Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

BC911 - wat komt die hier uitspoken?

Gestart door BC911, 01 september 2015, 11:38:17 AM

BC911

Hallo allemaal, graag stel ik mij hier even voor op het forum.

Als je naar m'n nickname kijkt, dan zullen er waarschijnlijk wel veel denken "Wat komt die hier uitspoken". En terecht, in eerste instantie ben ik een autoliefhebber en dwalen er hier vooral 1:43 modellen rond in huis van een duitse autobouwer ...

Maar ... , de zoon van 4,5 is al enige tijd gek van alles wat met treinen te maken heeft. Uren brengt hij door met moeke op Berchem station of Antwerpen Centraal! Het rangeerstation langs de Noordelaan in Antwerpen is de laatste nieuwe attractie! Een bezoek aan Mini-Europa in Brussel wordt nog enkel onthouden door de 2 schamele treinen die er rijden ... ?!?

... en zo komen we dus bij modeltreinen terecht. Op zolder bij moeke en vake lagen nog enkele dozen met modeltreinen van toen papa nog klein was. Deze werden enkele weken geleden onder luid enthousiasme ontdaan van het nodige stof. Geen dure spullen, maar enkele Jouef's en Lima's treinen die eigenlijk hun beste tijd hebben gehad. Ideaal dus voor een veel te jonge snotaap als mijn zoon  ;). Het heeft mij reeds wat uurtjes gekost om de meeste sporen en loc's na te kijken zodat ze terug een beetje rijden, maar ondertussen ligt de huiskamer vol en rijden er dagelijks treinen onder de zetels door, en wordt er gerangeerd onder de salontafel ...

En waarom dan aanmelden op dit forum? Wel, papa is nooit echt volwassen geworden en prutsen aan dingen vind ik leuk. Zo ben ik begonnen met ledlichtjes in te bouwen op de eenvoudige Lima-treinen, en ik ben ervan overtuigd dat er nog andere dingen zullen volgen. Ik hoop dan hier misschien de nodige info te vinden. Doel is zeker niet om een spoorbaan te bouwen. Daar heb ik geen plaats voor. De ideeën die door m'n hoofd spelen zijn vooral het aanpassen/herstellen van de oude spullen, misschien een beter treintje voor papa aanschaffen om deze af en toe in de woonkamer samen met de zoon op te bouwen. Met een half oog ook al eens naar de Mini Club van Märklin gekeken ...  :D

Zo, dat was het een beetje voor m'n eerste post. Als er vragen of opmerkingen zijn, dan hoor ik het graag.

Groeten, Bert

PS: nog even voor de beheerders van het forum - ik heb enkel een mail ontvangen van de registratie, en niet dat m'n login actief was. Na 2 dagen wachten even geprobeerd om in te loggen en blijkbaar was m'n profiel actief ... ?
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

dani

welkom Bert, en zoon, en rest van de familie :-)

Je zit hier op de goeie plek voor informatie en tips...  er zitten hier enkele mannen die  er al  heel lang mee bezig zijn, enkele techneuten, enkele scenery experts, baanplannen  critici, ombouwers, zelfbouwers , modders en noem maar op.

Misschien kan je eens overwegen om in de N schaal te kijken, betaalbaar materieel , veel 2dehands , ook op beurzen, en nog net "handelbaar", zelfs voor een bijna-5-Jarige   :-)

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

BC911

Citaat van: dani op 01 september 2015, 11:41:28 AM
Misschien kan je eens overwegen om in de N schaal te kijken, betaalbaar materieel , veel 2dehands , ook op beurzen, en nog net "handelbaar", zelfs voor een bijna-5-Jarige   :-)

Weer een aantrekkelijke keuze erbij. Denk dat inschrijven op het forum geen goed idee was voor de bankrekening  ;). Maar bedankt voor de tip, zal eens rondkijken wat je in die schaal kan vinden. Nadeel van de Mini Club leek mij ook dat er daar weining belgisch rollend materieel voor bestaat.

Ik moet wel zeggen dat ik verbaasd ben van hoe snel m'n zoon ermee weg is. De eerste dagen wou hij zelf niet eens de treinen op het spoor zetten, nu zet hij de meeste wagons er al zonder problemen op!
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

centauri167

Als het echt is voor het speelplezier van de kinderen, zou ik eerder gaan voor schaal G, Piko en LGB hebben hier een ruim gamma in, geloof me vrij, als kinderen deze schaal zien smelt hun hart ...

Je hebt al volledige startsets met alles erop en eraan ( nieuw ) voor een 200-300 euro.
( als je wil ken ik ook een goed adres voor tweedehandsmateriaal in deze schaal )

Rangeerduivel

Citaat van: BC911 op 01 september 2015, 11:38:17 AM
1:43 modellen rond in huis van een duitse autobouwer ...

Ik gok dat dat merk toevallig met een P begint Bert! ;D
(nee,ik heb niet naar je nickname gekeken!! :) :))

Welkom op dit forum

@ Dani;
Citaat van: dani op 01 september 2015, 11:41:28 AM
...modders...

Wat wil dit zeggen?
Is dit een afkorting voor "moderator" misschien? ;D ;D

;)

mahtoska1

Welkom op het forum
CiteerMet een half oog ook al eens naar de Mini Club van Märklin gekeken ... 

Kijk maar eens met een volledig oog. Je zult versteld staan van wat er allemaal beschikbaar is.
Naar Belgisch materiaal is er echter weinig beschikbaar. Maar dat maakt het misschien juist interessant on je eigen modellen te maken...

