Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

H0 gebouwen en verwering

Gestart door Roel G., 26 augustus 2015, 11:50:04 AM

Roel G.

We hebben ondertussen nog wat verder gewerkt aan de boerderij die "ooit" zal dienen :D
De eerste serie foto's laat een beetje de werkwijze zien hoe ik het oude verweerde effect krijg op de planken. De olieverfjes die ik gebruikt heb waren vandijck bruin, sepia, raw umber, rawumber greenshade, nickel titanium yellow en een roestkleur. Alle plankjes worden afzonderlijk ingesmeerd met een mengsel olieverf/whitespirit. De hoeveelheid olieverf die je gebruikt bepaalt tevens de kleur van de plank. De regel is dan niet te gestructureerd werken en verschillende verhoudingen WS olieverf per kleur gebruiken. De schaduw tussen de planken werd geschilderd met vandijckbruin. Aangezien de NOCH huisjes van karton zijn wordt alles nog al snel vochtig en duurt het langer tegen dat alles opgedroogt is. In het begin lijken de kleuren van de "natte" planken allemaal op elkaar maar gaandeweg het droogproces wordt alles duidelijker. Om dit drogen te versnellen kan je perfect de haardroger van de madam gebruiken  8)
Het afgeschoten effect onderaan op de planken is gedaan dmv drybrushing en nickel titanium yellow te gebruiken.







Daarna werd de mestbak voorzien van "vulling". Hiervoor heb ik potgrond gebruikt die eerst even in de microgolfoven werd opgewarmd om alle leven te doden. Bovenop enkele grasvezels die nog geel moeten gekleurd worden.
De stal kreeg een afdakje aan de achterzijde om materiaal onder te bergen en zijn we gelijk begonnen aan het woonhuis te verweren.




Mvg Roel

Kautenbach

Mooi werk, komt het geheel ook op een baan te staan?
Toch net weer ff een andere techniek,  bij ons gaat het mbt de föhn andersom, mn 3 dames lenen de mijne.... 8)

Roel G.

Hey Wim

Bedankt voor je reactie :D Het geheel komt op de geplande baan voor men broer te staan. Totdat we daar 100% aan kunnen herbeginnen hou ik me intussen bezig met wat kleinere projectjes voor op die baan. Veel technieken die ik gebruik komen uit mijn kennis als tank en vliegtuigbouwer. Daar durven sommige mensen heel ver gaan in verwering en schilderen van modellen. Persoonlijk vind ik een niet verweerd model nogal plastiek en speelgoedachtig overkomen. Maar dat is uiteraard ieders mening en idee over de hobby  ;D

Mvg Roel

erwin9

Van de mensen die militaria modelbouw doen kunnen wij nog HEEEEL VEEEEEL leren, en vooral op het gebied van weathering !  Ik sluit me volledig aan bij Roel, een niet verweerd model mist realisme en diepte !  Wat ik vooral leuk vind is dat er zoveel manieren zijn om tot zo'n resultaat te komen !  Ik leer alle dagen bij ;-)))  Zo zie je maar dat geen enkele manier DE manier is, maar iedere hobbyist voor zichzelf de beste manier zoekt ... en vind !
msc HET SPOOR vzw  -  Club tentoonstelling op 14 en 15 september 2024
MOBEXPO 2024  -  20 & 21 april 2024 t'Bauhuis Sint-Niklaas