Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Vertragingen NMBS........

Gestart door Ben, 04 september 2015, 09:17:21 AM


SuSke

Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

loebaske


2012

Tja.... kommer en kwel, maar neem nu een dag als vorige dinsdag.... wanhoopsdaad op L36N te Erps Kwerps... urenlang waren 3 sporen versperd.... op de omleidingsroute valt de 511 in panne op lijn 53, ook daar een spoor versperd.... ondertussen zijn we in de avonds spits en ellenlange lijst treinen lopen gigantische vertragi gen op, alsof dit nog niet genoeg is volgt nog een wanhoopsdaad op L89 in omgeving Zottegem/Oudenaarde....

er zijn zo van die dagen dat alles misloopt....

dieselfreak

Ik heb de indruk dat er op de snelweg veel meer fout gaat dan op het spoor. Maar dat mag je niet te luid zeggen in Vlaanderen want de auto is hier een soort Heilige koe, sommige mensen zouden zelfs naar de wc gaan met hun auto. Ik heb twee jaar geleden het wijze besluit genomen om mijn geldverslindende benzinevreter definitief aan de kant te zetten en al mijn verplaatsingen te doen met het openbaar vervoer en met de fiets= veel goedkoper en minder stress. Als iedereen dat zou doen dan waren er geen files meer. En ok, er zijn af en toe wel wat vertragingen bij het spoor maar als je elke dag met de auto in de file staat is dat toch ook een vertraging? Maar dat vind blijkbaar niemand erg, ik heb dat altijd bijzonder vreemd gevonden.
MC

Doornroosje

Met de fiets minder stress is ook niet altijd waar. Ook ik heb mijn auto vorig jaar vaarwel gezegd. Nu moet ik wel elke dag oppassen dat koning auto mij niet een stukje kleiner maakt. Mensen die zonder kijken van hun oprit al dan niet achteruit op het fietspad vliegen, afdraaien zonder kijken over een fietspad en dergelijke. Defensief rijden, ook op de fiets tegenwoordig!

dieselfreak

Hetzelfde kan gezegd worden wanneer je te voet over straat loopt, ook dan is er tegenwoordig een verhoogd risico om omver gereden te worden door een fiets of een auto. De mobiliteit is nu eenmaal enorm toegenomen maar als je zo redeneert dan kan je beter niet meer buiten komen.
MC

Ben

Citaat van: dieselfreak op 04 september 2015, 13:45:32 PM

Ik heb twee jaar geleden het wijze besluit genomen om mijn geldverslindende benzinevreter definitief aan de kant te zetten en al mijn verplaatsingen te doen met het openbaar vervoer........


Oh oh oh, dom dom. ;)

Treinen zijn om naar te kijken, niet om in te reizen. :P

Gr, Ben.

dieselfreak

Nou Ben, je kan je niet voorstellen wat voor een leedvermaak ik heb wanneer ik al die mensen s 'morgens in de file zie staan. Wie is er dan de slimste denk je?
MC

Dirky

niet ALLE auto's staan in de file... :)

Ik geniet 's morgens van mijn auto-ritje naar 't werk - kleine 15 minuten - en 's avonds van die 15 minuten terug. Als ik dat traject met openbaar vervoer moet doen is er geen tijd meer voor mijn leuk bijberoep want dan zou ik elke dag meer dan 2 1/2 uur op baan zijn... :(

En neen, verhuizen is geen optie want ik geniet elke dag van de mooie, rustige omgeving waar ik woon...

Er zijn nu eenmaal mensen die niet zonder auto kunnen  ;)


Havoc

Wel vreemd dat ze er een NS stelletje bijzetten.

Citaat van: dieselfreak op 04 september 2015, 13:45:32 PM
Ik heb de indruk dat er op de snelweg veel meer fout gaat dan op het spoor. Maar dat mag je niet te luid zeggen in Vlaanderen want de auto is hier een soort Heilige koe, sommige mensen zouden zelfs naar de wc gaan met hun auto. Ik heb twee jaar geleden het wijze besluit genomen om mijn geldverslindende benzinevreter definitief aan de kant te zetten en al mijn verplaatsingen te doen met het openbaar vervoer en met de fiets= veel goedkoper en minder stress. Als iedereen dat zou doen dan waren er geen files meer. En ok, er zijn af en toe wel wat vertragingen bij het spoor maar als je elke dag met de auto in de file staat is dat toch ook een vertraging? Maar dat vind blijkbaar niemand erg, ik heb dat altijd bijzonder vreemd gevonden.

