Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

Michiel

#2265
Naar mijn gevoel is slijtage niet uit te middelen over het hele traject, maar is het exponentieel ingrijpend wanneer de motor boven z'n regime gaat. Maar ook de extra rijlengte (70% is in de helix) draagt bij tot de extra sleet.

Ik zou 38 wissels willen vervangen, beetje bij beetje.

De helix zit op z'n maximale diameter, en minimale "spoed". Het stijgingspercentage is ongeveer 2%. Ik rij nu met treinen op halve lengte (1m), maar zou in later in dubbeltractie willen rijden met treinen tot 2m. Maar dan verricht elke loc ze weer dezelfde arbeid tijdens het stijgen in de helix als nu met halve treinen in enkeltractie. Maar dan zijn ze wel met z'n tweeën, en dus twee keer zoveel uitval als nu.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Klaas Zondervan

Je kan de slijtage inderdaad niet uitmiddelen. Slijtage die ontstaat bij het stijgen wordt niet ongedaan gemaakt bij het dalen.
Maar waarom overbrug je met die helixen zo'n grote hoogte? Als je het beperkt tot twee rondjes dan heb je toch al genoeg hoogteverschil?

Michiel

#2267
Ik zit met het hele schaduwemplacement van 22 sporen, 90cm diep tot tegen de muur. Ik moet er met arm en schouder tussen kunnen om achteraan kleine ingrepen te kunnen doen (aanduwen, trein uitnemen, sporen schoon maken...), en heb daarvoor nu met 20cm kruiphoogte net voldoende.

Twee rondjes is niet voldoende. Ik moet minimaal toch al 3.5 windingen maken om tot -15cm te zakken (10cm modulebakhoogte en 5cm treinhoogte). Maar met 5cm is het schaduwstation volledig overgelaten aan z'n lot. En dat lot komt erg snel met insulfrogs.  ;D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Dirky

Ik ben geen echte modelspoorder maar geef toch graag mijn mening:

Je bent nu zowat 3 jaar verder en je hebt al regelmatig korte periodes dat de treintjes even rondrijden... tot er een probleem is. Daaruit veronderstel ik te kunnen aannemen dat bij langdurig bedrijf de problemen alleen maar erger of frequenter zullen worden. (Ik vind een draadje van een grote N-baan op een Duits forum niet meteen terug maar ook daar ging het klak voor keer mis.)

Ik zie ook dat er na 3 jaar amper een aanzet is tot scenery en dat er op dat gebied nog heeeeel veeeel te doen zal zijn.

Opgeven staat niet in je woordenboek, LX1920 MOET er komen dus zou ik NU aan de scenery beginnen en de rest laten voor wat het is want zolang de scenery niet afgewerkt is ga je er ook zeker niet mee naar expo's e.d. trekken. Ik zou zelf meer genieten van "weinig" treinen in een afgewerkt geheel, dan "veel" treinen op een houten plank. Aansluitstukken op bvb een modulebaan heb je nu echt nog niet nodig.
Som voor jezelf eens op wat je nodig hebt qua scenery. Van signalisatie naar huisjes, verlichting,... en plak er een geschatte tijd naast. Als dat af is kan je het probleem van het schaduwsation e.d. aanpakken...
...en haal die LP "invisible touch" van Genesis uit je rek. Dat hoort niet bij de goede oude genesis muziek en niet bij "a night at the opera" die vooraan het rijtje staat. ;D ;D ;D


Michiel

Citaat van: Dirky op 17 oktober 2018, 11:15:32 AM
...en haal die LP "invisible touch" van Genesis uit je rek. Dat hoort niet bij de goede oude genesis muziek en niet bij "a night at the opera" die vooraan het rijtje staat.
;D ;D ;D Voor mij houdt Genesis op na "A trick of the Tail" (inderdaad nog ná vertrek van Peter), maar de rest heb ik erbij om het compleet te hebben. En zo zijn er nóg "mindere" LPs tussen de grote "klassieke" werken.

Opgeven komt gwoon niet in m'n hoofd op. 't Is dat je het net aanhaalde, maar geen peinzen aan. Scenery is iets van 30+ jaar of zo... doorgaan tot het gaatje om het in LP-termen te zeggen. Maar langs de andere kant ben ik wel een technieker (ingenieur), en kan het niet hebben dat dingen maar zus en zo werken. Dat ergert me, en dat moet beter. Zo heb ik ook alle Littfinski-brol buiten gegooit (letterlijk vuilbak). Als't niet voldoet moet het anders.

Maar ik laat alle ideeën sudderen, ik blijf werken aan het vrijmaken van de kamer, om te zien wat de realistische opties zijn. De wissels worden in elk geval op termijn vervangen. Dat is zeker.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

efl045

Als je er in de breedte niet geraakt zou een treinlift in plaats van helixen misschien de oplossing kunnen zijn.
Lijkt mij leuk om zelf zo iets te knutselen voor een ingenieur ;-)

Michiel

Een treinenlift had ik niet aan gedacht. Leuk dat je dat ter sprake brengt. Geen idee of het haalbaar is, en of het resultaat (frekwentie van treinverkeer in/uit station) naar verwachting zou functioneren, maar het is een leuk idee om eens mee te spelen.   8)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Herwig

#2272
aan Michiel,
Hoe het ook verder gaat met uw hortende wissels, dalende en stijgende spiralen, toekomstige liften, 'k moet deemoedig toegeven dat ik de technische term  "uitmiddelen"  heb moeten opzoeken.
"Compenseren"  lijkt er wel wat op, maar dank want zeker weer iets ingenieus bijgeleerd.                                                           ( :)
( en het straffe is dat in m'n recente witte 3-delige van Dale op blz. 4136  dit werkwoord  "uitmiddelen"  nergens  terug te vinden is.
  "Middelen" dan toch weer wel. )
                           

philippe_007

hey Michiel,
niet leuk te lezen dat na al dit werk dat je hebt uitgevoerd het schaduwstation nog niet werkt zoals je wenst...

