Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Modeltrein en kinderen

Gestart door bva25j, 13 september 2015, 09:00:16 AM

Havoc

Citaat van: Paulogic op 13 september 2015, 10:31:46 AM
Volgens mij kunnen de winkeliers de verkoop gemakkelijk terug aanwakkeren door een plank met een ovaaltje te tonen,
versiert met wat simpele zaken. De mensen terug op het idee brengen om zoiets te maken en dat het eigelijk vrij simpel
mag zijn. Zolang er kan gespeeld worden zijn kinderen tevreden. Dat zie ik telkens in de open deur van OVMV in Aalst.
De speelblokken met simpele ovaaltjes zijn steeds bemand.

Nu denkt men, volgens mij,  dat een vaste baan, afgewerkt à la Diorama Perfecta, een noodzaak is en men verliest de moed
qua werk en zeker qua kostenplaatje.

Ik denk dat daar het probleem ligt. Als je modelbouwers wil kweken, dan moet je beginnen met spelende kinderen. En vaak is het assortiment nu vooral geconcentreerd op de volwassen modelbouwer met de stevige beurs. Voor de spelende kinderen is er weinig aangeboden dat doorgroei naar later kan geven.

Dat doorgroeien is het probleem denk ik. Vroeger hadden de fabrikanten meer in hun gamma dat eigenlijk niet meer was dan vereenvoudigde, robuste versies van hun normale gamma. Nu proberen ze het met speciale dingen die later als de interesse begint om te slaan niet meer bruikbaar is. Wat bvb Marklin met hun "Delta" gamma van plan was heb ik nooit begrepen. Zeker niet als je dat vergelijkt met hun eenvoudige spoor 1 modellen, daar zit meer logica in.

Zal veel te maken hebben met op wel materiaal de fabrikant en handelaar de beste marge kan maken natuurlijk. Maar echt "speelgoedtreinen" zijn er bijna niet meer. Enige is nog Lego denk ik.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

59erke

Citaat van: Havoc op 13 september 2015, 11:48:01 AM
Citaat van: Paulogic op 13 september 2015, 10:31:46 AM
Wat bvb Marklin met hun "Delta" gamma van plan was heb ik nooit begrepen.

Volgens mij was Marklin Delta de eerste stappen van Marklin in het digitale tijdperk.
Was toen beperkt om tot 4 loks onafhankelijk van elkaar te besturen
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Huugooke

Paul bedoelt waarschijnlijk "Alfa" (of was het Alpha); persoonlijk vond ik dat wel een goed idee. Fantasierijk, quasi onverwoestbaar, en... in een wip opgesteld en terug afgebroken.

59erke

Was dat niet zo'n felrood klein stomertje ???
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Havoc

Je hebt gelijk Hugo, het was die "Alpha" die ik bedoelde. Maar Delta was dacht ik ook niet 100% compatibel met de rest van het digitale systeem. Kan me vergissen, is allemaal al een tijd geleden.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Huugooke

Citaat van: 59erke op 13 september 2015, 12:41:07 PM
Was dat niet zo'n felrood klein stomertje ???
Klopt! Kon helemaal uit elkaar, mocht ook vallen, er waren ook auto's, en de stevige metalen doos, koffertje eigenlijk, was een station en een tunnel.

Huugooke

De delta begindoos kon één lokomotieven besturen :D
Het grand total was vier. Je moest dan nog vanalles bijkopen om met twee te "spelen"
Die konden ook analoog rijden, maar dan moest je de dipschakelaars uitzetten (waarmee je de adressen instelde)
Ik heb nooit die filosofie van twee systemen begrepen; er was een goed systeem, gebruik er de onderdelen dan van. Het is niet dat die decoders eenvoudiger waren, integendeel.

centauri167

Een paar jaar geleden was Lego zo goed als failliet, zij hebben toen op tijd beseft dat de jeugd zich doorheen de jaren heeft geëvolueerd. Nu is het terug een super hip en winstgevend bedrijf dat overal verkrijgbaar is.
Zolang fabrikanten en modeltreinwinkels ( en zelfs treinclubs ) geen moeite doen om de jeugd weer interesse te doen krijgen in treinen zal het steeds erger worden, want cru gezegd, voor elke liefhebber die sterft komt er geen jonge in de plaats ...

