4:3 of 16:9 ?

Gestart door eve, 29 juli 2015, 08:31:00 AM

Havoc

Hugo, vermoed dat Eve een M4/3 toestel heeft. Die knippen gewoon bij door de sensor maar gedeeltelijk uit te lezen. Kijk bvb hier hoe ze de sensor gebruiken: http://www.dpreview.com/reviews/panasonic-lumix-dmc-lx100
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Huugooke

Vrij logisch omdat bij dit soort sensors de maatstaf al van te voren op de 4:3 vast ligt.
Ik veronderstelde dat hij nog op zoek was naar een toestel. Er is bij mijn weten geen enkel toestel dat een echte 16:9 sensor heeft, behalve een compact waarvan de naam me nu ontsnapt. Eigenlijk is de test dus zinloos bij elke Four Thirds, APSC, of andere systeemcamera. Tenzij ze in de camera "foefelen" met de software, dus toch eens checken !

eve

Nieuwe camera getest.

In 4:3 maakt hij beelden van 18,3 Mpixels, in 16:9 wordt dat max. 15 Mpixels.

Om over na te denken.

Erik

Huugooke

Niet laten afleiden door het aantal pixels! De software doet er zijn goesting mee. Tenzij je in "raw" werkt, en zelfs dan...

dani

aan de grootte van de bestanden te zien vermoed ik dat het idd om "raw" gaat.
Als je een  JPG of PNG compressie hebt in je toestel dan maakt het inderdaad weinig uit want dan kan de ene foto tov de andere zelfs nog veel schelen op zelfde formaat.

Maar als dit "raw" is, dat heb ik een vermoeden dat  de 16:9  stand gewoon   (zoals bij de meeste toestellen) een  4:3 is waarvan onderaan en bovenaan een stukje weg gelaten is.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Gerolf

Citaat van: dani op 31 juli 2015, 09:14:52 AM... heb ik een vermoeden dat  de 16:9  stand gewoon   (zoals bij de meeste toestellen) een  4:3 is waarvan onderaan en bovenaan een stukje weg gelaten is.

Dat vermoedde ik ook al - een "gewone" 4:3 sensor, maar met best een hoge resolutie.
Ik zou die 16:9 stand niet gebruiken, en je beelden achteraf handmatig het juiste frame geven  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw