Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Modeltrein en kinderen

Gestart door bva25j, 13 september 2015, 09:00:16 AM

bva25j

Hallo,

Dit is een paar keer dat ik deze reflectie heb:
hetzij in de beurs of elders ik niet een plek waar kinderen hun geluk in het model kan vinden vinden.

Alleenmaar enkele grote Speelgood winkels  stellen een aantal Start Sets... maar de kwaliteit is "wat mij betreft"slecht

Ik heb gisteren in de Saint Ghislain beurs interessante stukken ondanks goed korting  van de verkoper gevonden.

Wanneer wij zoeken wij  vinden, maar toch blijf ik sceptisch als ik zie een "correct" start  set die is veel meer dan een goede bekende  bouw speelgood.

De constructie van modellen  is zo echt duurder dan andere speelgoed?

Ikzelf heb ik, een koopje voor de prijs,  set PIKO 77 gevonden. Mooi model,  Jammer dat de normale prijs is te hoog. Maar moet eerlijk blijven, Piko kwaliteit bevalt me ​​zeer goed (value for money). Jammer Piko verlaten de samenwerking met Uhlenbrock voor digitale. Nu een beginnend set in deze reeks is te duur!

Nu als niet mama of papa geen interest heeft in modelspoor, denk ik nie dat het model trein kan nog een toekomst hebben.

Ik kan verkeerd zijn ... sommigen van jullie kunnen andere adressen of ander oogpunt te hebben.

Goede dag voor iedereen.

Michiel

#1
Het concept van modeltreinen is steeds hetzelfde gebleven, ongeachte de technologie. De prijs was voor jongeren vroeger ook al duur. Ik moest bijna een jaar sparen om een locje te kunnen kopen, en dan nog meestal een van de goedkopere.

Jongeren worden de dag van vandaag overstelpt door spotgoedkope electronische toestellen (GMS, tablets, aaiphönes,...) en instant satisfaction informatie (filmpje NU, berichtje NU, opzoeken NU, bellen NU, spelletje NU ...) alles onder het bereik van een knop. Dat staat scherp in contrast met het concept van modelbouw: plannen, dromen, langzaam opbouwen en nooit is het klaar. Alleen al het geduld en de moeite dat men erin moet steken om resultaat te halen is voor vele jongeren onoverbrugbaar.

Tijden zijn veranderd, jongeren groeien op met een heel ander beeld van wat "vermaak" is. Jongeren worden verleid om in een bliksemsnelle maatschappij te leven, waar opbouwen en sparen hinderpalen zijn. Ze willen NU, en hebben ook NU want de technologie laat het toe. Geen plaats meer voor treintjes want die gaan te traag.

En dus ook geen markt meer voor treintjes. Jongeren haken af, speelgoedzaken zien geen klanten meer voor treintjes, het wordt een hobby van de ouderen: zij die nog wel geduld hebben, zij die nog graag dromen, creatief willen zijn, en genieten van het langzaam opbouwen van hun ideale modelbaan, dat in feite nooit áf zal zijn...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Metpetergaathetbeter

Benoit,

helaas heb je gelijk wat betreft de betaalbaarheid van onze hobby. Piko geeft inderdaad loc's aan hele interessante prijzen, echter de wagons vallen dan iets duurder uit dan gemiddeld een Roco.  Verder biedt B-Models toch veel trein (alvast de wagons) voor een scherpe prijs. De loc's daarentegen worden aan een gemiddelde gangbare prijs verkocht !
Koopjes doen daar zul je rommelmarkten, beurzen of een modeltreinwinkel die al dan niet uitverkoop doet moeten bezoeken !

Verder tweedehands.be en ebay daar durven ook al eens koopjes te vinden zijn, hoewel bij de laatste vaak je ook gastronomische prijzen kunt betalen!
Ikzelf heb al op tweedehands geregeld koopjes kunnen doen maar steeds was het dan niet Belgisch.
Er zijn nog geregeld koopjes te doen maar de factor geluk en geduld zijn wel nodig !

Groeten Peter ;)

PS voor kinderen om te beginnen met modeltrein is de aanschaf alvast niet goedkoop, hebt er ook de nodige ruimte voor nodig en dan is moderner speelgoed toch gemakkelijker aan te schaffen. Tenslotte een beginset verveelt al gauw ?

doomslu

Een kleine randbedenking...

Velen (iedereen) klaagt dat alles duur geworden is, en dat is heel vaak ook terecht.
Toch vraag ik me af hoe het komt dat velen om de twee, drie jaar meer dan 500 euro uitgeven aan een telefoon.
Of, kijk eens binnen bij mensen die het krap hebben. Hoe dikwijls staat daar geen reusachtige, nieuwe flatscreen tv?

Ik bedoel maar: 'duur' is relatief.

