Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Motorwagen reeks 551, oftewel de "kleine Brossel"

Gestart door knibbelknabbel, 21 augustus 2015, 12:30:27 PM

knibbelknabbel

Even dit draadje opgesplitst, om het overzichtelijk te maken... ;)

Ik heb deze Brossel dus kunnen kopen via dit forum. Wat ik er nog moet aan doen:

1) Aandrijving in orde maken
2) Decoderstekker inbouwen
3) Decoder inpluggen
4) Verlichting inbouwen
5) Omnummeren naar 551.??

1) Aandrijving.
De cardankruisjes die rond de motoras zitten slippen door. De motor demonteren is schijnbaar geen optie, deze zit muurvast. Ze zullen op een andere manier moeten gefixeerd worden. Volgens eerdere reakties hier op het forum, dient eerst alles ontvet worden, en dan met een straffe lijm alles verlijmen...

Enkele foto's...




Binnenkort begin ik er aan, alle aanvullende tips meer dan welkom! ;D

Peter

#1
Joeri

Het model is met zekerheid een uit de bouwset van het merk Keyser, en geen Sprim. Dit is te zien aan heel het chassis en de dikte van de zijwanden.
Ik stel voor de kardan met Methanol  of iets gelijkaardigs, goed te ontvetten. Opletten dat je er niet mee op de ramen komt.
Met vriendelijke groeten
Peter


Huugooke

om het chassis te verwijderen moet je eerst de twee schroeven verwijderen in de hoeken: één aan elke kant.
Dan het chassis er uit halen door aan de ASSEN te trekken, nergens anders want dat plooit en breekt.
In geval van grote weerstand kan je aan de opstapjes aan de deuren trekken, voorzichtig elke kant één voor één.
Het kan zijn dat het chassis plooit, maar dat krijg je wel terug recht.
De motor is vastgesoldeerd of geplakt, maar je kan nu de assen met overbrenging (plastic blokje) naar onder duwen om ze vrij te maken
Als je een alternatief hebt voor de wielen: doen!

Huugooke

Citaat van: Huugooke op 21 augustus 2015, 13:34:54 PM
om het chassis te verwijderen moet je eerst de twee schroeven verwijderen in de hoeken: één aan elke kant.
Dan het chassis er uit halen door aan de ASSEN te trekken, nergens anders want dat plooit en breekt.
In geval van grote weerstand kan je aan de opstapjes aan de deuren trekken, voorzichtig elke kant één voor één.
Het kan zijn dat het chassis plooit, maar dat krijg je wel terug recht.
De motor is vastgesoldeerd of geplakt, maar je kan nu de assen met overbrenging (plastic blokje) naar onder duwen om ze vrij te maken
Als je een alternatief hebt voor de wielen: doen!
Nog vergeten dat het interieur op de motor plakt.

Peter

#5
De wielen zijn inderdaad een kleine ramp. Werden destijds in twee delen geleverd: namelijk het plastieken middendeel en de metalen buitenkant?
Ze roesten ook vrij snel. Door de kleine doormeter, niet makkelijk te vinden
Met vriendelijke groeten
Peter

Rangeerduivel

 De wielen heb ik opgepoetst met glasvezelstift,ze blinken nu als goud,dus daar verwacht ik voorlopig geen problemen mee.
Het chassis komt ook soepel los uit de kast,maar het ware misschien best zoals Peter eerder zei van een paar steuntjes in de kast te kleven.
Het chassis heeft rap de neiging om door te buigen naar boven toe

;)

knibbelknabbel


Huugooke

Als je de aandrijving wil vervangen: de trams van Bachmann  of hun "hand car" (dan heb je al "serieuze" wielen)

raf

wat je kunt doen maar makkelijk is het niet
nu verklaren jullie me zot hoor maar ja

in die kardan op de zijkant een gaatje boren met een zo klein mogelijk boordje
doe dit NIET uit de losse hand maar eventueel in een boorkolom met een adapter voor kleine boortjes
als je dit bij alle twee gedaan hebt en de boel ontvet dan met een spuit in dat gaat je een druppel seconden lijm laten lopen
die lijm vind je op beurzen daar staan ze meestal met zo een stand "obam" dacht ik
daar hebben ze echte super lijm om dit te verlijmen.
tijdens het in laten druppelen van die lijm de motor laten draaien en de cardan blokkeren zodat de lijm zich in de cardan zich rond zet
dit zou moeten helpen als je de cardan's er niet vanaf krijgt

maar dit is dus een priegel werkje wat je voorzichtig moet gaan doen

gr raf
 
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Rangeerduivel

Citaat van: raf op 21 augustus 2015, 14:37:21 PM
nu verklaren jullie me zot hoor maar ja 

Geen zorgen Raf,dat deden we vroeger reeds!! ;D ;D

;)

raf

hahaha ja meer beter goe zot dan onnozel hé

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

SirGresley

Ik heb m'n DeKeyser omgebouwd met het onderstel van een Fleischmann railbus maar die is eigenlijk te hoog. Ik heb het dak aan de binnenkant tot het uiterste weggeschuurd tot ik eigenlijk door zit!! Opletten dus.  ::)

Ook moet ge er stukken van wegfresen aan de zij-voorkanten. Ik zal een foto's plaatsen.

Ge kunt ook een Roco onderstel nemen maar voor die prijs?? Misschien van andere railbussen?

Het probleem is vooral de as afstand juust te vinden en bij die Fleischmann heb je geen plaats meer voor een interieur, enkel voor de stuurstanden.
Leef niet te materialistisch, want alle bezit is ballast. Dalai Lama

Huugooke

Wel zonde van het interieur. Kijk eens bij de trams van Bachmann (had ik al ergens gezegd).

SirGresley

Leef niet te materialistisch, want alle bezit is ballast. Dalai Lama