59erke

En lego maakt tegenwoordig zeer mooie dingen en ze volgen de actualiteit (vooral de filmindustrie) op de voet.
Als ik kijk naar de lego van mijn zoontje en de lego van in mijn jeugdjaren (zo'n 30 jaar geleden) zitten er verdomd knappe dingen tussen.

even off topic...
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan


Zofman

Hier nog een leuke.
Deze Duitse meneer heeft van een ICE een Thalys gemaakt..... Van Brio...

http://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=29&t=128220&p=1433039&hilit=Brio#p1433039

Jan
Stationschef van de SaA-Bahn

https://youtube.com/@Zofman_Marklin_modelbaan

Havoc

Citaat van: 59erke op 14 september 2015, 20:18:49 PM
En lego maakt tegenwoordig zeer mooie dingen en ze volgen de actualiteit (vooral de filmindustrie) op de voet.
Als ik kijk naar de lego van mijn zoontje en de lego van in mijn jeugdjaren (zo'n 30 jaar geleden) zitten er verdomd knappe dingen tussen.

even off topic...

Ja, maar als ik naar de jongere generatie kijk en de manier waarop ze met Lego spelen, dan is dat de doos in elkaar steken en gedaan. Ze kunnen niets meer bouwen "want er mist een bepaald soort blokje", ze missen eigenlijk elke fantasie om zelf iets te bouwen of nog iets anders. In mijnen tijd waren er 10 soorten blokjes en 5 kleuren. Maar ik heb wel met die dingen vanalles gebouwd.

Tijdje geleden heb ik met mijn neef een heel uur bezig geweest met 6 Duplo blokjes. Ongeloofelijk wat je met maar 6 Duplo blokjes kan maken als je er fantasie insteekt. Hij is ook de 30 voorbij ondertussen... Vraag dat niet aan een van de generatie erna (die nu 8-10) is. Lukt niet, die bekijken je alsof je eigenlijk in de dierentuin zou moeten zitten.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Snobby Crash

ikzelf ben ooit begonnen met een Lego trein, tot ik op de zolder van mijn nonkel een echte Fleischmann V200
met blauwe Touropa rijtuigen tegenkwam en waar ik telkens mocht mee "spelen"...
Zelf als klein ventje toen kon ik dit setje niet kopen voor 1250 belgische frankskens....

Omdat ik dit ook wou hebben heb ik gespaard tot ik het kon kopen.
Vergeet niet die 30 euro van nu was 40 jaar geleden een fortuin waard...
Een briefje van duizend frank (nu 25 euro) had toen een bruine kleur en was niet in elke portemonnee terug te vinden hoor...
Maar dat Fleischmann lokte en drie wagens kostte toen meer dan 1000 frank....

Alles is relatief, nu ook zijn modeltreinen heel duur in de winkel, en ik kan me niet voorstellen dat jonge mensen zomaar even
250 euro kunnen uitgeven aan een lokte met sound.... maar dat was ook al 40 jaar geleden, dan koste dat ene model ook al heel veel centjes !

Ik denk niet dat er gedurende deze 40 jaar iets is veranderd, modeltreintjes waren vroeger reeds duur, en momenteel ook nog steeds,
maar het is zoals Luc zegt... kijk eens wat je per jaar uitgeeft met je gehele gezin om enkel te kunnen bellen, op internet te surfen, facebook aan te passen
en je doen en laten te delen op andere sociale media... en das al snel in ons gezin heeeeeeel veel centjes...

Laat even die smartphones, en koop elke drie maand een lokje tweedehands ! wedden dat je binnen 10 jaar een gigantische verzameling hebt !

Geert

Metpetergaathetbeter

40 is toch niet gigantisch ?  ;D ;)

GDE

Goede aankoop Benoit  ;) ik had de startset ook bekeken en vond de prijs wel heel correct (ongeveer 70€).voor die prijs heb je nog niet eens de locomotief apart.