Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Model maakt plots lawaai

Gestart door Peter, 31 juli 2015, 11:31:55 AM

Peter

Een van mijn laatste aanwinsten, de baureihe 143 van Roco (DCC sound) maakt plots lawaai bij het rijden zonder dat de sound is ingeschakeld.
Het is een geluid zoals vroeger in goedkopere modellen wel meer gebeurde namelijk de kap van de lok die als klankkast fungeerde van de motor.
Voorheen reed het model zo goed als geruisloos.
Heb de lok al eens geopend maar de kardans funktioneren nog normaal, en zie ik niets abnormaals
Iemand enig idee

Met vriendelijke groeten
Peter

Huugooke

werken met eliminatie Peter, zoals Sherlock Holmes.
Koppel eerst de cardanassen af en laat de motor zo draaien; koppel dan de cardanassen één voor één apart terug aan.
In het ernstigste geval is er een tandwiel gebarsten.

dani

dat deed mijn  Class 66 van Heljan ook toen ik hem vorig weekend voor het eerst op de sporen zette...

Ik heb gekeken en de motor zat los en lichtjes gekanteld in zijn  "holte".  Daardoor schuurde de cardan ergens tegen.
Misschien iets gelijkaardig ?  Heeft hij een stoot gekregen, gevallen of zo ?
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

ThierryDS

Peter, heeft deze machine veel gereden? Zo ja, dan zou ik de motor eens bekijken en eventueel proper maken. Kan zijn dat er wat stof van de koolborstels in zit.

ThierryDS

Waar ik ook nog aan denk is eens te proberen de loc zonder last een kwartiertje in iedere richting laten rijden. Helpt ook soms... Heb het ook al voor gehad dat alles nadien stiller wordt.

Peter

Ik blijk er niets aan te vinden wat de oorzaak zou kunnen zijn.
Ik vrees  dat er maar een ding opzit, en dat is het model terugsturen naar de handelaar. Ik doe dat wel niet graag want met al die kleine onderdeeltjes die er inmiddels op gemonteerd zijn. Zal het vragen te kontroleren als hij terugkomt van Roco en zorgen dat er desnoods zo'n zakje onderdelen bijzit. Het is tenslotte nog waarborg ( 5 maand)
Met vriendelijke groeten
Peter

Huugooke

Citaat van: Peter op 02 augustus 2015, 16:35:42 PM
Ik blijk er niets aan te vinden wat de oorzaak zou kunnen zijn.
Ik vrees  dat er maar een ding opzit, en dat is het model terugsturen naar de handelaar. Ik doe dat wel niet graag want met al die kleine onderdeeltjes die er inmiddels op gemonteerd zijn. Zal het vragen te kontroleren als hij terugkomt van Roco en zorgen dat er desnoods zo'n zakje onderdelen bijzit. Het is tenslotte nog waarborg ( 5 maand)
Dat kan toch niet hé Peter; je moet dat geluid toch kunnen lokaliseren. Heb je de aandrijving uit elkaar gehaald zoals hier gezegd is?

Kautenbach

zag de titel en had wat anders in gedachten  8) :-* 8) 8) 8) ;D

ff op de rollenbank tijdje laten draaien?

Gerolf

Als die nog in garantie is, zou ik niet twijfelen...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Peter

Heb het model (nog niet) niet gedemonteerd zoals aangeraden, daar zo'n dingen niet bepaald mijn sterkste kant zijn.

Zal er een van de dagen nog eens naar (proberen) te kijken, want momenteel is het 28° graden op mijn zolder en dat is wat te warm.
Morgen zal het er wel wat koeler zijn.
Zie ik niets verkeerd stuur ik een mail naar MSL met vraag voor herstelling. Zij sturen dan een bon voor gratis verzending met BPost/DHL
Met vriendelijke groeten
Peter

Rangeerduivel

Een dergelijk probleem deed zich ook voor met de 1604 van Vitrains,
Olivier heeft de draaistellen opengedaan(die van hem had het ook) en bleek dat die kurkdroog stonden,
na een goede smeerbeurt loopt de loc terug zijdezacht!
Bij de Heljan zeikt het er uit,en anderen durven soms monteren zonder smeersel...

;)

Snobby Crash

Peter, kan je het geluid niet even omschrijven ?
Indien het een knarsend vrij hoog piepend geluid is, zou het eventueel
aan de wrijving tussen de koolborstels en de motor kunnen zijn, ik heb dit ooit ook al
meegemaakt. Is een vrij scherp piepend geluid, en hoe sneller je de loc laat rijden hoe
hoger de toonhoogte wordt.

Principieel kan een gewoon tandwieltje of cardanas nooit een groot lawaai maken,
enkel een zacht zoemend geluid.

Wat je eventueel kan doen, is de koolborsteltes even verwijderen, deze op een nagelvijltje mooi
vllak schuren en een beetje olie erop doen. Hopelijk is het geluid dan minder en na een tijdje helemaal weg.

Geert

Klaas Zondervan

Olie op koolborstels is het domste wat je kan doen.

Huugooke

Citaat van: Klaas Zondervan op 03 augustus 2015, 21:20:40 PM
Olie op koolborstels is het domste wat je kan doen.
Je was me voor Klaas! Inderdaad, als je brand wil moet je dat zeker doen.
Een stel nieuwe kooltjes is een goede investering.

Ik hou het bij een gebarsten tandwiel. Stuur'm gewoon op, Peter, als je je niet zeker voelt.

Klaas Zondervan

Hugo, het gaat niet alleen om brand. Van olie worden de kooltjes zacht en gaan dan "smeren". Die zwarte prut vult dan de spleten in de collector op met als resultaat dat je anker nagenoeg wordt kortgesloten.