 59erke op 20 september 2015, 11:51:58 AM
In het derde geval met tuimelschakelaar en momentschakelaar. Wordt hier gebruik gemaakt van een tuimelschakelaar ON-OFF die in 1 stand blijft staan (vergrendeld) ?

Nee, dit moet een ON-ON schakelaar zijn, dus zonder OFF (= middenstand). Je zet hem in 1 van de 2 standen en geeft een puls naar de wissel met de momentschakelaar.

Citaat van: 59erke op 20 september 2015, 11:51:58 AM
Weet iemand trouwens een goed adres (omgeving van Gent) of een goede online webshop  voor electronica (ledjes, schakelaars) ?

Ik heb de spullen hier besteld: http://www.treinelektronika.com/index.html Na 2 dagen zaten ze mooi verpakt in de bus met aan factuur die je achteraf mag betalen. Leek mij een goede service  8)!
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

Rangeerduivel

Citaat van: BC911 op 20 september 2015, 20:12:50 PM
Ik heb de spullen hier besteld: http://www.treinelektronika.com/index.html Na 2 dagen zaten ze mooi verpakt in de bus met aan factuur die je achteraf mag betalen. Leek mij een goede service  8)!

Heb daar ook reeds materiaal gekocht,zelfde positieve ervaring

;)

59erke

Is inderdaad een degelijke site, alles wat je zoekt vindt je in een paar muisklikken.
Ging vroeger meestal bij conrad maar daar is het zoeken veel complexer en vindt je meestal dan toch nog niet exact wat je zoekt...

Prijzen vallen trouwens ook mee.

Dus het proberen waard
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

BC911

Moest je zo'n momentschakelaars nodig hebben, dan laat je maar iets weten. Iets te enthousiast besteld vorige keer, dus kan er wel wat missen  ;). Ik hoor het wel als je er interesse in hebt.
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

Huugooke

Ik heb altijd medelijden met die man achter zijn toog, die u de schakelaartjes kan demonstreren, die met u meedenkt, u de juiste modellen verkoopt, en waarschijnlijk nog goedkoper dan die webshops.
Maar ja, de modernen tijd hé meneer.  :(

59erke

Die meneer aan de toog zijn ook niet meer zo dik bezaaid he Hugo
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan