Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

"zelf"lossen

Gestart door n/a, 05 juni 2006, 22:32:57 PM

n/a

Hallo,

Ik vraag me sinds vanmiddag af hoe in het echt een zelf/onderlosser tot lossen gebracht wordt. Moet iemand elke wagon opendraaien met een spindel oid of wordt dit met perslucht gedaan? Of staat er bij  het "stortgat" iets waardoor de wagon geopend wordt?

Moet na het lossen iedere trechter gecontroleerd worden op achtergebleven lading om goed sluiten te garanderen?

Misschien een stomme vraag maar ik weet het echt niet.

mvg

Leo

ERVIN

Hoi LeoHO,verleden week zijn ze hier in Mol bezig geweest met het opnieuw aanbrengen van nieuwe ballast,er reed een loc met enkele stortwagons heel traag over de sporen en er stond iemand op zo'n stortwagon die bezig was met het handmatig openen van zulk een stortgat.[;)]

locomotion

De Falls F9 hebben een speciale installatie gekregen waardoor het openen van de kleppen met een motor gebeurt. Hiervoor zijn deze wagens onlangs aangepast. deze motor hangt tegen de zijwand en is afgedekt met een stevige plaat. Deze goederenwagens brengen dagelijks  steenkool van Antwerpen naar Frankrijk (Kreutzwalz of zo iets).
Locomotion

rixke rail

Hallo Leo,

bij de modernere types gaat dat inderdaad met een motor. Bij de oudere types echter gebruikte men hendels op de platforms van de wagens om de luiken te openen.
Ik heb in mijn archieven twee artikels uit "Het Spoor" teruggevonden, die misschien wat meer duidelijkheid kunnen bieden :
- De behandeling van de wagenladingen.
- Zelflossende tremelwagens met regelbaar debiet.
Ik wil ze wel inscannen en doormailen aan U en/of andere ge?nteresseerden.
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

n/a

Hoi Eric,

Zou leuk zijn om te lezen.

Indien gemotoriseerd, moet er dan toch iemand bij de wagon staan om het signaal te geven, kan de machinist het vanuit zijn/haar stoel regelen of werkt het met een transponder oid zodat de wagon "weet" dat de lading gestort kan worden?

mvg

Leo


Gerolf

Ik denk dat transponder-technologie en dergeljke nog te nieuw is voor de vele nationale spoorwegmaatschappijen. Daarvoor moeten ze eerst nog afspreken wat het gekozen systeem is, en dat is iets waar bureaucratie een rol speelt.
Ik vrees dat er, ook voor gemotoriseerde loskleppen, nog een hele tijd personeel nodig zal zijn. Maar dat is dan weer goed voor de werkgelegenheid, zeker [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw