Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

NIET GESCHIKT VOOR TREINLOVERS MET EEN GEVOELIG HART!

Gestart door Boemeltrein, 01 augustus 2015, 16:08:44 PM

Boemeltrein

https://www.youtube.com/watch?v=lEccXU4bUMg

Foto and video by Frederic Janssen

Het salonrijtuig werd in 1907 gebouwd door de 'Ateliers de la Dyle' in Leuven voor de bloktrein Brussel-Antwerpen. Het zesassige rijtuig, grotendeels uit hout, vormt het enige restant van de luxueuze bloktreinen uit het begin van de vorige eeuw. Het rijtuig werd in 1954 ingericht als slaapwagen voor een werktrein. Nu staat het verlaten erbij en is er een kleine groep mensen die het rijtuig wilt redden van de sloop. maar het is heel duur en daarom hebben we hulp nodig! Dit rijtuig staat nu te verkrotten voor de voormalige museumbewaarplaats te Leuven, Pijnlijk: een Belgisch rijtuig gemaakt door Belgische vakmensen en wat doen de Belgische spoorwegen? Enne 'Ateliers de la Dyle' en het Franse 'Bacalan' die samen "Dyle & Bacalan vormden maakten de teakhouten CIWL-ers...

PietB


Ben

Daar valt nog wel wat aan te vertimmeren. Mooi rijtuig uit vervlogen tijden.

Citaat van: Boemeltrein op 01 augustus 2015, 16:08:44 PM

Pijnlijk: een Belgisch rijtuig gemaakt door Belgische vakmensen en wat doen de Belgische spoorwegen?


Hoezo pijnlijk? De NMBS is er toch om reizigers te vervoeren, niet om treintjes te restaureren. Het treinkaartje wordt anders nodeloos duurder.

Gr, Ben.

Boemeltrein

Ja, inderdaad, de NMBS is er in de eerste plaats om reizigers te vervoeren maaaarrr, als op je terreinen dergelijke historisch materiaal hebt dat staat te verkommeren, laat het dan over aan spoorweg-enthousiastelingen die zelfs bereid zijn om er eigen centjes in te steken,  er moet toch een regeling te treffen zijn met wat gezond boerenverstand, zo is NMBS ook van die zorg af en blijft dit historisch materiaal bewaard, dit is net zoals al die verlaten stations met een beetje moeite vindt men een nieuwe bestemming, je kan die zelfs beter gratis ter beschikking stellen in ruil voor onderhoud dan ze te laten verkrotten, ik rij regelmatig zelf naar Leuven, als je het station van Wijgmaal ziet dan is dat pure zonde, als reiziger voel je je daar zeker niet op je gemak en het is niet bepaald een visitekaartje (idem Vilvoorde)

59erke

 dit is net zoals al die verlaten stations met een beetje moeite vindt men een nieuwe bestemming, je kan die zelfs beter gratis ter beschikking stellen in ruil voor onderhoud dan ze te laten verkrotten,
[/quote]

Gratis ter beschikking stellen, is niet mogelijk denk ik. Zulke gebouwen zijn ook onderhevig aan belastingen en dergelijke.
En ik denk niet dat de NMBS deze kost wil dragen.

Dergelijke zaken zijn hier al eerder besproken en ik ben nog altijd voorstander van een soort huurcontract tussen de nmbs en modeltreinclubs.  De clubs huren een station van de nmbs en daar hebben ze ruimte zat voor een mooie clubbaan, een atelier en ev. cafetaria. Helaas gebeurt dit niet en verkoopt de nmbs liever de gebouwen dan ze te verhuren
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan