Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Foto's en plannen van stations en gebouwen.

Gestart door Roderik, 23 december 2004, 17:39:45 PM

Roderik

Beste forumgenoten,

Er wordt op de forums veel aandacht besteed aan het rijdend materieel en dat is inderdaad hetgene een baan ook tot leven brengt, maar mijn vraag ligt eerder bij de gebouwen.
Het oude station van Ninove werd verzorgd door J.P. Cluysenaer. Het werd zo'n 30 jaar geleden afgebroken en vervangen door het huidige station.
Het is nu mijn bedoeling om het oude station na te bouwen in schaal N. Ik heb alle mogelijke zoekopdrachten reeds ingegeven op internet en kwam tot de magere troost van 2 hele kleine afbeeldingen van oude postkaarten.
Mijn vraag is nu: waar kan je terecht om beeldmateriaal van oude spoorweggebouwen te kunnen vinden( meer bepaald van de stations van Cluysenaer)? Of misschien zelfs plannen? Is de NMBS hiervoor een aanspreekpunt? En kan je hun materiaal inkijken of zelfs gebruiken?

Alvast bedankt oor jullie reacties

Roderik
Always be modelling!

loco

Eigenlijk kan ik je eerst en vooral de twee boeken van Hugo De Bot aanbevelen over de stationsarchitectuur in Belgi?. Hij heeft alle stations geinventariseerd volgens type. Nagaan tot welk type een bepaald station behoort is het eerste wat je moet doen. Want vaak werden van dat bepaald type meerdere stations gebouwd. Daarna is het een kwestie van oude foto's te vinden. Loop eens langs de heemkundige kring in je gemeente. Je zou versteld staan van hoeveel materiaal zij jou kunnen bezorgen. Van afgebroken stations heeft de NMBS niet veel plannen bewaard. Dus opd e NMBS zou ik persoonlijk niet direct teveel rekenen. Maar je weet nooit.

loco

__________________________

www.de-pijl.be : met ondermeer recent nieuws uit het grootbedrijf en modelbouw

Peter

Hallo Roderik,
Ik wil je niet ontmoedigen, maar ik probeer reeds gruime tijd foto's en een meer uitgebreid plan(als in MSM) te vinden van het station Antwerpen - L.O oftewel Linkeroever. In een woord HOPELOOS. Heb overal geprobeerd: Diverse instanties v/d NMBS. Die verwezen me naar NMBS-Patrimonium. Resultaat NOPPES !! Zelfs bij hat Stadsarchief - Antwerpen, de Imalso (intercom.v/d linkeroever) Gazet van Antwerpen.
NERGENS. En dit terwijl ze toch moeten bestaan. En de grootste ontgoocheling was bij Antwerpen-Miniatuurstad. De persoon die ik daar naar vroeg zei gewoon NEE.
Stilaan begin ik moedeloos te worden. Er zijn echter station-chefs die je wel willen helpen, maar dan spreken we we over bestaande stations.
Overigens, hierbij een link naar een site met zeer veel foto's van stations: http://www.vlaki.com/
Groetjes

Peter [;)]
Met vriendelijke groeten
Peter

guy holbrecht

Roderik,

Op mijn baantje thuis heb ik ook een Cluysenaer station gebouwd, in dit geval het landelijk station van Zele (afgebroken in 1980 en vervangen door een nieuw, modern station). Daarvoor ben ik op zoek gegaan naar de plannen. In Gent, rechtover het Sint Pietersstation zijn burelen van de NMBS, en daar hebben zij mij een blauwdruk van de plannen bezorgd. Verder vond ik nog enige informatie in het 'tijdschrift voor Geschiedenis van techniek en Industri?le cultuur'. Dit is of was een driemaandelijkse uitgave. Het dubbelnummer 11-12 van herfst 1985 bevat een bijdrage van zo'n 50 pagina's betreffende de spoorwegarchitectur van JP Cluysenaer. Het station van Ninove wordt daarin belicht (tekening en gondplan). Deze uitgave zag ik enkele jaren geleden nog te koop in het MIAT, het museum voor industri?le architetuur en textiel. Je vindt dit museum in Gent, maar het juiste adres ontgaat mij.
Verder zou ik een gericht bezoek aanvragen bij de Archiefdienst in de Frankrijkstraat 85 te Brussel. De ervaring heeft geleerd dat je, na afspraak, ter plaatste nog heel wat materiaal kan raadplagen.
Nog veel zoekgenot,
Guy

dwizeno

Hoi Roderik,

Ik kan je spijtig genoeg niet helpen met plannen van spoorweggebouwen (behalve grondplan van Aarschot, heb ik zelf van een vriendelijke ziel gekregen).

Misschien kan jij mij wel helpen.  Zou je het zien zitten om eens uit de doeken te doen hoe jij gebouwen maakt voor schaal N.  Heb er zelf nog geen gemaakt maar ga er vroeg of laat eens aan moeten beginnen.  Misschien een goed onderwerp voor de schaal-N sectie in dit forum.

