Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Nieuw ontwerp 305cm x 105

Gestart door Roel G., 28 augustus 2015, 13:31:38 PM

Roel G.

Dit is mijn tweede ontwerp. De baan werd ontworpen met wintrack 8, wat denken jullie hiervan? Der bestaat eventueel de mogelijkheid om een klein schaduwstation te bouwen onder het rechter deel. De bedoeling is om een twee max 3 tal treinen te laten rijden. Stationsgedeelte met wat scenery etc.....



Grtz Roel

OlivierV

Eerlijk?

Te veel sporen op een te kleine oppervlakte, perronssporen met onnozele lengte waar slechts 2 1/87 rijtuigen op kunnen zonder loc.

Zeg eens wat je wil, wat je wil gaan uitbeelden (aan de sporen uit wintrack kan ik zien dat je 3-rail-rijder bent), wat is de maximaal benutbare ruimte...
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Michiel

#2
Is is krap, maar ik snap ook dat je wilt kunnen rijden met je treinen. Een echte struikelblok lijkt me de bocht rechts dat erg strak en steil van het station meteen onder het station daalt. Op 3/4 van een kleine cirkel 1 treinhoogte dalen is wel erg steil. Probeer daar toch iets meer spoorlengte te kreeren alvorens je onder het station verdwijnt (grotere straal, verder naar links onderdoor, wisselstraat ook al iets laten zakken...).

Een ander belangrijk probleempunt is links: de binnenbocht moet wel erg steil dalen om onder een dalende buitenbocht te komen na een halve cirkel. Ik zou dat hele spoor weglaten, en het schaduwstation als een keerlus uitvoeren. Treinen moeten dan wel achteruit weer het schaduwstation inrijden, want je hebt geen lus in je bovenbaan.

Ik zou dat korte kijklusje voor het station, van het spoor van/naar het schaduwstation, niet zichtbaar maken. Dat brengt iets meer rust in het plan, en meer plaasts voor duidende scenery.

Een schaduwtation onderin is natuurlijk een enorme winst in het rijplezier, maar zie dat het bereikbaar blijft.

Ik zou het plan nog eerst verder uitvlooien, vooral wat steilheid van trajecten betreft, en het wordt een heel technische baanconstructie om het optimaal rijdend te krijgen zonder te veel ergernissen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

loebaske

Is een zeer drukte baan op zo een oppervlakte om feilloos te rijden zonder problemen, het stijgen is veel, ik stijg een cm per meter om geen last te hebben met slippen, rijd nu wel met treinlengtes van 2.5m tot 3m...

Gerolf

Ik zou de krappe bogen schrappen (de rechtse doorgang onder je station en de lus links vlak achter het opstelspoor)
Om perronlengte te winnen kan je dan je wisselstraten opschuiven.

Oh ja, en neem potlood en papier om je plan te ontwerpen. Verdere ontwerp-tips vind je bvb hier:
http://meb.gerolf.be/home/terzijde/nplanmaak.htm  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

philippe_007

Als je een station wilt hebben, maar deze dan zo groot mogelijk dat er realistishe treinen kunnen staan of toch zeker deze met welke je wilt rijden.
In uw station mogen de treinen niet op wissels staan of je blokkeerd de doorgang.
Op 3m lengte is het moeilijk een station te maken met veel sporen, eventueel kan je gewoon een klein station nabootsen met 2 sporen, de treinen moeten op elkaar wachten in het station voor ze verder kunnen.
Als je uw station diagonaal van boven links naar onder rechts plaatst, dan heb je meer lengte daar je maximaal gebruik maakt van uw beschikbare oppervlakte. Ja kan ook uw station rechts plaatsen in de wijdste bocht... dan heb je nog een stuk paradebaan links van het station.

Voor uw wisselstraten bochtwissels gebruiken, dit verlengt de lengte van uw opstelsporen.

Persoonlijk zou ik het limiteren tot 1 paradespoor en zoveel mogelijk sporen ondergronds wegwerken.

Ondergronds een schaduwstation maken zodat je met meer treinen kan rijden, dit zorgt voor wat afwisseling op de baan.


Roel G.

Mannen hartelijk dank voor de reacties!!

Werk aan de winkel hoor ik dus   :P

Even voor alle duidelijkheid het zijn de C-gleis marklin sporen op het plan maar in werkelijkheid worden dat de trix C-gleis sporen (2RAIL). (Deze sporen eindigen op dezelfde 3 nr's achteraan)

Om een of de andere reden zijn er sommige dingen niet geheel duidelijk op het plan met wat het had moeten zijn. Ik ken wintrack niet zo goed dus daar zal het wel voor een stukje aan liggen. Ik heb altijd begrepen dat 3 max 4% stijgen of dalen mogelijk zou moeten zijn. De korte bocht rechts zou eigenlijk over het station moeten lopen en een brug moeten zijn. (in wintrack loopt deze gek genoeg onder het station.