volgens mij zijn er 2 problemen
-schaduwstation dat niet werkt zoals je wenst, zoals ik lees is dit eventueel op te lossen met nieuwe wissels, niet leuk, maar niet echt onoverkomelijk. Ok,
-Maar uw rijdend materiaal dat het begeeft, ok de helix vergt mss wat arbeid van de locs om naar boven te rijden, maar heb je het zelfde probleem met nieuwe/recente locs? Zou het niet te maken hebben met de leeftijd/slijtage van de locs? Mij lijkt het dat een helix zoals jij hebt gebouwd niet echt een probleem zou mogen zijn...

Michiel

Ik ben het eens geworden met mezelf! :D En naar het goede voorbeeld van mijn helden hier (Wim, Floris, Evan, Gerolf, Jean, Frans,... ), zonder mij te willen vergelijken met deze krakken van formaat, is het gewoon kwestie van bouwen. Geen gezever over insulfrogs, schaduwstations en helixen. Bouw die modules, maak er iets moois van, geniet!, en de rest komt later wel.  ;)

Dank aan allen voor de argumentatie, voorstellen, en overwegingen. Mijn besluit is dus simpel: niets veranderen (op die insulfrogs na).

Ook wil ik even benadrukken, dat ik deze overpijzingen op het forum heb gegooid om te illustreren dat bepaalde keuzes (insulfrogs, (te) grote (schaduw)stations, helixen,...) wel degelijk nadelen hebben, en dat je die op een of andere dag zal tegenkomen. Het was niet de bedoeling om hier te komen "zeuren" over pietluttigheden, maar ook gericht naar wie begint met het plannen van z'n baan, dat elke keuze z'n konsekwentie heeft.

Tot binnenkort, met dan weer een constructieve bijdrage. (...ik ga gaan knutselen)



groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

efl045

Citaat van: Michiel op 18 oktober 2018, 08:46:36 AM
Mijn besluit is dus simpel: niets veranderen (op die insulfrogs na).
En zelfs met die insulfrogs zou ik mij niet haasten, stel dat je toch kiest voor een treinenlift heb je helemaal geen wissels meer nodig ;-)

ERVIN

Wijze beslissing Michiel , en ik ben blij dat je met jezelf in het reine bent gekomen.
Ik doe hier eigenlijk net hetzelfde hoor , een zolder vullende treinbaan die waarschijnlijk ( zeker) nooit helemaal af zal geraken , maar daar ga ik niet wakker van liggen , als ik geen zin heb om te bouwen dan rijden er hier treinen en vice versa , maar elke dag dat ik hier op mijn zolder kom dan geniet ik , wentel ik mij in mijn eigen kleine wereld en trek mij niets meer aan van de grote wereld.

Nog veel succes.  ;)

just4fun

Citaat van: ERVIN op 18 oktober 2018, 14:59:53 PM
... mijn eigen kleine wereld ...
Hoe noem jij je baan? Kleine wereld?
Jou baan is een grote wereld!
;)
Paul


Michiel

#2278
Ik ben dus weer bezig. En vandaag ben ik vooruit gaan plannen wat de uitbreiding zal gaan worden van het station. Er komen 4 perronsporen bij (oranje en licht blauw op het plan), namelijk 3 kopsporen en een dienstspoor (klein depot met draaischijf). Naast het doorgaand stationsdeel (waarvan de 5 perronsporen al liggen), doet het station dus ook dienst als een kopstation voor de lijn 161/162 met bestemmingen Ottignies, Namen, Jemelle en Aarlen.

Ik mis nog 3 wissels om dit deel van het sporenplan te kunnen neerleggen. De bestelling is uitgevoerd, en ik zal mijn eeste unifrog wissels kunnen uittesten. Hopelijk doen ze wat ze moeten doen. Ik heb een paar wissels en een hopje flex hier los neergelegd om te schatten waar ik naartoe moet werken.

Het rode deel op het sporenplan is weer voor veel later; dat is de sectie met de opstelsporen.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

#2279
Deze avond ben ik begonnen met de proefmontage van deze sublieme armseinen. Ik zoek nog uit wat ik nodig heb, hoe deze montage best gedaan wordt, en wat ik later zou kunnen doen om de eventueel ook werkend te krijgen. Ze komen als een messing kit, en moet volledig in elkaar geplooid en gesoldeerd worden. Deze seinen zijn bijzonder fijn.

Koen had eerder al een van deze seinen gebouw voor het forum-N modulebaan, maar dan uitgebeeld als vergane glorie: verroest en overwoekerd. Ik probeer ze uit te beelden tijdens hun prille jaren in de jaren '20 van de vorig eeuw toen ze net waren ingevoerd.

Deze messing armsein-kits hebben al een onverwacht lang bestaan. Ze werden in de jaren '80 ontworpen door Dominique Petit. De Naamse RMM club heeft de rechten en de films overgekocht en in 1988 begon Didier Delfosse deze seinen te etsen en te bouwen voor hun schaal N clubbaan. Tegenwoordig kan men bij hem de etsen kopen om zelf aan de slag te gaan.

http://molignee150.blogspot.com/p/production.html
http://rail-et-fer-en-gaume160.blogspot.com/2015/06/

Ik ben dus aan het verkennen hoe deze armseinen gebouwd worden. Dit eerste exemplaar zal zeker geen schoonheidswedstrijd winnen, maar het is wel het baanbrekend model, want het is het eerste.



groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)