Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

alternatief fleischmann schakelkastjes

Gestart door 59erke, 13 september 2015, 11:11:40 AM

59erke

Weet er iemand een alternatief voor die lelijke groene (slecht werkende) schakelkastjes van Fleischmann om wissels analoog aan te sturen ?

Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

loebaske

Vroeger gebruikte ik druk schakelaars die ik kocht in een elektronica speciaal zaak

Peter

inbouw momentschakelaartjes in een plaatje bouwen of....die van Märklin, Viessmann enz. gebruiken
Met vriendelijke groeten
Peter

dani

Märklin schakelkastjes ???  zouden even goed moeten werken met DC wissels
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

59erke

Die schakelkastjes van marklin, fleischmann of viessman vindt ik nogal bombastisch.
Die momentschakelaars of druktoetsen ingebouwd in een plaatje, zoals Peter voorstelt vindt ik veel properder
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Huugooke

Lima had er ook; Roco heeft (had?) wel mooie.
Die kastjes hebben natuurlijk een dubbel doel; de knopjes blijven zitten in de stand waar je het laatst hebt gedrukt. Dat zou een indicatie moeten geven van de wisselstand.
Ik had ooit een kastje gemaakt met daarop de layout van de baan met wipschakelaars op de plaats van de wissels.
Nu kan je daarin ledjes bouwen die ook die "geheugenfunctie" hebben, maar dat kost wat elektronica.

ceuleer

Ik heb hier nog een (slechte) foto van enkele lima's.


Gerolf

Gewone drukknopjes, eventueel op een synoptisch bord - véél interessanter.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

oebr

je kan ook zoals in het echt (vroeger - maar als je stomers zou laten rijden klopt het wel) werken met hendeltjes,
(die dan geen kabels maar galvanische schakelaartjes bedienen)
enkele mogelijkheden:

Peco: bvb PL-50 of PL-27 met bijhorende tuimelschakelaars
http://www.peco-uk.com/product.asp?strParents=&CAT_ID=0&P_ID=17664&strPageHistory=search&numSearchStartRecord=1

Modratec: dure oplossing maar wel mooie imitatie van het Saxby-systeem 
modratec.com

H0fine: dure maar zeer mooie imitatie van het Siemens/AEG-systeem
http://www.h0fine.com/shop/product_info.php?products_id=79

Je moet er natuurlijk wel voor zijn om zo'n archaïsch systeem op je baan te zetten in tijden van
functies en cv's...

On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

celtjan

#9
Of gewoon kleine boutjes (M3/M4/M5) inwerken op een wisselstraat getekend op een plaat.
De bouten verbinden met de betreffende wisselspoelen.
Dan met behulp van een krokodillenklem (+pool) de bouten volgens reisweg aantikken.
(= goedkoper dan schakelaartjes of schakeldozen. Heb je wel geen controle over de wisselstanden)

Van over 't Kanaal (kijk en vergelijk bij de verschillende verkopers):
Mer Control: http://www.anticsonline.co.uk/1587_1.html
Hornby Switch: http://www.ehattons.com/stocklist/1000389/1000588/1000794/0/Hornby_OO_Gauge_1_76_Scale_Switches_Levers/prodlist.aspx



Gr,
Jan

OlivierV

Citaat van: Gerolf op 13 september 2015, 13:04:07 PM
Gewone drukknopjes, eventueel op een synoptisch bord - véél interessanter.
Vind ik ook, of tuimelschakelaars die met behulp van een ledje aanduiden in welke stand de wissel staat.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

dani

PC - USB poort - microcontroller -  transistors -....  en wat software :-)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Klaas Zondervan

Dani haalt overal een microcontroller bij. Als het moeilijk kan, waarom zou je het dan makkelijk doen? ;D

dani

Dani suggereert mogelijke alternatieven....  dat is alles, en dat was de vraag van topic starter.
Er is nergens gezegd dat het met knopjes moest zijn.

Klaas neemt ook deze gelegenheid om op Dani zijn kap te zitten, maar Dani trekt het zich niet aan ...  :-)

CiteerAls het moeilijk kan...
misvorming van de ingenieur
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

BC911

Citaat van: OlivierV op 14 september 2015, 13:59:23 PM
Citaat van: Gerolf op 13 september 2015, 13:04:07 PM
Gewone drukknopjes, eventueel op een synoptisch bord - véél interessanter.
Vind ik ook, of tuimelschakelaars die met behulp van een ledje aanduiden in welke stand de wissel staat.

En is dit eenvoudig te doen voor de leek? Een tuimelschakelaar aansluiten lukt mij nog, maar dat ledje hoe zit dat? Want je geeft toch maar even contact om de wissel te wijzigen ... (Sorry, elektronica-kennis is hier echt minimaal ...)
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...