Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

ERVIN


Michiel

#2326
Die sporen zijn specifiek en exclusief voorzien voor het (elektrisch) lijntje naar Tervuren. Oorsponkelijk had men twee perronsporen voorzien, maar snel heeft met dit wisselpaar toegevoegd om het aantal perronsporen op te voeren tot 3. Er kunnen nu 3 treinstellen tegelijk ontvangen worden. Ik zou het spoorboekje van 193x eens moeten nakijken of men tijdens de spits echt tot 3 stellen is gegaan, maar ik vond het zelf een slimme, eigenaardige constructie dat ik niet wou weglaten.

Meer in het algemeen betreffende het sporenplan:
Het station van Brussel-Luxemburg is in feite een (drie)dubbelstation: een deel met 5 doorgaande perronsporen, een deel kopstation met 4 perronsporen, en het deel "Tervuren". Het 5de doorgaand perronspoor en het eerste kopspoor is gemeenschappelijk. Er zijn dus 3 exploitatiezones: het doorgaand verkeer van Brussel-Noord/Antwerpen richting Namen/Luxemburg, de complexe kopstationexploitatie voor de lijnen richting Ottignies en Namen en ook weer Luxemburg, en natuurlijk het Tervuurs blauwe treintje.

Om alle exploitatiezones een beetje simultaan te kunnen laten verlopen, zijn er een paar extra wissels voorzien, meer dan op de keper beschouwd nodig. Zo kan het kop maken, keren en omlopen van locomotieven, alsook het uittrekken van treinen richting opstelsporen (komen later nog) uitgevoerd worden zonder dat het doorgaand verkeer teveel verstoord wordt, inclusief het verkeer van en naar Tervuren.

Ik heb het sporenplan afgeleid van het echte sporenplan van Brussel-Luxemburg, maar iets vereenvoudig wegens de beperkte beschikbare ruimte. Maar het concept is grotendeels overgenomen, inclusief verschillende stationsdelen en de exploitatiemogelijkheden per perronspoor, die heel eigen zijn aan dit station. Het is misschien niet optimaal of efficient, maar dat is weer gevolg van het organisch groeien van een station in de loop van de tijd, in een tijdperk van stoom, draaibruggen, omlopen, kop maken en water nemen.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ERVIN

Bedankt voor de duidelijke uitleg Michiel , ze hebben dus wel degelijk een functie.  ;)

efl045

Citaat van: Michiel op 01 november 2018, 13:03:05 PM
Het schaduwstation blijft evenwel een zorgekind.
Dat los je toch zo op? https://tinyurl.com/ybzadsay
Ben je van 2 katers ineens af, veel te veel wissels en heel veel zinloos gerij in de helixen ;-)

Michiel

Zo'n lift lijkt me ideaal voor een rustig baantje, waar je om de veel minuten een koppel treinen uitwisselt tussen boven- en onderbaan. Maar voor een stedlijk hoofdstation lijkt me dat de te behalen frekwentie vrij laag ligt, met opstoppingen langs beide zijden van de lift.

Het is technisch een uitdagende constructie om te bouwen, maar of de baan er zoveel beter van wordt...? Ik heb hoe dan ook de beslissing om iets te doen aan het schaduwstation voor me uit geschoven. Later... ooit eens.... we zien wel. Ik wil graag beginnen bouwen: scenery wel te verstaan.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

efl045

#2330
Citaat van: Michiel op 05 november 2018, 18:23:59 PM
een koppel treinen uitwisselt tussen boven- en onderbaan.
Als je je dat voorstelt bij een treinenlift, zo iets als een personenlift om van het ene naar het andere verdiep te gaan heb je het toch wel verkeerd voor hoor...
Een treinenlift dient niet om je treinen van een onderliggend schaduwstation naar de bovenbaan te brengen, de lift IS je schaduwstation, alle treinen staan daar in opgesteld op verschillende etages.
In en uitrijden gaat vele malen sneller dan je ooit met een helix kunt halen.
Enkel voor een rustig baantje... ik weet niet waar je dat haalt :-)
Ik heb het over zo, iets hé: https://www.youtube.com/watch?v=vOx5gaK4dGs

Michiel

Citaat van: efl045 op 05 november 2018, 19:25:45 PM
Enkel voor een rustig baantje... ik weet niet waar je dat haalt :-)
Men inbeelding misschien?  ::) ;D
Ik had inderdaad een klassieke lift voor ogen die treinen op en neer brengt om wissels en helix te vervangen zoals je zei. Maar een bewegend schaduwstation is natuurlijk weer van een ander categorie. Facinerend, maar niet iets waar ik nu onmiddellijk aan ga beginnen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

efl045

Dat had ik wel al begrepen dat je daar niet direct zou mee beginnen, maar 't is wel iets interessants om eens te volgen bij de buren denk ik.
En wie weet zie je er ooit nog iets in ;-)

Michiel

Het is een beetje stil in dit draadje. Het zijn chaotische tijden. Organisatorisch ligt het hier thuis helemaal overhoop, en kom ik niet meer aan rustig modelbouwen toe. Er komen rustigere tijden, dat is zeker. Gelukkig loopt de baan niet weg, en staat ze hier geduldig te wachten op een beetje aandacht. Van zodra er weer geknutseld wordt, komen in dit draadje hier ook weer de verslagen ervan terug... Sorry voor de stiilte...  :-\
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Koen

Tja Michiel, ik denk dat dit bij iedereen wel eens voor komt. Laat je er zeker niet door ontmoedigen. Neem je tijd en dan komt het wel in orde.
Het allemaal forceren helpt niet want dan lukt het bouwen toch niet.

Geniet van de komende feestdagen.

Groetjes,
Koen 
Nooit te oud om te leren

Steam.N

Heel herkenbaar, Michiel.  :(
Hopelijk keert het snel ..
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

RD25

Koen & Jean hebben mijn gedachten geschreven. Tot snel, we staan ​​erop, kom terug voor meer  8)
excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'

Michiel

Bezig met opruimen, schiften, sorteren, wegwerpen, buitengooien en opbergen. Plaats maken, veel plaats maken... Afwachten hoeveel plaats ik vrij krijg...

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Gerolf

Ik hoop ook dat het niets zegt over de gemoedstoestand  ::)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw