Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Modeltrein en kinderen

Gestart door bva25j, 13 september 2015, 09:00:16 AM

Metpetergaathetbeter

aan de foto's te zien voetbalt Ben ook bij Anderlecht ! ;D ;)

Gerolf

Citaat van: doomslu op 19 september 2015, 18:46:37 PM
Jan heeft het wel bij het rechte eind als hij zegt dat we er zelf schuld aan hebben dat de fabrikanten meer en meer gedetailleerde modellen gaan maken. Kijk maar eens op dit forum naar de commentaren als er een nieuw model uitkomt...  ;)

Helemaal mee eens, maar hoe lossen we dat op?
Op zijn Amerikaans: fabrikant levert basis, en klant koopt dat, en eventueel samen met een vervolmaking-set - al dan niet van dezelfde fabrikant ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Ben

Citaat van: Rangeerduivel op 19 september 2015, 17:57:04 PM

Wat een rare bril heeft dat kindje toch op!


Dat is onderdeel van een nieuw besturing systeem: http://marklin_glass.com

Gr, Ben.

argilla

Citaat van: Gerolf op 20 september 2015, 00:29:23 AM
Citaat van: doomslu op 19 september 2015, 18:46:37 PM
Jan heeft het wel bij het rechte eind als hij zegt dat we er zelf schuld aan hebben dat de fabrikanten meer en meer gedetailleerde modellen gaan maken. Kijk maar eens op dit forum naar de commentaren als er een nieuw model uitkomt...  ;)

Helemaal mee eens, maar hoe lossen we dat op?
Op zijn Amerikaans: fabrikant levert basis, en klant koopt dat, en eventueel samen met een vervolmaking-set - al dan niet van dezelfde fabrikant ?


kan Gerolf en dan 3D printer kopen in clubverband en alzo het model  "vervolmaken, aanpassen " . Zou een oplossing kunnen zijn.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

59erke

Citaat van: Gerolf op 20 september 2015, 00:29:23 AM
Citaat van: doomslu op 19 september 2015, 18:46:37 PM
Jan heeft het wel bij het rechte eind als hij zegt dat we er zelf schuld aan hebben dat de fabrikanten meer en meer gedetailleerde modellen gaan maken. Kijk maar eens op dit forum naar de commentaren als er een nieuw model uitkomt...  ;)

Helemaal mee eens, maar hoe lossen we dat op?
Op zijn Amerikaans: fabrikant levert basis, en klant koopt dat, en eventueel samen met een vervolmaking-set - al dan niet van dezelfde fabrikant ?

Als fabrikanten nu is 2 fabricatielijnen opstarten ; proffi lijn en budget lijn. Bij de proffi lijn de professionele modellen met superieure detaillering voor de veeleisende modelspoorder en bij de budget lijn de "speelgoed" modellen voor de kids en minder eisende modelspoorder. Eenzelfde kap en chassis voor beide lijnen waarvan juist detaillering verschilt.

Werkt in het bijvoorbeeld dj wereldje ook,(ben daar heel actief in vandaar dit voorbeeld) enerzijds heb je de proffesionele toestellen die pakweg 1000 euro kosten, anderzijds heb je de budget toestellen van rond de 200 euro voor de hobby dj's. Beide toestellen zijn bij de vakhandelaars verkrijgbaar en de budget toestellen kan je ook in hifi winkels verkrijgen.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

doomslu

Helaas is onze markt hiervoor te klein.
Duitsers kunnen dit wel, bvb.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

59erke

Meeste modeltreinen worden toch in Duitsland geproduceerd, is dan maar een kwestie van invoeren...
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

bva25j

Amai ! Zo veel reacties .. heb ik hier alles gelezen.
Als ik het moet samenvatten is er vier hoofd punten:
1. kost prijs
2. niet genoeg plaats
3. het ongedult van onze kinderen.
Mischien met de punt drie.. ouders hebben geen tijd niet meer om met kinderen te spelen.
4. concurrentie van "vidéo games"

Mijn kinderen begonnen met houten treinen (en nog steeds spelen met).. Daarna hebben zij lego trein gekregen en met papa hebben jij met ho trein beginnen.

Kinderen maken geen schaal verschil en nu rijd ho trein met Lego huisjes en kinder suprises wagen.

