Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Een Roco Donnerbüchse ombouw naar stuurstandwagen

Gestart door Peter, 28 augustus 2015, 12:06:42 PM

Huugooke

#30
Citaat van: Gerolf op 29 augustus 2015, 08:42:29 AM
... behalve als de lijm nog niet is uitgehard,
en je tijdens het plaatsen van het ledje wil zien of je al dan niet een kortsluiting hebt ...  ;)
Ik ga hier geen eindeloze discussie beginnen over het al of niet geleiden van die lijm, probeer het eens.
En tenzij er een laag van een centimeter over die led  ligt , zie je hem wel degelijk branden. ;D
Ondervinding leert ook dat die laklaag nogal resistent is, tenzij je de draad over een scherpe rand hebt geschuurd van dat mEssing, kan er niet veel mis gaan. Niet te veel paniek dus! 8)

raf

sorry maar een led met niet geïsoleerde draden die brand gewoon onder water verder
in mijn duikboten zitten de navigatie verlichting ook gewoon in het nat en dat zonder enig probleem
ik heb zelfs een lion accu gewoon in het water maar wel een goud contact stekker om aan te sluiten want die andere beginnen te roesten

dus dat beetje water van water gedragen lijm ???

gr raf 
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Huugooke

en omdat ik altijd gelijk wil krijgen (slechte karaktertrek):
licht uit



licht aan:


Gerolf

Citaat van: raf op 29 augustus 2015, 08:59:19 AM
sorry maar een led met niet geïsoleerde draden die brand gewoon onder water verder

Ik had moeite om dat te geloven - dus even getest. Je hebt gelijk  :o
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Huugooke

Citaat van: Gerolf op 29 augustus 2015, 09:27:30 AM
Citaat van: raf op 29 augustus 2015, 08:59:19 AM
sorry maar een led met niet geïsoleerde draden die brand gewoon onder water verder

Ik had moeite om dat te geloven - dus even getest. Je hebt gelijk  :o
En ik niet? En daar heb ik wel een LED voor moeten verknoeien!  ;D

raf

hugo hoe heb je dan die led verknoeid ???
ik zet al jaren zo led's in het nat zonder problemen
het enige wat je moet doen is zorgen dat je minstens een 2 a 3 cm tussen de accu +/- hebt
want als je een lion accu van 3 volt zo in het water gooit met een led er aan dan zie je aan de accu zelf bubbeltjes komen en dat is zuurstof en of waterstof
hoe hoger de spanning hoe meer van die belletjes
dus de accu is aan een kant met G 4 ingesmeerd maar aan de ledjes zelf na de weerstand hoef je niets te doen al kan een laagje klaarlack geen kwaad

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Huugooke

't is niet zo erg. Ik wou demonstreren dat die led ook brandt als hij in de Kristal Clear lijm ligt. Maar dat spul droogt rapper dan ge denkt!
Afwassen onder de kraan was al te laat, maar ik krab de rest er wel af!

Peter

Oei, oei, wat een discussie en dat enkel over die Led's

Bedankt Gerolf voor de uitvoerige uitleg.
Zal wel eerst andere Led's moeten bestellen, want de 0603 met draad zijn Cool white, en de dertigtal 0603 zonder draad zijn wel Warm white maar die draadjes er aan solderen lukt niet zo goed. Zal trouwens ook op zoek moeten naar de tweekleurige die Eve heeft gebruikt.
Dus tot dat allemaal opgelost is gaat het doosje met rijtuig en onderdelen terug dicht en in een schuif.

Citeerde hulp van een hulpzame vriend/modelbouwer is ook geen schande
Nee, ik ga er niet (meer)  achter vragen. Dat ligt niet in mijn aard.
Met vriendelijke groeten
Peter

Huugooke

Tja, dan wil ik eens iemand voorzichtig op een foutje wijzen en dan krijg je dit.
Wat die Leds betreft:
https://www.respotec.de/artikel-fuer-den-modellbau/leuchtdioden-und-zubehoer/smd-led-mit-anschlusskabel/smd-top-led--warmwei-rot.php

en die helpende hand kan je nog altijd krijgen; ik moet wel te voet komen ;)

Peter

Hoi Hugo,

Die tweekleurige led is helaas veel te groot en die past dus niet achter die lampen.
De 0603 die ik normaal gebruik zijn slechts 1,60 x 0,80 mm, en dat is de beste voor achter die schijnwerpers te zetten.
Met vriendelijke groeten
Peter

raf

die led is inderdaad groot maar heeft niet het probleem van die met die drie draadjes
deze zou wel kunnen dienen maar ook weer niet voor mij
de licht geleider verwijder ik uit het frame en zet de heldere leds daarvoor in de plaats
die schuiven mooi in die gaatjes
bij die smd moet ik dan stukjes van de licht geleider afhalen en dat lukt meestal niet
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Peter

Raf, er zit geen lichtgeleider achter. Die lantaarns zijn vrijstaande, met tussen de achterkant een ruimte van ong. 1,00 mm.
Heb net gezien dat Ledbaron 0603 tweekleurige led's heeft maar enkel per 10 te bestellen
Met vriendelijke groeten
Peter

Huugooke

Citaat van: Peter op 29 augustus 2015, 15:59:56 PM
Raf, er zit geen lichtgeleider achter. Die lantaarns zijn vrijstaande, met tussen de achterkant een ruimte van ong. 1,00 mm.
Heb net gezien dat Ledbaron 0603 tweekleurige led's heeft maar enkel per 10 te bestellen
Wat kosten ze? ik wel er wel wat overnemen.