Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Modeltrein en kinderen

Gestart door bva25j, 13 september 2015, 09:00:16 AM

just4fun

Citaat van: Havoc op 14 september 2015, 22:21:47 PM
... als ik naar de jongere generatie kijk en de manier waarop ze met Lego spelen, dan is dat de doos in elkaar steken en gedaan. Ze kunnen niets meer bouwen ...
Mijn idee, dit ligt aan de ouders die geen tijd meer steken in het aanleren van spelen (want ja, spelen moet je leren).
Paul

Peter

Citeerdit ligt aan de ouders die geen tijd meer steken in het aanleren van spelen

Veel ouders maken zelfs geen tijd om samen met de kinderen (hier nu samen met de kleinzoon) te spelen.
Ze weten niet wat ze missen ;)
Met vriendelijke groeten
Peter

Huugooke

Veel ouders hebben het dan ook te druk om te werken voor de afbetaling van het huis, de twee auto's; de reis en misschien sparen voor de studies.
Leve de grootouders! Als die tenminste het niet te druk hebben met op reis gaan, petanquen, of te dementeren of in het ziekenhuis te liggen. :(

Rangeerduivel

Citaat van: Huugooke op 15 september 2015, 12:40:45 PM
Leve de grootouders! Als die tenminste het niet te druk hebben met op reis gaan, petanquen, of te dementeren of in het ziekenhuis te liggen. :(

Of op dit forum hun tijd te verprutsen.... ;D

;)

Peter

Werken en geld verdienen kan je altijd.
Samen spelen met de kinderen of kleinzoon is meer dan belangrijk, want voor je het weet zijn ze volwassen.
Eens dat de kindertijd voorbij is komt die niet meer terug. Voor werken en geldverdienen heb je nog jaren de tijd
Met vriendelijke groeten
Peter

Huugooke

Citaat van: Rangeerduivel op 15 september 2015, 12:44:09 PM
Citaat van: Huugooke op 15 september 2015, 12:40:45 PM
Leve de grootouders! Als die tenminste het niet te druk hebben met op reis gaan, petanquen, of te dementeren of in het ziekenhuis te liggen. :(

Of op dit forum hun tijd te verprutsen.... ;D

;)
Soms de enige mogelijkheid om contact te houden  ;D ;D

Huugooke

Citaat van: Peter op 15 september 2015, 12:51:00 PM
Werken en geld verdienen kan je altijd.
Samen spelen met de kinderen of kleinzoon is meer dan belangrijk, want voor je het weet zijn ze volwassen.
Eens dat de kindertijd voorbij is komt die niet meer terug. Voor werken en geldverdienen heb je nog jaren de tijd
Tijd Peter! Tijd! Die kan je niet bijmaken. Bij het werken komt nog het filerijden, het boodschappen doen, fitness, clubben...

SuSke

Zijn de meeste mensen en hun kinderen dan niet gewoon met teveel dingen bezig en vergeten ze te "leven".
Iedereen klaagt dat hij/zij geen tijd heeft, maar er iets aan doen om niet in de "rat-race" mee te lopen "O nee" want wat gaan ze dan wel van mij denken  :o ::) :-[
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Havoc

Citaat van: SuSke op 15 september 2015, 17:42:42 PM
Zijn de meeste mensen en hun kinderen dan niet gewoon met teveel dingen bezig en vergeten ze te "leven".
Iedereen klaagt dat hij/zij geen tijd heeft, maar er iets aan doen om niet in de "rat-race" mee te lopen "O nee" want wat gaan ze dan wel van mij denken  :o ::) :-[

Er gaan er niet veel dat toegeven maar waarschijnlijk heb je gelijk. Langs de andere kant zijn er ook mensen die niet weten dat er iets anders is dan in die "rat-race" meelopen. Heb zo verschillende collega's die eigenlijk niet weten wat ze zouden kunnen doen buiten naar het werk komen. Die hebben geen hobby, geen interesses, alles is "werk".  Voor hun is dat "het leven".

Ik ben met teveel bezig, staan meer dan 250 dingen op mijn lijstje. Elke keer dat ik erdoor ga om te schrappen zet ik er echter dingen bij... (en niks voor het werk hoor :D)
Met vakantie voor onbepaalde duur.

BC911

Mijn motto is "tijd moet je maken". Je kiest bewust om bepaalde dingen te doen, je doet ze niet omdat je er geen tijd voor hebt, maar wel omdat je er geen tijd voor wenst te maken.