(einde randbemerking)

Los daarvan hebben we het hier ook al vaak over dit item gehad.
Sommige fabrikanten beginnen het te snappen en doen een inspanning met instapmodellen en dozen.
Maar, wil de winkelier wel mee?
Heb je al vaak op een modeltreinexpo de kindersetjes van Märklin te koop aangeboden gezien?
Nochtans lopen daar vele opa's met hun kleinkinderen rond...
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Peter

Als men in vele winkels wacht tot kerstmis of sint Niklaas  om modeltreinen in hun assortiment te hebben, moet het niet verwonderen dat de jeugd niet warm gemaakt wordt. En...als sommige (modelspoor)handelaars kinderen als onmondig beschouwen als die van hun zakcentje iets (dikwijls een kleinigheidje) komen kopen met het niet verwonderen dat die ontgoocheld zijn.
Met vriendelijke groeten
Peter

Huugooke

Verplaats u eens terug naar uw jeugd, Luc.  Je loopt door een modelspoorwinkel of een beurs, je ziet daar zo'n ronkende fluitende stomende machine, en daarnaast zo'n plastic ding. Welke wil je dan?

doomslu

Citaat van: Huugooke op 13 september 2015, 09:56:58 AM
Verplaats u eens terug naar uw jeugd, Luc.  Je loopt door een modelspoorwinkel of een beurs, je ziet daar zo'n ronkende fluitende stomende machine, en daarnaast zo'n plastic ding. Welke wil je dan?
Als ik 53 jaar terug ga: dat plastieken ding.
Als ik 45 jaar terug ga: een reeks 18 of zo... (vreemd genoeg heb ik nooit echt iets met stomers gehad. Misschien omdat ik ze nog in 't echt gekend heb? Maar dat is hier in dit draadje van geen belang).

Ik bedoel hiermee: je hebt de hele kleine kinderen voor wie het speelgoed is en de (jonge) tieners voor wie het modeltreinen worden.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Metpetergaathetbeter

Luc waar heb jij gewoond, in het hol van Pluto, als je 3 jaar ouder bent als ik dan moet je toch stomers gezien hebben hé !

Paulogic

Volgens mij kunnen de winkeliers de verkoop gemakkelijk terug aanwakkeren door een plank met een ovaaltje te tonen,
versiert met wat simpele zaken. De mensen terug op het idee brengen om zoiets te maken en dat het eigelijk vrij simpel
mag zijn. Zolang er kan gespeeld worden zijn kinderen tevreden. Dat zie ik telkens in de open deur van OVMV in Aalst.
De speelblokken met simpele ovaaltjes zijn steeds bemand.

Nu denkt men, volgens mij,  dat een vaste baan, afgewerkt à la Diorama Perfecta, een noodzaak is en men verliest de moed
qua werk en zeker qua kostenplaatje.

Mijn plank hing vroeger aan een ongebruikte deur met 2 oogvijzen. En ze heeft lang dienst gedaan want voor een vaste baan was
geen plaats. Ook eigenlijk nooit aan gedacht. De enige vaste baan die ik ooit zag was in Blankenberge (Pier, Marklin?).

Toen ik nog jong was zelfs nog simpele baantjes op plankjes gemaakt voor kinderen van vrienden. Meestal N wegens kleine nodige oppervlakte
en toen al afgewerkt met grasstrooisel en enkele huisjes en bomen. Straten eenvoudig geschilderd met grijze verf.
Die kinderen hebben die banen ook versleten hoor.

Ik herinner mij nog de startsets van Arnold... hmm we worden oud  ;D
mvg,
Paul(ogic)

Metpetergaathetbeter


doomslu

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 13 september 2015, 10:12:23 AM
Luc waar heb jij gewoond, in het hol van Pluto, als je 3 jaar ouder bent als ik dan moet je toch stomers gezien hebben hé !
Goed lezen wat er staat: "misschien omdat ik ze nog gekend heb?".  ;)

Ik herinner me als kleuter zeker die vuile dingen aan de overweg, dicht bij mijn grootouders en de kleuterschool...

In mijn herinnering waren ze trouwens zwart en niet groen! Maar dat zullen ze wellicht ook geweest zijn, zo tussen 1962 en 66...

