Coal Drops

Gestart door GVL, 26 juli 2015, 10:44:16 AM

GVL

Mijn zomerprojectje.

Na enkele aangename avonden gelezen te hebben over de elegante stoomlocomotieven van de Engelse NER en LNER, oa op deze site http://www.lner.info/, krijgt 'n mens natuurlijk zin om iets rond het thema te bouwen ...

Omdat goederenvervoer mijn voorkeur wegdraagt, heb ik als onderwerp een kolenhandel in het noordoosten van Engeland in de jaren 50 van de vorige eeuw gekozen.  De harde steenkool die aldaar gewonnen werd, liet toe om de kolenwagens te lossen in stortbunkers ('coal drops') die zich onder het spoor bevonden.  Er waren 2 uitvoeringen – ofwel liep een verhoogd spoor over de gelijkvloerse bunkers, ofwel werden de bunkers in een verlaging van het landschap aangelegd zodat het spoor vlak kon blijven.  Het is de laatste variante die gebouwd wordt.  De installatie in Hexham van de NER is uitgebreid gedocumenteerd op het net (https://www.flickr.com/photos/irishswissernie/5854491464/in/photostream/) en heeft voor heel wat inspiratie gezorgd.

Het model in schaal 1:76 wordt opgebouwd op een plank MDF van 50 x 15 cm zodat het later eventueel als kant en klare eenheid in een diorama of zelfs een mini-baantje geïntegreerd kan worden.  Na enkele ruwe schetsen ben ik begonnen met de achterwand.  Alle muren zijn bekleed met 'coarse stone'-platen van Wills.  De voegen worden zo geplaatst dat ze later onzichtbaar zijn.



Daartegen worden de 4 scheidingswanden van de bunkers geplaatst.  De bovenkanten dienen perfect in eenzelfde vlak te liggen aangezien ze het losspoor dragen.  De Wills platen zijn 2 mm dik en moeten dus ter hoogte van de buitenhoeken afgeschuind te worden.  Ik heb in de achterzijde V-groeven van 1.6 mm diep laten frezen.  Zodoende kunnen de platen makkelijk rond de muurkern geplooid worden en lopen de voegen ter hoogte van de buitenhoek ononderbroken verder.  Proper afgewerkt, als je 't mij vraagt ...



Daarna worden de 2 zijwanden en de afdekstenen geplaatst en krijgen het geheel zijn grondkleur (Humbrol 'light stone').



Na een zwarte wash op de muren en wat dry brushing is de grondbedekking aan de beurt.  Die bestaat grotendeels uit kasseien (opnieuw Wills platen).



Dit is de huidige stand van zaken.  Een eerste langsbalk voor het spoor is provisoir geplaatst, een dennenhouten balkje van 5 x 5 mm dat zowel gelijmd zal worden als mechanisch verankerd dmv 6 messing nageltjes.  De zijkanten van de balken zijn bekleed met stalen platen die het hout tegen de vallende steenkool moeten beschermen.  In de gaten komen nog enkele verbindingstangen tussen de balken.



Naast de bunkers is er een weegbrug aangelegd.  Daarachter komt een keet voor de kolenhandelaar.



Maar eerst de voorraden steenkool in de bunkers laten drogen.  Daarboven wordt dan het losspoor gelegd met componentjes van Exactoscale.



Tot later.

Peter

Mooi gedaan Gino.
Zeer realistische afwerking en weathering.
Met vriendelijke groeten
Peter

Metpetergaathetbeter

Momenteel bouwt men hier een modernere naast ons lokaal, zijnde met betonblokken, ik veronderstel dat men daar ballast gaat in gaat sorteren/storten ! Ik volg alvast ! Hoewel hier iets groter is,sporen lopen voor een perron, waarop de steenslag gestort en mogelijks met buldozers, kraan in en uit de wagons gestort wordt.

Groeten Peter ;)

centauri167

heel, heel knap gedaan !

( zou alleen nog een beetje meer roet tegen de muren aanbrengen, ziet er nog iets te proper uit )

Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

OlivierV

Gino komt ook nog eens langs met iets, doet iedereen zijn mondje openvallen van verbazing.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Binco

Ferm bezig, Gino!
Ook leuke voorbeeldfoto's die je meegeeft.

Gerolf

Citaat van: centauri167 op 26 juli 2015, 13:01:24 PM
( zou alleen nog een beetje meer roet tegen de muren aanbrengen, ziet er nog iets te proper uit )

Dat komt ongetwijfeld nog, net als bandensporen op de weg, en ...

Heel mooi diorama in wording  8)  :P
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

GVL

Dank voor jullie reacties, mannen.
Gerolf, het zullen vermoedelijk paard en kar-sporen worden ...
De draagbalken zijn gemonteerd en de bouw van het losspoor is begonnen.  Ik gebruik een 'bullhead' railprofiel (zoals het hoort in Engeland) en individuele dragers van Exactoscale.  De kunststof onderdeeltjes zijn fijn gedetailleerd en zullen het afgewerkt spoor een extra vleugje realisme verlenen.



Groeten.


Michiel

Fascinerend stukje scenery, even fascinerend mooi in uitvoering. Ik volg met veel plezier je werkzaamheden.

Ik veronderstel dat de kasseien nog wat aandacht gaan krijgen? Want die steken nog een beetje af met de rest van het fijne werk (texturen).
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

GVL

Klopt, Michiel.  Hoewel de gravure van de Wills kasseien kwalitatief voldoet, zijn de voegen iets te groot en te diep.  Zal dit proberen te corrigeren wanneer de stukjes onverhard aangelegd worden.
Groeten.

efl045

Het meest storend zijn de 'doorgesneden' kasseien' maar ik vrees dat je dat niet kunt oplossen. Langs de rechterkant is er altijd wel begonnen met een 'hele' kassei zoals het hoort, links zijn ze 'doorgesneden', dat is jammer, dat doen ze enkel met bakstenen of klinkers.

GVL

Ook dat hoop ik grotendeels te kunnen verdoezelen, Franky.

GVL

Het kolenspoor is afgewerkt.  Ik moet dringend het bordje 'NO ENGINES' plaatsen ...



Groeten.

RD25

Citaat van: Michiel op 31 juli 2015, 07:33:36 AM
Fascinerend stukje scenery, even fascinerend mooi in uitvoering. Ik volg met veel plezier je werkzaamheden.

Ik veronderstel dat de kasseien nog wat aandacht gaan krijgen? Want die steken nog een beetje af met de rest van het fijne werk (texturen).

+1

knap werk, proficiat
excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'