En ja, spelen moet je kinderen leren (maar voor een tv zetten is natuurlijk eenvoudiger  ;)). Wij mogen echter niet klagen, de zoon van bijna 5 maak hier met papa z'n oude duploblokken de meest complexe en doordachte constructies. Hij heeft dan ook geen doos met voorbeelden erop (die is al lang vergaan  ;)) Natuurlijk is dit ook een beetje de aard en aanleg van het kind, en dat kan je niet zomaar kiezen ...
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

SuSke

Kiezen kan je dat niet, maar stimuleren wel.
Wat je je kinderen niet aanbiedt, zullen ze ook nooit leren of ervaren.
En ik vind het fijn dat je tijd makt om met je zoon te spelen en zijn creativiteit aan te scherpen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

celtjan

#41
Voor mij is het ook allemaal begonnen als 6 jarige met de robuuste Lego blokjes (Blauwe rails met middencontacten)
m'n laatst Lego aanwinst was de 3-delige Break'achtige rode. Bijna elke spaarcent van verjaardagen, Kerst en Nieuw gingen er in op.
Als 15 jarige maakte ik pas de overstap naar het 'grote' werk (ondertussen had ik wel al es een Limaa'tje gekregen, maar die kon me echt niet bekoren).
Op een jaarbeurs kocht ik bij Claire (van den Tramivit) een startsetje van de grote 'M'. Ook daar ging een deel m'n spaarcentjes naar toe.
Wegens het beperkte budget ging ik dan wel voor 2è hands spul. Pas wanneer ik m'n eigen brood ging verdienen ging ik al es voor nieuw.
Ondertussen ben ik al enkele jaren bezig om  van 3R~ naar 2R= om te schakelen (begin nu hier geen discussie over jongens...)

De meeste producenten zouden moeten een (eventueel wel eerder beperkt)   'basic/budget/instap' gamma aan kunnen bieden.
Al dan niet te koop aangeboden via, zoals eerder aangegeven grotere winkelketens.
Met in de verpakking verwijzend naar de officiële dealers met een breder gamma, voor eventuele nazorg/uitbereidingen.
Al leert het verleden dat de goedkope budget lijnen meestal geen lang leven beschoren zijn. (Magic; Alpha; ...)

Persoonlijk vind ik dat Piko dit knap bekeken heeft door eenvoudige, degelijke mechanica en goedkopere (minder afgewerke) gietvormen te combineren. Met hun Hobby/Expert gamma hebben ze een goede keuze gemaakt. Ik hoop dat ze niet in dezelfde val trappen dan andere groot fabrikanten door alsmaar meer gedetailleerder en duurdere modellen te maken. Daar ik het nu hoofdzakelijk over het Kanaal zoek (00), zie ik deze tendens hélaas ook opduiken bij de tandem Hornby/Jouef.
Maar hebben wij daar eigenlijk zelf geen schuld aan door alsmaar meer gedetailleerdere?, en dus al bijgevolg duurdere modellen te willen?
Voor mij hoeft het alvast niet. En wellicht ben ik niet de enige.
(hoeveel "M" rijders rijden er al niet met gelijkaardige Piko modellen?).

Mannen, Investeren in de jeugd = investeren in de toekomst!

Gr,
Jan



Ben

Citaat van: celtjan op 19 september 2015, 15:52:34 PM

De meeste producenten zouden moeten een (eventueel wel eerder beperkt)   'basic/budget/instap' gamma aan kunnen bieden.


Dat doen ze al, zie Marklin, Trix, Piko, Roco etc..

Citaat van: celtjan op 19 september 2015, 15:52:34 PM

Al leert het verleden dat de goedkope budget lijnen meestal geen lang leven beschoren zijn. (Magic; Alpha; ...)


Zo is het, kinderen lok je er maar even mee, daarna is het over.

Dit manneke (familielid) is bijna 3 jaar ten tijde van de foto en rijdt zelfstandig een Marklin treintje. Na een kwartiertje is de belangstelling over en gaat hij weer met z'n iPad en auto's aan de gang.



Gr, Ben.

Rangeerduivel

Citaat van: Ben op 19 september 2015, 16:45:06 PM


Wat een rare bril heeft dat kindje toch op!
Ik kan die moderne mode toch niet meer volgen zulle! ;D ;D

;)

doomslu

Jan heeft het wel bij het rechte eind als hij zegt dat we er zelf schuld aan hebben dat de fabrikanten meer en meer gedetailleerde modellen gaan maken. Kijk maar eens op dit forum naar de commentaren als er een nieuw model uitkomt...  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *