Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

rgp

Hallo,

@ Brainfeeder: je hebt een degelijk pijnpunt vernoemd: de schaal.  Als ik lees dat de helix, ook al is hij in N, een doormeter van 90cm dan heb je een kleine straal en een relatief groot stijgingspercentage; deze zijn de oorzaak van menig probleem.

Indertijd op de clubbaan van MSCM DE PIJL hadden de helixen een minimumstraal van minstens 1 meter en een maximum stijgingspercentage van 1,5%.  Nooit problemen, geen extra slijtage (er waren blokken in die helixen, dus treinen moesten afremmen en terug optrekken). Trainsamenstellingen met 10 rijtuigen of 25 goederenwagens waren geen uitzondering.

Dus denk ik moest de helix van Michiel een grotere straal hebben dat de slijtage veel minder zou zijn.

De meesten onder jullie hebben toch wat treinen.  Gaan jullie deze dan telkens op en af de baan zetten ?  Dit beschadigt veel meer dan men denkt.

In mijn plan zit een helix met een maximum stijgingspercentage van 1,9% en een straal van 75 cm en daar zullen dan geen problemen komen.  Ik spreek in de voorwaardelijke wijs, want eerst moeten al dat schaal 0  materieel nog in orde komen, de nieuwe modules voor 0-Forum; dus start van de bouw van die HO-baan: ergens in 2021.

Roland

Michiel

Elke baan is weer anders, exploitatie is anders, en het verwachtingspatroon van elke hobbyist is weer anders. Helixen bestaan, en hebben toch wel hun plaats in het modelbouwlandschap. Als je ziet dat grote, vaste expobanen (Wunderland, Railz,...) toch ook telkens een kudde helixen hebben rondslingeren, dan vermoed ik dan bij een bepaald gebruik, helixen geen te ingrijpende invloed hebben op het rijdend materieel en onderhoudskost ervan. Maar "weten" doe ik het niet.

@Roland, kleinere helling is grotere af te leggen afstand. Ofwel zien de wielen af, ofwel de sleepcontacten. Het blijft kiezen of delen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Rangeerduivel

Op de vaste clubbaan bij Amsac hebben wij ook 2 helixen en daar zijn voor zover ik weet nooit problemen mee (geweest)
Dus het kan idd...

:D

Robrecht

Voor slijtage aan de slepertjes moet ik niet vrezen, dat hebben mijn locs niet  ;)

En een straal die voldoende ruim is met een laag stijgingspercentage onthoud ik :p Maar dan moet je er de ruimte voor hebben ook natuurlijk.
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

SuSke

Ik vermoed dat Michiel met de sleepcontacten de stroomafname aan de wielen bedoeld en niet de puco-sleper onder de 3-rail tractie voertuigen.

Slijtage aan de stroomafnemers is relatief aan de afgelegde weg, dus inderdaad hoe langer je treinen in de helix blijven, hoe meer slijtage op stukken waar je "niets" aan je treinen hebt.
Maar het hellingspercentage heeft daar helemaal niets me te maken.
Een gelijkvloers schaduwstation met treinen die hun rondjes draaien zorgt voor evenveel slijtage aan de stroomafnemers voor een gelijke afstand. Je hebt alleen meer plezier gehad van rijdende treinen "in het zicht".

Lange hellingen, in helixen of gewoon stijgend spoor zijn logisch nefaster voor de kleinere schalen dan voor de grotere. Het motorconcept is dan wel het zelfde, de al geminiaturiseerde uitvoering geeft andere problemen bij kleinere schalen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Robrecht

Dat had ik dan even verkeerd begrepen, wat je zegt klinkt logisch Suske.
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

OlivierV

Citaat van: Rangeerduivel op 16 januari 2019, 11:36:28 AM
Op de vaste clubbaan bij Amsac hebben wij ook 2 helixen en daar zijn voor zover ik weet nooit problemen mee (geweest)
Dus het kan idd...

:D
Die zijn zelfs voor schaal H0 ruim. Vermoed dat ze een diameter van 1,5-7 meter hebben. Dus de stralen en het stijgingspercentage ligt daar ook maar rond de 1% in. Dan is de slijtage aan je materieel minimaal of zelfs niet veel meter dan gewoon vlakke baan.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Michiel

Het is een propvol weekend met amper tijd voor mezelf, maar toch begonnen met de wederopbouw van de baan. Nog niet veel kunnen doen, maar alle kleine beetjes helpen.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Even bezig geweest om te zien of m'n idee wel past. Ik heb het sporenplan van het schaduwstation ingevoerd. Een eerste versie ziet er zo uit. Dit plan kan nu rustig verder sudderen; de tijd dat ik het houtwerk het gebouwd...

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Pierre

Stevig plan Michiel met een heel groot schaduw station. Het heeft wel wat. ;)
Groet Pierre.


Michiel

Het nieuwe schaduwstation wordt ongeveer half zo groot als de vorige, maar dit lijkt me al meer dan groot genoeg. Komt bovenop dat ik het niet meteen helemaal zou bouwen, maar zou aanvullen naar mate de behoefte groeit. Dus beginnen met een paar sporen, en dan uitbreiden.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

59erke

Oei Michiel, nu pas uw draadje gezien.

Veel van het werk van de afgelopen jaren schiet er niet meer over maar ergens kan ik je wel begrijpen waarom je het doet.
Indertijd heb ik mijn baantje ook gedemonteerd omwille de helixen (ook al was het bij mij maar 3 omwentelingen).

En als je de treinen meer niet ziet dan wel is de lol er misschien ook vlug af, zeker als je maar een paar uur per dag tijd hebt om te rijden.

In ieder geval veel succes met de nieuwe plannen en ik blijf volgen
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Michiel

#2397
Een kort filmpje met een voorstelling van de huidige toestand... met aarzelend commentaar... huhum...  ::)

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

PietB

Interessant filmpje Michel, ik blijf u volgen.

grt Piet.

ACFI

Michiel,

Je filmpje doet me echt denken aan filmpjes over de borinage in de jaren '70 of '80. Alles afgebroken en opgebroken. Brrr.

Kop op.

ACFI.