Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Een Roco Donnerbüchse ombouw naar stuurstandwagen

Gestart door Peter, 28 augustus 2015, 12:06:42 PM

Peter

n
Met vriendelijke groeten
Peter

vyncky

Hé dat setje ligt bij mij ook al jaren in de schuif.
Ik vond dat wel wat hebben.

Ik volg ! ;)
Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

NielsVV

Is dat bruin, roest op die onderplaat van de Roco wagen?
H0 - AC - Digitaal - iTrain ====>>>> Lego City

Peter

#3
CiteerIs dat bruin, roest op die onderplaat van de Roco wagen?

Inderdaad. Je zou er van schrikken bij hoeveel "nieuwe" modellen het geval is.


Als eerste gaan we op het front waar de stuurstand moet komen, zoals uitgelegd op de uitstekende door Weinert bijgevoegde uitleg, de vier horizontale rijen met klinknagels verwijderen, en de volgens de tekening aangeduide gaten voor de ramen uitboren. Op het chassis verwijderen we aan een kant het hekwerk, en vijlen de bovenplaat wart vlakker. Van het interieur verwijderen we het stuk, waar later de stuurstand moet komen.
Als je het Weinert plan goed volgt kan er eigenlijk niets mis gaan
Met vriendelijke groeten
Peter

Rangeerduivel

In welke trein(en) werd die "steuerwagen" dan gebruikt?
Kan je dat dan vergelijken met andere trek/duw treinen maar dan met stoomloc?
En werd dat ook in Belgie toegepast?

;)

Huugooke

Citaat van: Rangeerduivel op 28 augustus 2015, 12:41:58 PM
In welke trein(en) werd die "steuerwagen" dan gebruikt?
Kan je dat dan vergelijken met andere trek/duw treinen maar dan met stoomloc?
En werd dat ook in Belgie toegepast?

;)
Alleen bij den Duitsch!



Gerolf

Volgens die Wicky werd er met stuurstand gereden bij stomers. Heb ik nooit geweten  :o
Afstandbestuurde-automaat-machinist of telefoon tussen 2 mensen ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

OlivierV

Citaat van: Gerolf op 28 augustus 2015, 12:54:18 PM
Volgens die Wicky werd er met stuurstand gereden bij stomers. Heb ik nooit geweten  :o
Afstandbestuurde-automaat-machinist of telefoon tussen 2 mensen ?
Met stomer zal er wel een soort van getelefoneer geweest zijn meen ik eens ergens te hebben gelezen. Zie niet in hoe zo'n machine anders kan rijden. :D

Heb ook zelfs weet van een BR23 in trek-duw met van die Zilverlingen. Zal wederom met getelefoneer geweest zijn.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Huugooke

Werd blijkbaar met zo'n ding als op een schip bediend, zoals je wel eens in oude films ziet. (Scheepstelegraaf)
Er kon wel een noodstop uitgevoerd werden, door de regelaar af te sluiten en te remmen.
Uiteraard moesten de tussenliggende wagons de leidingen kunnen doorgeven.
En de titel is niet "stuurwagen" maar "Befehlswagen".

Michiel

#11
De Engelsen hebben ook met "Autocoaches" gereden; trek-duwstellen met een stoomloc. Hier is een uitleg (in het engels) hoe het engelse systeem werkte.

https://en.wikipedia.org/wiki/GWR_Autocoach
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Huugooke

En de stoker zat alleen ocharme; of was dat zo'n "schroef van Archimedes", of oliestook? Zoals de "cab forward"

Peter

#13
n
Met vriendelijke groeten
Peter