Zoek er niks achter, ik heb gewoon al altijd gehouden van moderne dingen... al begin ik de laatste tijd nostalgische gevoelens te krijgen naar treinen uit de jaren 80 en oude auto's..
HELP ik wordt oud!  :o ;D

En nu terug on-topic.  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Peter

Was gisteren in Aachen o.a bij Müller (een grote drogisterij keten in Duitsland)
Op de speelgoedafdeling (2e verdiep) kan je modeltreinen en toebehoren (Märklin, Faller, Noch, Busch enz.) kopen
Zelfs bij Galeria (voorheen was dit Kaufhof) 'is hier in Antwerpen ook op de Meir) staan er begindozen met modeltreinen (Piko, Mehano)
Waarom kan dit hier niet?
Want laat ons eerlijk zijn: voor iemand die er niet goed van op de hoogte is, is het verdomd moeilijk om iets van modelspoor hier in Antwerpen te vinden.
De ene winkel (nogal duiste) is in Borgerhout, en de andere zit wat verstopt aan de uitrit van een parkeergarage. Ik weet er zijn er nog, maar die zijn nog veel verder weg van het centrum
Met vriendelijke groeten
Peter

59erke

Citaat van: doomslu op 13 september 2015, 11:05:51 AM
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 13 september 2015, 10:12:23 AM
Luc waar heb jij gewoond, in het hol van Pluto, als je 3 jaar ouder bent als ik dan moet je toch stomers gezien hebben hé !
Goed lezen wat er staat: "misschien omdat ik ze nog gekend heb?".  ;)

Ik herinner me als kleuter zeker die vuile dingen aan de overweg, dicht bij mijn grootouders en de kleuterschool...

In mijn herinnering waren ze trouwens zwart en niet groen! Maar dat zullen ze wellicht ook geweest zijn, zo tussen 1962 en 66...

Zoek er niks achter, ik heb gewoon al altijd gehouden van moderne dingen... al begin ik de laatste tijd nostalgische gevoelens te krijgen naar treinen uit de jaren 80 en oude auto's..
HELP ik wordt oud!  :o ;D

En nu terug on-topic.  ;)

Luc, je bent niet alleen hoor. Denk dat de meeste dat hier ook hebben.
Bij de bouw van La Gleize II grijp ik ook terug naar mijn kindertijd, de lokomotieven en de auto's die ik als kind gekend heb.
Tis een beetje nostalgie denk ik, en misschien het idee dat vroeger het misschien beter was dan nu. (als kind of tiener heb je ook geen zorgen)

Wat betreft die startsets, ik denk niet dat ze zoveel slechter zijn dan vroeger. Uitgezonderd die lelijke set van Marklin met loks die in de verste verte niet op het origineel lijken. Ben ooit ook begonnen met een startset en heb er nooit spijt van gehad.
Vroeger kon je trouwens nog van die volledige banen kopen compleet met begroeiing en al. Juist rails erop en wat huisjes en je had een complete baan. Dus snel kon het vroeger ook.

Denk dat het gewoon ligt aan het feit dat onze kinderen volledig in het digitale tijdperk leven. Internet, Iphone, Ipad en sociale media zijn hun speelgoed van nu. En voor de kleinsten die houden van verandering. Zie het ook aan mijn 7jarig zoontje heeft bakken vol speelgoed en speelt max. 1u met hetzelfde speelgoed ondanks wat het ook mogen kosten.

Geef ik hem een startset van enkele honderden euro's gaat hij er niet langer mee spelen dan een simpel prulletje uit een kinder surprise eitje. Daarvoor is die startset ook niet slecht.

Tijden zijn veranderd en daar moeten we ons bij neerleggen
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Metpetergaathetbeter

mij trokken vooral die internationale treinen aan die passeerden voorbij mijn meter, die woonde net voor het station in Hansbeke links  als je vanuit Gent kwam, trouwens laatst nog eens daar geweest bij het afsterven van een ongetrouwde oom die het huis nog bewoonde tot voor kort !

Daar in zijn tuin zou dat 3 en 4 spoor moeten komen, nog steeds boezemden de aankomende sneltreinen en goederentreinen, alsook een infra-trein de nodige ontzag  in !

Toen ik 6 was en nog geen trein had dan bouwde ik die in silouette na met legoblokken, die internationale treinen zorgden er dan ook voor dat alle gekleurde blokjes dienden gebruikt te worden.

Het jaar erop stopte een of andere oudere man met een al dan niet gediscrimineerde knecht/medewerker van het zwarte type een Marklin/Primex 3029 in de schouw en het spel was vertrokken,

Hoewel ik voor ik er echt aan begon overgestapt ben naar DC wegens het meer aanwezig zijn van Belg.modellen (Liliput, Roco,Fleichmann,....

Groeten Peter ;)


Metpetergaathetbeter

Fabrikanten zouden er geregeld moeten voor zorgen dat er loc's en wagons aangeboden worden aan kindvriendelijke budgetprijzen, Piko doet dit toch geregeld met zijn loc's mochten er voor de jonge gasten (en mij  ;D ;D ;D ;D ;D ;)) al eens vaker een budgetvriendelijke(re) wagonset dan zou dat op zijn eigen geen slecht zet zijn !

maar kinderen echt modeltreinvriendelijk maken zal niet eenvoudig zijn want er is zoveel anders !  :-\