Ik was blij dat in de tijd een echte gooie digital pack van Piko met een gooie prijs gevonden heeft. Nu spelen zij samen en begin zij te spelen me verschillende scenarios  :-)

Met mijn kinderen ga ik vaak naar trein festival of naar het station om trein te zien rijden met iets te eten :-)  Wat mij betreft, zie ik dat zijn stellen veel vragen over hoe het werkt en zijn kunnen veel leren die ook op school nuttig is.

Niet ver van mij is er de oude Charleroi canal ... daar is ook veel te zien en leren in een mooie omgeving. Alles wat zij zien willen zijn met spelen ervaren.

Nu met mij collegas op het werk zeg ik dat met modeltrein kunnen zij veel leren :
aardrijkskunde, wiskunde, natuurkunde, geschiedenis.  En alles met plezier.

Bijvoorbeeld ... een van mijn zon heeft een vonk gezien ... Hij was so verband dat ik moest hem uitleggen van waar het komt. Nu begrijp hij meer wat elektriciteit en waarom er onweer is.

Die laatste punt is mischien voor een andere onderwerp maar het zou spijtig zijn dat modeltrein verdwijnt.


GDE

Benoit , dat is nu eens een goede uitleg dat modeltreinen voor kinderen soms meer dan gewoon maar spelen met treintjes is. Maar jij prikkeld ook wel de zintuigen van je kinderen door ze mee te nemen naar speciale treinen(stoomtreinen) waardoor ze onder de indruk zijn . Dit laat zeker een indruk na die ze niet vergeten in tegenstelling tot een gewone hedendaags trein. Ik heb ooit toen ik nog kind was de stoomlocomotief type 12 zien voorbij rijden . Een toevallige ontmoeting die me is bijgebleven waardoor ik later op de leeftijd van 15 jaar plots nog een speelgoedtrein wou . Toeval wil dat toen net ook een opendeurweekend van de modelspoorclub pacific was waardoor mijn intresse voor treinen groeide . Een goede begleiding van de sympathieke clubleden zorgde dat modeltreinen mijn hobby werd en nog steeds is ,zoveel jaren later.

Huugooke

Gisteren een Marklin wagonnetje gezien met Lego opbouw!
Oud nieuws zeker?  ;D

celtjan

Of een N-treintje in een Lego decor, gewoon in een gereedschapskoffer gezien op de Medway Modelrailway Exhibition te Chatham enkele weken terug:
https://picasaweb.google.com/celtjan/MedwayModelrailwayExhibitionChatham#6191469411747363586

Gr,
Jan

Dirkh

Er zijn nog kinderen die erg enthousiast kunnen zijn over treinen, daar straks op de stand van MSM een jongetje van ik schat 10 jaar, die het diorama stond te bekijken met volle trots vertelde dat hij ook een baantje aan het bouwen was. Die jongen straalde toen Jean in ikzelf hem aanmoedigde. Dat maakte voor mij de dag al goed. :)

OlivierV

Naar aanleiding van mijn buurjongen van 11 die ik onlangs tegenkwam in een tweedehands treinenwinkel te Laarne waar ik af en toe eens mijn slag ga slaan.

Jongeren zijn nog wel degelijk enthousiast over modeltreinen. Hij is hier diezelfde namiddag nog langs geweest want ge moet kinderen maar 1x iets zeggen dat hun zint en ze zijn paraat. Nu heeft hij natuurlijk ook een playstation etc. maar hij speelt wel graag met zijn treinen volgens zijn vertellen.
Hij heeft ook wat met die van mij mogen rondrijden op mijn baantje en was nogal gefascineerd dat mijn treinen zo rustig over de baan reden en niet aan de snelheid van het licht. 'k Heb niet geteld hoeveel keer hij niet gezegd heeft dat hij dat mooi vond dat die treinen zo rustig reden.

Wel zei hij dat zijn vrienden de treinenhobby nogal ouderwets vinden en ik denk dat het daar een beetje knaagt, men durft het op den duur niet meer denk ik ...
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

loebaske

Volledig met je eens Benoit.....
de games en slechte opvoeding zorgen ervoor dat de jeugd lui en dik worden en niet meer actief/creatief zijn...

marc goovaerts

Citaat van: OlivierV op 02 februari 2016, 12:55:07 PM
Wel zei hij dat zijn vrienden de treinenhobby nogal ouderwets vinden en ik denk dat het daar een beetje knaagt, men durft het op den duur niet meer denk ik ...
Och, dat was in de jaren 1970 ook al zo hoor...