LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

Pierre

Spannende truc Michiel. Ik blijf je met belangstelling volgen. :)
Groet Pierre.


Michiel

De ontknoping: les nummer 1, gebruik geen houtlijm om negativen te maken van reliefplaten, want het gips zal de verharde houtlijmvellen terug oplossen. Het relief is nog net zichtbaar, maar de lijm zit er nog met uitgelopen plekken stevig tegen het gips gekleefd.

Voor de rest is de vorm goed gelukt, de schuimplastieke buis is niet ingezakt. Maar maar egaal is de binnenwand van de tunnel niet. Ik geef mezelf een 5,5/10 voor een verdienstelijke eerste poging. En al-bij-al wordt dit een bijna 100 jaar oude tunnelwand, volledig onder stof en roet. Dus hier bakken we wel iets van.  ;)

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Rangeerduivel

Michiel,
Is het niet mogelijk een sheet(exuseer voor het woord! ;D ;D) met baksteenmotief rond te plooien in zeer heet (kokend) water of een andere warmtebron om de eerste 10 à 15cm mee te bekleden?
Het plafond van de tunnel hoeft zelfs niet en kan je gewoon toe gieten met gips oid, dat ziet toch niemand...wegens te donker en onbereikbaar  :-\

;)

Michiel

Ik vrees dat het bekleden van de tunnelwand met profielplaten niet zo evident is. De kokers is langs alle kanten gebogen, en om de ronding in alle richtingen goed te krijgen zie ik me niet doen.

Een eerste tussenresultat van de tunnelingang dan maar?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

vyncky

Met slaters plaat (0,5mm dik) ook niet?


en anders gewoon zwart schilderen,...

Mooie ballustrade!

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

marc goovaerts

Of Redutex ? Die zijn een stuk dunner. Maar ja, buiging in de twee richtingen...

Michiel

Ik ga proberen om de tunnelwand een kleurtje te geven, en zien hoe het er dan uit ziet. Ik heb deze avond de kraag rond de tunnelopeningen aangebracht. Morgen is er weer een dag... maar een korte knutseldag, want weer een werkdag.  :(

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Goed bezig, Michiel.
Die manier om tunnels te bouwen moet ik onthouden !
Lijkt me erg practisch.

Ik blijf geboeid volgen  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

Bedankt Jean. En deze methode heeft ook wel z'n nadelen, hoor.  ;)
- Niet alle tunnels hebben een ronde doorsnede, dus een schuimrubberen isolatiebuis van de verwarming zal niet steeds toepasbaar zijn.
- Een blok gips weegt ook nogal veel. Geen probleem op een vaste baan, maar op losse modules niet aan te raden.
- Met houtlijm kan men goede negatieve afdrukken maken, maar daarna niet met iets nat bewerken (vb natte gips), want het lost terug op.

Maar het is wel leuk en creatief werken, en zoeken naar een methode om zelf tunnels te maken, en niet terug te vallen op de standaard commerciële producten. Ik hoop deze avond weer een beetje verder te kunnen werken aan deze tunnel.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Klaas Zondervan

Citaat van: Michiel op 25 juni 2018, 10:04:14 AM
- Met houtlijm kan men goede negatieve afdrukken maken, maar daarna niet met iets nat bewerken (vb natte gips), want het lost terug op.
welke houtlijm heb je gebruikt? Een type D2 zal weer oplossen maar een D3 niet.

Je gebruikt geen plastic muurplaten rechtstreeks omdat die niet in twee richtingen te buigen zijn, maar kan je die mal van houtlijm wel in twee richtingen buigen?

Michiel

#2140
Ik had natuurlijk de wateroplosbare versie van de houtlijm. Met de watervaste versie zou het wel moeten kunnen. En wanneer houtlijm net hard is (na 30 minuten of zo, wanneer het net transparant is geworden) dan is het nog heel flexible, en kan met het wat aanpassen aan de ondergrond. Het gaat wel wat ten koste van de kwaliteit van de afdruk want die wordt wat vervormd (uitgerokken of samengedrukt). Ook het lostrekken van de profielplaat is dan ook heel lastig, want je gaat snel het vel erg uitrekken tijden het lostrekken. Wanneer de houtlijm helemaal hard is (na een dag of zo) dan wordt het brosser, en is het moeilijker om het nog aan te passen en te vervormen naar de ondergrond.

Maar het blijft de "arme-mensen-methode". Met professioneel materiaal en producten is het maken van afdrukken (voor bijvoorbeeld de tunnelwand) natuurlijk een heel ander verhaal (die ik niet ken)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Klaas Zondervan

Je zou het kunnen proberen met boekbindlijm. Dat blijft flexibel, ook als het helemaal is opgedroogd. Maar heeft weer als nadeel dat het makkelijk terug oplost. Overigens wel een mooie methode die ook wel bruikbaar is voor andersoortige afgietsels.

Freek

Ik weet niet of het werkt, maar kan je niet met zilverpapier werken?
Als je het zilverpapier over je platen legt en erover wrijft dat het relief over gezet wordt in het zilverpapier en dit dan als mal gebruiken?
Het is maar een idee, geen idee of het werkt.

philippe_007

Ik moet zeggen dat ik de wanden eigenlijk wel geslaagd vind.
Als je deze voorziet van een kleurtje en dan de nodige vervuiling/kalk en eventueel wat schade dan komt het goed...

De onderkant links van de linkse tunnel kan je het stukje dat niet is beplakt wat waterschade imiteren.
 

Freek

Ik sluit mij ook aan bij Philippe.
Maar als de kunstenaar niet tevreden is met zijn werk, dan kan ik alleen maar proberen om hem te helpen.
Ik denk ook wel dat wanneer er een kleurtje opstaat dat het er nog beter gaat uitzien.