Wat zou ik willen maken is een station met wat rangeermogelijkheid en wisselmogelijkheid, de bedoeling was om twee treinen te kunnen laten bewegen zonder dat ze elkaar kruisen, verder geen vlak landschap (mag wat berg rivier heuvels etc in komen) Ik probeer het allemaal zo simpel mogelijk te houden (voor men broer) maar dat het toch een uitdaging blijft waar voldoende gereden kan worden.....
Het is misschien veel gevraagd maar een simple ovaal of 8 gaat toch snel vervelen denk ik..... het oogt juist leuk als je zo een trein weer ziet komen en verdwijnen in het landschap. Probleem is dat de beschikbare ruimte beperkt is waardoor we met deze afmetingen moeten gaan werken.

Missschien kan ik het wintrack bestand eens proberen op de website te zetten zodat er iemand eens naar kan kijken of aanpassingen kan doen. Veel benamingen (opstelsporen etc....) klinken me nu chinees in de oren!

Mvg roel

Kautenbach

tip: kijk eens in tijdschriften, je hebt hele boekwerken met sporenplannen en sfeerbeelden erbij, ik zou idd niet teveel spoor in zicht leggen, en er een opsteltastion bij doen.

Roel G.

Even een nieuwe foto uploaden deze keer met kleurtjes gewerkt en layers  ;D wie zoekt die vind zeggen we dan maar he. Misschien dat dit wat meer duidelijkheid schept in het kronkelen van de baan.
Donkerblauw is het stations niveau, lichtblauw stijgt en daalt naar de brug en het station toe. Het rode gedeelt is de paradetrack en groen zit verborgen onder het station en klimt terug naar het stationsniveau. Aan dit groene gedeelte is eventueel de mogelijkheid om een mini "schaduwstation" te koppelen.


Heeft der iemand een tegenontwerp  :P boekjes heb ik niet dus daar kan ik niet in bladeren. Mijn infobron is het internet en dan moet je ook nog het juiste vinden uiteraard.
Alvast bedankt voor de hulp.

Mvg Roel

thor

Als ik een opmerking mag maken, te druk - te veel sporen op een klein oppervlak, te veel rondjes rijden gaat snel vervelen - alles rijdt bijna te dicht tegen de afgrond.
Over trein lengtes ga ik maar zwijgen.
Anderzijds, alles hangt af van wat jij wil bereiken, ben je tevreden met het resultaat, het zij zo.
Groeten
Thor
hO, 2-rail, digitaal
Intellibox, Power 3, Win-Digipet 2009, v 5

doomslu

Goed lezen wat Roel schrijft hé mannen.
Dit moet een speelbaan worden.
Naar onze "modelbaan-normen" is het inderdaad te veel spoor, maar om te spelen op zo'n kleine oppervlakte voldoet dit wel.
Om wat lengte te winnen in het station kan je een gebogen wissel gebruiken rechtsboven, in plaats van de wissel (24612). Op die manier worden de twee bovenste stationssporen wat langer.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Gerolf

Speelbaan - OK
Verschuif de rechtse groene boog verder naar rechts, en je kan een ondergronds inhaalspoor maken  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

RD25

excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'

RD25

hallo Geutjens,

voor uw project, een plus

-1 met optie : verberge drie spoor

http://www.servimg.com/view/18953816/431

0 met idee van Luc, bedankt boss  ;)


voor het ontwerp openen, met SCARM : https://www.dropbox.com/s/y8be7iukqijf9e7/Plans%20G_Roels%20MSM_son%20projet_2_0.scarm?dl=0

tot uw dienst  ;)

SCARM
excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'

Roel G.

@ Luc: de nagel op de kop. Nu je het zegt valt mijn centje ook  8) Waarschijnlijk zien jullie modelbouwbanen er helemaal anders uit dan hetgeen ik van plan was te maken voor mijn broer. Voor alle duidelijkheid

@ Gerolf: Wat is een inhaalspoor? Sorry voor de dome vraag  :-\

@ Bernard: hartelijk dank voor de hulp en het maken van de aanpassingen aan de banen. jammer genoeg vertrek ik nu voor een week naar het buitenland. Ik hoop volgend weekend of de volgende week alles eens rustig te bekijken. Der zitten al enkele leuke ideëen tussen! Om de plannen te bekijken moet ik gewoon SCARMS downloaden en installeren?? Werkt dit een beetje hetzelfde als wintrack?

Mvg Roel