MvG,
Dirk
 

Roderik

Van harte bedankt voor jullie reacties. Hier geraak ik al een heel eind mee.
Ik laat weten hoe alles evolueert. Mijn vader heeft me aangereaden de plaatselijke fotoclub te contacteren. Soms maken de "die hard" leden van deze verenigingen foto's van alles wat zal afgebroken worden in hun omgeving.
Een reactie voor Peter: In het boek "NMBS kleuren" van Max Delie staat een foto waar je de spoorkant van het Station Linkeroever kan zien. Ik weet niet echt welke pagina maar dat weet ik nog te zeggen.
Reactie voor dwizeno: eerlijk gezegd heb ik nog geen gebouw gemaakt in n-schaal. Ik heb wel een paar idee?n hoe ik het ga aanpakken, maar concreet staat nog niets vast. Handigheid zit me nu wel in de vingers, dus da's een voordeel.
Ik ben grafisch ontwerper en ga in elk geval eerst alles uittekenen op computer om achteraf met de prints te beginnen snijden en plakken. Misschien kan er al doende, geleerd en "geforumd" worden?

Roderik
Always be modelling!

argilla

Ja ben ook op zoek naar het WC type R Na telef kontakt met de archief dienst NMBS ( via ( 1207 inlichtingen belgacom rechts doorverbionden mogelijk) beloofde men daar mij terug te bellen dezelfde dag nog in de namiddag U raad het al he...ik wacht nog op het telefoontje Zijn de plannen dan zo 'n staatsgeheim aub zeg....En vriendelijk dazt ze daar zijn.....god god arm Belgie Simpel een vraag t'is erg he

de Bruyn M-L
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Gerolf

Ja, het is erg gesteld met sommige 'offici?le instanties'. Ik ben blij een aantal mensen te kennen die bij 'het spoor' werken, waardoor ik gemakkelijk aan sommige informatie - met de glimlach - kan geraken.

Gerolf Peeters vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

rgp

Dag,

Ik heb al vele malen gelezen op dit forum over de vraag naar plannen en het povere resultaat die men bekomt (enkele uitzonderingen niet te na gesproken) als men de archiefdienst contacteert.  Deze dienst behoort samen met nog een paar andere tot de "staat in de staat" diensten (lees bv het recht op antwoord in SJ 143)
Dus (en nu maar hopen dat ze bij de NMBS NIET in dit forum ge?nteresserd zijn) zouden de plannen van:
- Linkeroever
- Ninove
gewenst zijn.
Ik ga zelf eens op ronde bij collega's in de districten.

Roland

Havoc

rgp, kan je Leuven ook toevoegen aan je lijstje? Liefst de toestand van voor de tgv rotzooi die ze ervan gemaakt hebben.

Johan

Expert in non-working solutions.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Roderik

Mijn ervaringen met de archiefdienst van de NMBS zijn spijtiggenoeg soortgelijk.
Na een bezoekje aan de dienst Cultuur van Ninove, ben ik opnieuw een eind verder geraakt. Er bestaat naar het schijnt een boek over de lijn 90 en alle gebouwen die er langs zijn gebouwd, met details van schoorstenen, dakgoten, interieur, afwatering, enz...
Naar ze zelf zeggen een soort van bijbel voor wie ge?nteresseerd is in de gebouwen van architect Cluysenaer.
Spijtiggenoeg (tja, er zit inderdaad altijd wel ergens een addertje onder het staatsgras.) wist men mij niet de titel en referenties te zeggen, maar ze hebben ergens nog enkele kopies uit het boek liggen die zijn gebruikt op een tentoonstelling.
"Hope's spring is eternal" zeggen ze dan.
Weet iemand op het forum misschien over welk boek dit gaat?[V]
Always be modelling!

erik de noorman

Roderik,

Ik heb ooit telefonisch kontakt opgenomen met de archiefdienst in
Brussel of ze plannen hadden van het spoorplan van Kapelle op den Bos + de industrieaansluiting van de Eternit fabriek. Men heeft men daar
toen op een vriendelijke manier belooft dat men dit ging opzoeken en mij dan iets laten weten. En inderdaad drie weken nadien kreeg ik een telefoontje dat ze daar plannen van hadden en zelfs nog foto's.
Ze hebben me zelfs voorgesteld om daar copie's van te maken en ze dan op te sturen met een rekening voor de copies + verzendingskosten. Ik heb alles enkele dagen nadien toegestuurd gekregen met een vriendelijk briefje, indien ik nog meer info wenste ik maar de vraag moest stellen en dat er geen kosten betaald moesten worden.

Als ik de naam van de persoon terug vind die mij toen heeft geholpen
zet ik hem nog wel op dit gedeelte van het forum.

Erik

Steven86

Mannen,
Vrouwen,

Helaas niks over Ninove, maar ik heb wel een leuke tip. Op www.beeldbankmechelen.be kan je via de zoekfunctie (zoeken op 'station' [:D]) wel een paar prachtige oude prentkaarten en foto's vinden van stations in de provincie Antwerpen en de Kempen. Zo bijvoorbeeld oude ansichtkaarten van het mooie station van Mechelen met overkapping voordat de Duitsers dit platgebombardeerd hebben. Zo bv. een zaaaaalige foto met een stoomtrein onder de grote glazen stationsoverkapping van Mechelen. Er wordt gezegd dat die mooier was dan Antwerpen Centraal [:)]

Enigszins ironisch niet? Velen onder ons rijden met Duits modelspoormateriaal. Laten nu net de Duitsers onze mooiste stations vernietigd hebben.

Bezoek Musena - http://users.telenet.be/musena