Klaus Spörle, 80+, en hij kan het nog...

Gestart door eve, 19 augustus 2015, 07:32:39 AM

Martin Welberg

Het is maar wat je flink noemt voor 4 tot 5 uur werk..ken USA weatheraars die onder de 300 dollar niets verkopen. En dat op wagentjes die 30 dollar kosten, maar inclusief het superen en de tijd die in fatsoenlijk weatheren zit is het nog niet "flink" verdienen. De uren vliegen met zo'n klus als een gekke voorbij, en als Klaus er 4 uur in heeft zitten verdient hij nog maar 32,50 in het uur..gemiddelde automonteur kost meer..

dani

de gemiddelde gepensioneerde" hier bij ons heeft maar een paar centen meer per DAG .  (zie ander topicje)
Dus om je dagen te vullen en de verveling tegen te gaan vind ik het toch nog ferm...  plus hij blijft er jong mee :-)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Peter

tja, de prijs. Het is zoals met zoveel dingen die te koop zijn (niet enkel in onze modelspoor hobby).
Je hebt de keuze: of je koopt het  of je koopt het niet
Er zijn prachtige modellen in H0 die veel meer kosten dan die wagens. Zo heb je mensen die (zoals ik) hun baan (soms moeizaam) zelf moeten bouwen en andere die bv. samen met Josef Brandl hun baan bouwen of laten bouwen (25000 tot 50000 euro en meer zonder rijdend materiaal) of loks kopen van MicroMetakit, Fulgurex enz.
Jaloers, nee helemaal niet. Ieder moet maar voor zichzelf de keuze maken. Het gaat er tenslotte om of je gelukkig bent en plezier hebt in je leven , je gezin en je hobby ;) ;) ;) 
Met vriendelijke groeten
Peter

Martin Welberg

Citaat van: dani op 15 september 2016, 14:02:41 PM
de gemiddelde gepensioneerde" hier bij ons heeft maar een paar centen meer per DAG .  (zie ander topicje)
Dus om je dagen te vullen en de verveling tegen te gaan vind ik het toch nog ferm...  plus hij blijft er jong mee :-)

De man is 80, ziet de helft minder en is een stuk trager  ;) Heeft ie nog maar een 16,25 :P Sorry ik vind het echt niet ferm voor ware kunstwerken als managers 175 of meer in het uur schrijven, een Picasso levert miljoenen op..

En zoals Peter al zegt, je hebt het er voor over of niet..Ik vraag zelf 125 voor een weathering klus en dat is zonder de wagen..

doomslu

Citaat van: milocomarty op 15 september 2016, 20:29:03 PM
Citaat van: dani op 15 september 2016, 14:02:41 PM
de gemiddelde gepensioneerde" hier bij ons heeft maar een paar centen meer per DAG .  (zie ander topicje)
Dus om je dagen te vullen en de verveling tegen te gaan vind ik het toch nog ferm...  plus hij blijft er jong mee :-)

De man is 80, ziet de helft minder en is een stuk trager  ;) Heeft ie nog maar een 16,25 :P Sorry ik vind het echt niet ferm voor ware kunstwerken als managers 175 of meer in het uur schrijven, een Picasso levert miljoenen op..

En zoals Peter al zegt, je hebt het er voor over of niet..Ik vraag zelf 125 voor een weathering klus en dat is zonder de wagen..
En in Leuven doe je er eentje helemaal gratis!  :P
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *


Johnnytrein

Eentje tijdens de hele beurs of eentje per dag?
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

Martin Welberg

Zoals ik al eerder zei is fatsoenlijk weatheren een tijdrovende klus, hou het dus bij 1 voor de beurs. Mocht er nu iemand staan met alleen een lichte weathering dan kan het zijn dat het er misschien 1 meer wordt..

loebaske


Gaat idd. niet allemaal zo snel, ook  tijdrovend is de droogtijd, als het maar wat zwart en een beetje waschen is gaat het wel snel, resultaat is er dan ook naar  ;)

Ed ten Dam

Inmiddels zijn er een aantal lieden in deze markt gesprongen op Ebay.de Waar voorheen de geweatherde modell minder opleverde dan hun schone broertjes is dat inmiddels omgeslagen. Zoek maar eens in de categorie Modelleisenbahn op Patiniert en je komt zeker een 10 tal lieden tegen die modellen vervuild leveren. Er zitten hele mooie modellen tussen.

Omdat ze meestal als basis een tweede handse modellen nemen zijn de rendementen goed.

Ed

Martin Welberg

Jammer genoeg kledderen de meeste er dan ook een zwarte wash en wat poeders op. Op Becasse en Jo Grimm kom ik over het algemeen verder dan Klaus weinig goed geweatherd spul tegen..en met een tweedehands model is de tijd nog slecht betaald..

sdz1976

Het zijn ware kunstwerkjes, en als ze verkopen zijn ze hun prijs waard.
De markt heeft altijd gelijk.
En niemand zou aan 15euro per uur gaan werken voor een baas als ie er ook 20 kan verdienen.

Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Martin Welberg

Klopt als een bus, maar in de bijstand is 10 euro nog goed verdienen... ;)

Ed ten Dam

Citaat van: milocomarty op 27 december 2016, 10:36:50 AM
Jammer genoeg kledderen de meeste er dan ook een zwarte wash en wat poeders op. Op Becasse en Jo Grimm kom ik over het algemeen verder dan Klaus weinig goed geweatherd spul tegen..en met een tweedehands model is de tijd nog slecht betaald..
Vergeet zeker ASM niet.... die zijn er in een paar jaar ook mee groot geworden.
Het is zeker niet slecht betaald..... als je tussen de 15 tot 20 modellen in een serie doet op één dag (Len de Vries deed er ooit ook ruim 50 op een open dag van Rail magazine en moest tussendoor ook nog vragen beantwoorden!) dan is het een lucratieve bezigheid als elke wagen ruim 50 euro oplevert voor het spuiten.

Je moet het bij de meeste niet zien dat ze wagen voor wagen doen, maar ze kopen partijen gebruikte wagens op, spuiten het geheel en zetten ze dan per stuk in de verkoop. Roco wagens met weathering leveren met een startprijs van 1 euro al snel 50 - 80 euro op. Als je ziet dat een normale Roco wagen 10 - 20 euro haalt dan blijft er best wat over. Met dit prijzen heb ik het niet over de toppers maar lieden die gewoon veel verkopen in de middenmoot. Gezien de feedback slijten ze met gemak 100 wagens in de maand.

Ik snap je beredenering dat je tijd slecht betaald is omdat je rekent dat je in opdracht van een klant één of enkele wagens doet dan is het zeker geen vetpot. Toen ik stopte met het maken van de TDS modelspoor modellen was het ook omdat de series te klein werden en je nog voor enkele euro's per uur het werk stond te doen. In de beginjaren waren series van ruim 100-300 wagens per model geen probleem. Ik stopte in 2002 en de jaren daarna klapte de modelspoor markt redelijk in elkaar.

Ed ten Dam

Martin Welberg

Wie? ASM? Die zijn zeker gestopt toen ik begon  ;)
En goed vervuilen betekend juist dat je geen series doet..kun je namelijk net zo makkelijk af fabriek geweatherd kopen. Spuit er wat bruinig en zwarte meuk op en klaar is kees..15 tot 20 modellen op een dag, zoveel uur zit er niet in die dag.
Ook de weathering gaat met zijn tijd mee en gelukkig beginnen de treinengekken ook een beetje bij de militairen om de hoek te kijken..Voor mij zijn er niet zoveel toppers in de modelspoor wereld, ik kijk juist wat verder..