NielsVV

Citeer@Dani;
Citaat van: dani op 01 september 2015, 11:41:28 AM
...modders...

Wat wil dit zeggen?
Is dit een afkorting voor "moderator" misschien? ;D ;D

;)

Modders zijn hobbyisten die hun elektronica-apparatuur vakkundig bijwerken of verbeteren door er allerlei technische snufjes aan toe te voegen. Zo wordt een pc uitgebreid met een blikjesautomaat of kan een automatische stofzuiger na wat sleutelwerk ook met een afstandsbediening worden bestuurd. Producenten dagen de modders soms voor de rechtbank omdat ze vinden dat de modding te ver is gegaan. Het woord modding is een van oorsprong Engels woord en komt van het werkwoord to modify, dat 'modificeren, aanpassen' betekent."
http://www.nlterm.org/
H0 - AC - Digitaal - iTrain ====>>>> Lego City

BC911

#8
Citaat van: centauri167 op 01 september 2015, 12:32:48 PM
Als het echt is voor het speelplezier van de kinderen, zou ik eerder gaan voor schaal G, Piko en LGB hebben hier een ruim gamma in, geloof me vrij, als kinderen deze schaal zien smelt hun hart ...

De nieuwe spullen zouden dan eerder voor mezelf zijn  :-[. Een beetje van als je later groot bent mag je met papa zijn "goede" trein een keer rijden. De oude H0 spullen vind ik eigenlijk perfect om hem nu te laten leren voorzichtig te zijn met dergelijke zaken. Dus echt een nieuw systeem voor de zoon kopen is (nog  ;)) niet aan de orde. We zullen wel eerst eens even kijken hoelang die treinmania blijft duren. Je weet nooit bij kinderen.

@NielsVV: bedankt voor de verklaring, ik ben dan zeker geen modder. Ik modder maar een beetje aan met ledjes momenteel  ;). Zoals ik al schreef, meer "prutsen"  ;).
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

dani

Natuurlijk was ik nog eentje vergeten.....

Aangezien je een fervent 1:43'er bent,  zou ik je ook kunnen verwijzen naar Schaal 0   (schaal nul = 1:43 daar waar  Half Nul (H0) dan 1:87 is, de helf daarvan)

Zelf heb ik ook een variëteit aan Duitse modellenin allerlei schalen hier in de vitrines.   VW en Porsche ....   schalen 1:18, 1=24, 1:32, 1:43 (0), 1:64, 1:73 en 1:87(H0)  en het occasionele 1:120'ertje  (N) .....

Het is natuurlijk fijn als je beide hobby's in dezelfde schaal zijn.  Zo kan ik bvb regelmatig andere  autootjes op de treinbaan zetten want ik heb H0 en 1:87 . 


Anderzijds de tip van Schaal G is vooral met kinderen  een goede deal, want als ik me niet vergis  (zo ja zal ik wel op de vingers getikt worden door de kenners)  is dat dezelfde schaal als  Playmobil...  end aar zijn de kinderen dan weer vaak gek op . 
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

centauri167

Citaat van: dani op 01 september 2015, 13:53:03 PM
Natuurlijk was ik nog eentje vergeten.....

Aangezien je een fervent 1:43'er bent,  zou ik je ook kunnen verwijzen naar Schaal 0   (schaal nul = 1:43 daar waar  Half Nul (H0) dan 1:87 is, de helf daarvan)

Zelf heb ik ook een variëteit aan Duitse modellenin allerlei schalen hier in de vitrines.   VW en Porsche ....   schalen 1:18, 1=24, 1:32, 1:43 (0), 1:64, 1:73 en 1:87(H0)  en het occasionele 1:120'ertje  (N) .....

Het is natuurlijk fijn als je beide hobby's in dezelfde schaal zijn.  Zo kan ik bvb regelmatig andere  autootjes op de treinbaan zetten want ik heb H0 en 1:87 . 


Anderzijds de tip van Schaal G is vooral met kinderen  een goede deal, want als ik me niet vergis  (zo ja zal ik wel op de vingers getikt worden door de kenners)  is dat dezelfde schaal als  Playmobil...  end aar zijn de kinderen dan weer vaak gek op .
[/b][/u]

Dat klopt, zelfde schaal.

Voor de prijs moet je het zeker niet laten, een Taurus loc van Piko voor een prijs van 3OO euro, als je die dan ziet weet je dat kinderen daar direct zot van zijn.

Twijfel zelf ook om al mijn H0 weg te doen en een grotere schaal te nemen, heb hier alleen al zoveel staan, das het probleem ...

BC911

Jullie spreken hier allemaal over grotere schalen, terwijl ik alleen aan downsizen zat te denken om de vrouw des huizes ook tevreden te houden ;).
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

dani

vandaar ook mijn eerste suggestie voro N  ipv  Z   (marklin mini club is Z)

Daarmee kan je al een fijn baantje bouwen op een kleine oppervlakte.

Ik heb hier nog wat N materieel en rails liggen, voor ooit .....
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

centauri167

Het voordeel aan de grotere schalen is dat je snel iets kan opbouwen, rijden en dan weer afbreken.
Zo zijn er genoeg filmpjes op youtube.

Als je natuurlijk een vaste baan wil maken, voor jezelf, zijn deze schalen natuurlijk geen optie ...
( maar voor de kinderen zou ik ze zeker nog niet op voorhand uitsluiten )

efl045

Bedenkt dat met de grotere modellen ook nog eens buiten kan gespeeld worden en iets van betekenis kan vervoerd worden, 2 troeven die voor kinderen toch niet te onderschatten zijn.