Kijk, nu net dit weekend met 2 mensen gepraat die hun verplaatsingen met het openbaar vervoer doen. Conclusie: eigenlijk is het niet te doen.

Als je eens ergens naartoe wil 's avonds moet je ook direct een hotel mee voorzien. Want je kan wel ergens om 20-22h geraken maar diezelfde nacht terug gaat niet meer. Ook worden eenvoudige autoritjes direct daguitstappen. Sommige plaatsen zijn amper te bereiken. Als ik met het openbaar vervoer naar het politiekantoor moet, dan gaat dat enkel met de marktbus op dinsdag. Anders rijdt er naar die uithoek van de gemeente geen bus.

Voor mezelf, met de auto naar het werk zonder file: 20 minuten. Met erge file 45 minuten, dat is 2x in de week. Met het openbaar vervoer: 1h tot 1h15. Totaal: met de auto 8x 20 minuten en 2x 45 minuten dat is dus grofweg 4h30 onderweg per week. Met het openbaar vervoer ben ik dus minstens 10h onderweg. En dat is zonder overstappen hé, anders is het hek helemaal van de dam.

Dus 5h per week dat ik rustig iets anders kan doen dan tussen een bende krijsende ketten zitten, opeengepakt met een hoop kwieten met muziek voor heel de tram in hun oren, kinderkoetsen die tegen uw schenen gestamp worden, uren rechtstaan en dat in de winter in een ijskoude frigo of in de zomer in een sauna. Oh ja, en nog 10 minuten stappen in de regen erbij. Zet ik in de wagen wel een muziekje op en de airco aan :D

De fiets is misschien een alternatief als je bedrijf kleedkamers en douches heeft, anders kan je kletsnat (van regen of zweet) een dag achter je bureau zitten. Natuurlijk als je ergens moet gaan hout hakken in het bos of zo is dat niet zo erg.

Citaat van: 2012 op 04 september 2015, 13:09:44 PMer zijn zo van die dagen dat alles misloopt....
Tuurlijk. Enig probleem is dat bij de NMBS elke dat er zo een is.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Michiel

Wel Johan, ik kan je net het omgekeerde verhaal vertellen met agressiviteit en extreem egoisme op de weg vooral in de spits, met bijkomend meer dan een uur per dag extra tijdsverlies, tov een rustig en (bijna) stressloos treinreizen met meer tijd voor gezin en hobby. De trein is niet ideaal (en het verbetert er maar niet op) maar de met de auto naar het werk is totale onzin. Het hangt er vanaf waar je woont en waar je werkt, denk ik.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Ik pendel al bijna 30 jaar op lijn 12. Niet steeds zonder kommer of kwel, maar even over de reistijd:
De trein-tijd (tweemaal een dik half uur) tel ik niet, omdat ik onderweg lees, op mijn laptopje iets nuttigs doe, ... en probeer dat maar eens achter het stuur  ;)
Mijn "niet-nuttige" verplaatstijd is twee maal een half uur per dag - en dat is dan 50/50 wandelen en fietsen - goed voor de conditie  :)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ward

Alst slecht is hoor je het ook altijd.. Maar het gaat ook goed met het spoor, al is het maar beetje bij beetje gaat de stiptheid wel de goeie kant uit.
Het hangt er ook vanaf waar je woont en werkt..
Ik doe er met de auto 20 min over, met de fiets 15.. (Als ik niet 's ochtends vroeg moet vertrekken)
Maar als je iedere dag over de antwerpse ring moet ri brussel, dan ben je al snel  beter met de trein..
Ooh ja en een aansluiting van 3 min reken ik nooit op, en dan ben ik altijd sneller dan gedacht..  ::)
Voor mn verlof ook de trein naar de luchthaven genomen, 50 min.. Dat zou ik zelfs nog niet gehaald hebben met de auto.. Maar zoals hier al eens gezegd is, ik genoot er wel van dat ik stressloos voorbij de ring zoefde terwijl die lekker vast stond (zaterdagmiddag, rond 14u!)

Mvg
AC, Belgisch materiaal tijdperk V / VI

--> https://www.flickr.com/photos/90049814@N02/  <--