Geluid nu extra realistisch!

Gestart door Huugooke, 26 juli 2015, 10:21:13 AM

dani

quad sound is verouderd....


We hebben tegenwoordig al 9.1 dolby surround en DTS  cinema experience
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

ThierryDS

Als ik er zo over nadenk dan lijkt het mij nog beter te klinken als we in de toekomst inderdaad alle geluid zouden kunnen doorsturen naar een surround.

just4fun

Citaat van: dani op 28 juli 2015, 13:00:10 PM
quad sound is verouderd....
We hebben tegenwoordig al 9.1 dolby surround en DTS  cinema experience
Ook al oud/t ...
Auro 3D is een Belgisch product uit de Galaxy Studios in Mol.
Af en toe zit ik ergens in die studio's en heb dus Auro 3D mogen aanhoren ... een belevenis!
Paul

dani

en ook betaalbaar voor de doorsnee hobby'ist , Paul ?
Ik heb er geen idee van eigenlijk...
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

just4fun

Citaat van: dani op 30 juli 2015, 11:23:16 AM
en ook betaalbaar voor de doorsnee hobby'ist , Paul ?
Ik heb er geen idee van eigenlijk...
Hangt van uw budget af, natuurlijk  ;) .
Maar niet echt budgetvriendelijk.
Dolby werkt, simpel gezegd, met 1 laag luidsprekers rondom rond.
Auro 3D doet dat met 2 lagen rondom rond.
Van links achter, over center naar rechts achter op luisterniveau.
En dat opnieuw op een hoger niveau.
Dus dubbel zo veel speakers.
Plus ook een extra top-luidspreker tegen het plafond.

Het vreemde is dat dit in het buitenland (in bioscopen) aanslaat en in het land van de ontwikkelaar (Belgiƫ dus) niet.
We zijn weer niet chauvinistisch genoeg  :( .
Ik vermoed zelfs dat de doorsnee of zelfs betere audio-verkoper er nog nooit van gehoord heeft.

Paul

dani

dus meer speakers, en bijgevolg ook duurdere versterkers met meer kanalen.

Ik kan begrijpen dat dit  een "live" ervaring genereert, maar dan is natuurlijk de volgende vraag, waar je geluidsbronnen vindt die een dergelijk complex audio signaal kunnen aanleveren voor zoveel kanalen.
En het is uiteraard voor de meeste cinema theaters een flinke extra investering om de overschakeling te gaan maken.    De "kleintjes"  renderen zowieso al niet echt dus die hebben het geld er niet voor, en de "grote" die lopen tegenwoordig gewoon  "mainstream" mee met de meute.
Nieuwe zalen die nu gebouwd worden of panden die vernieuwd worden zijn volgens mij ideale kandidaten voor deze soort soundscapes.

Wat het genereren van dat geluid betreft, even ventileren.
9.1 is al een flinke opgave, 7.1 is lastig, 5.1 is doenbaar .... maar nog meer kanalen wordt  wel een serieus geluidsbestand.

Tenzij je afspeelapparatuur parametrisch werkt en de aangeleverde signalen gaat "interpoleren" , m.a.w.  gaat berekeningen doen en nanosekonde delays inbouwen om de speakers die  "extra " zijn aan het aangeleverde patroon, navenant te sturen zodat je extra diepte krijgt in je geluid.    En dan hebben we het als over budgetten van  ... eugh.....   iets meer dan gemiddeld laten we zeggen.      En dat terwijl  de   "sub"  frequenties waar dit topic eigenlijk betrekking op heeft, niet eens richtinggevoelig zijn en dus de woofer eender waar kan staan (in theorie althans).


Sorry, ik denk dat we een beetje zwaar off topic aan het gaan zijn, maar anderzijds vind ik dit een super interessante materie.    Ik heb altijd al interesse gehad in muziek, audio en  techniek.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

efl045

Bestaat zo iets nu al niet sinds jaar en dag voor Traincontroller?
http://www.freiwald.com/pages/sound.htm
Of is dit iets helemaal anders?

dani

dat is een beetje gelijkaardig inderdaad....
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.