Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

H0 gebouwen en verwering

Gestart door Roel G., 26 augustus 2015, 11:50:04 AM

Roel G.

Na de malaise post en de miserie aan de baan van gisteren misschien vandaag een vrolijkere noot  :P naast het bouwen aan de baan ben ik thuis ook nog bezig met het zelfbouwen en renoveren van 1/87 items. Dit zijn kleine projectjes die snel en vooral leuk zijn om te doen en ooit een plaatsje gaan krijgen op de baan van mijn broer.

Een eerste gebouwtje was een zelfbouw van een stroomcabine voor ergens naast de baan.



Het tweede gebouw is een oud seinhuis dat ik heb kunnen recuperen van mijn broer zijn oude lima baan. Ik vond het een tof gebouwtje voor ergens naast de baan en ook kwestie van nog een link te hebben naar vroeger. Het gebouw werd eerst gestript en voorzien van wat stukwerk om daarna te gaan spelen met verfjes en verwering. De graffiti werd afgeplakt en gespoten met de airbrush.





Grtz Roel

loebaske

Jawade, dit is toch geen proefstukje ??  Dik in orde...

vyncky

Dat zijn mooie bouwsels geworden!

Het moet niet altijd tegen zitten hé ;)

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Gerolf

Amai, Roel. Mooie dingen, man  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

SuSke

Mooi en realistisch verweerd. knap werk
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

marc goovaerts

Vergeleken met het origineel nu tien keer zijn prijs waard !

sdz1976

prachtig restauratie werk dat je daar levert man!!!


Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Roel G.

Beste mensen

Hartelijk dank voor de reacties  :D

Ondertussen ben ik aan iets nieuws begonnen totdat we verder kunnen met de baan. In het verleden de boerderij gekocht van Noch en deze gebouwd. Leuke gebouwtjes die heel snel in elkaar staan en netjes passen. Alleen is alles wat aan de proppere kant daarom dat we de gebouwen eens onder handen gaan nemen. Twee gebouwen worden momenteel samen geplaatst en ook voorzien van een binnenkoer en mestbak.
De verwering werd hoofdzakelijk gedaan met verschillende kleuren olieverf, het airbrushwerk werd gedaan met Tamiya verfjes.

Het bouwpakket:


De opstelling:


Binnenkoer voorzien van betonstructuur:


Verwering bijgebouw (hier kan je goed de nieuwe achterzijde zien en de verweerde zijkant):



Binnenkoer voorzien van kleurtjes:


Huidige stand:



Voor de geintereseerden, aanstaande zondag ben ik aanwezig op de beurs op de stand van Moveleo. Uiteraard breng ik dit dan ook mee  :P

Mvg Roel

DFS

Ziet er goed uit. Vooral die binnenkoer

Dirkh

Dan kom ik zeker eens langs om dat van dichtbij eens te bekijken.

arnaud

Hallo,

Ik vind de verschilende tinten van de houd heel interressant...
Mooie'  :)
Kitbashing - NMBS tijdperk III - Studies van bouwmaterialen

Michael

Roel de binnen koer ziet er erg geloofwaardig uit misschien kan je een stukje uitleg geven hoe je tot dit resultaat komt? De boerderij ziet er levendig uit mooi verouderd.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Roel G.

@ Sven: Thanks

@ Dirkh: Van harte welkom zondag  ;D

@ Arnaud: bedankt voor de comments

@: Michaël: Bedankt!!

De stappen om die binnenkoer zo te krijgen zijn eigenlijk heel simpel  ;D Je moet gewoon alles een keertje gezien of gedaan hebben.
Dit is het stappenplan waarmee ik gewerkt heb:
1.Ik ben vertrokken van een gladde plaat plasticcard die eerst voorzien werd dmv een scriber van alle teerlijnen.
2Daarna een natte laag vernis geairbrushed om onmiddellijk erna magnesium poeder over te strooien (magnesium poeder zorgt voor betonstructuur). Je kan vrijwel direct het geheel omdraaien en teveel aan poeder erafkiepen.
3.Daarna laagjes vernis over het geheel airbrushen om het magnesium poeder te sealen (laat dit ook voldoende lang uitharden, de tijd is afhankelijk van welke vernis je gebruikt :-) ik gebruik Tamiya X-22
4. Alle betonplaten een kleurtje geven. Deze stap kan je zien op de foto en tevens ook de Tamiya kleuren die ik gebruikt heb)
5. Belangrijk dat je stap 1 gedaan hebt want de teerlijnen worden nu opgevuld met magic sculp (2 componenten sculpteerpasta) Heel dunne worstjes rollen rekening houdend met de schaal en deze worstjes met een natte vinger in de voorgevormde voegen doen. Je teerlijnen zullen op deze manier makkelijk te vullen zijn en mooi recht lopen  ;)
6. Pak de white spirit en vandijck bruine olieverf (Winsor & newton) en maak de randen van de platen tegen de teerlijnen goed vettig en donker. Het geheel inblenden met de white spirit zodat je een gradueel opbouwend effect krijgt naar de randen toe waar het vuil zal ophopen. In het midden van de platen gewoon kleine spotjes olieverf inblenden zodat er kleur nuances onstaan. Je kan nog varieren met andere kleuren olieverf (bijv nickel titaan geel of warm grey) Let wel dat je elke kleur olieverf een dike 48u droogtijd geeft minimaal!!
7. Nu zal je zien (bij mij althans) dat het geheel vrij donker buin werd door de hoeveelheid olieverf. Te donker naar mijn goesting voor deze schaal  :o Dit heb ik dan opgelost door een mist laagje van elke betonkleur (NIET DEKKEND dus de verf serieus verdunnen) over de platen terug te nevelen.

Ik moet eens zoeken als ik van deze stappen foto's heb genomen van de vliegtuiggrondwerkjes die ik op schaal 1/48ste gemaakt heb. Foto's zeggen meer dan 1000 worden maar ik hoop dat het toch een beetje duidelijk werd.

Mochten der nog vragen zijn please shoot!!

Mvg Roel

PS: de in en uitrij sporen ter hoogte van de mestbak links zijn gemaakt met zwaar verdunde donkerbruine verf en de airbrush  8)

Michael

Roel alvast bedankt voor deze uitleg.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw