LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

mahtoska1

Proficiat met je mijlpaal.

Het is altijd aangenaam om je bijdragen te lezen.

Michiel

Bedankt Pieter.  ;)

Peter, mogelijk ga ik eens een staaltje TT-schaal ballast kopen van Minitec. N is naar mijn smaak te klein. Bedankt voor de link.

En nu de baan vast ligt kwa technische werking, is hier mijn lijstje van dingen die anders zou doen.

  • Het vermijden van alle "insulfrog" wissels. 90% van alle problemen tijdens het rijden zijn hierdoor: stilstand door korte locs op de isolatie, en kortsluiting door brede/vlakke wielen op de dicht bij elkaar lopen spoorstaven in het puntstuk. Met de electrofrog wissel heb ik nooit problemen. In mijn schaduwstation heb ik 38 van deze insulfrog wissels, en zou ze ooit eens willen vervangen door electrofrogs.... ooit
  • Een (bijna) vlakke baan, geen helixen meer. Let wel, ik heb geen enkel rijprobleem in de helix, geen techische problemen of andere . De helixen doen wat ze moeten doen, maar de beperking met die helling (ook al is die maar 2%) is een beperking in de treinsamenstellingen, en treinen rijden voor 80% van de tijd buiten zicht: je hoort ze maar je ziet ze niet. Die verhouding kan beter. En ook voor de sleet van de locomotieven zijn helixen niet bevorderlijk.
  • Ongelukkige wenteling in bedradingsconcept. Gezien de volledige baan technisch was ontworpen om met RS-bus te werken, en nu moest overschakelen naar S88, is de bedrading niet optimaal, zelfs warrig. Het werkt, maar ik heb hier en daar een paar truukjes moeten uithalen om storing te vermijden.
Ik kan niet blijven herbeginnen met vaste banen, maar mocht ik herbeginnen waren dit dingen die ik anders zou doen. Nu geef ik het mee aan jullie, ter overweging aan iedereen die denkt aan het plannen van een nieuwe vaste baan.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Rangeerduivel

Citaat van: Michiel op 18 juni 2018, 09:32:38 AM
N is naar mijn smaak te klein.

Is maar wat je "jouw smaak" noemt Michiel,
Maar neem het van mij aan;
Hetgeen in N gebruikt wordt als ballast is zelfs nog te grof!
Stel je eens voor wat voor joekels van stenen dat in het echt zouden zijn als je ze even veel keer vergroot als de trein...
Maar "jouw smaak" moet je onvoorwaardelijk volgen

;)

Michiel

#2103
Raf het gaat inderdaad niet enkel om de objective afmeting, maar meer om de indruk. En belangrijker dan een indruk op macro-foto, is de indruk live op normale kijkafstand. De Minitec ballast wordt dan een vrij egale massa, ook door z'n steenslag met erg laag kleurcontrast... maar dat is dus naar mijn gevoel. Ik denk dat een net iets grovere Minitec ballast beter zou ogen. Maar dat moet ik nog eens nagaan met een proefje.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Rangeerduivel


Michiel

Oops, Rudy natuurlijk... ik was afgeleid bij het typen van de tekst, en vandaar de verwarring. Sorry!  :-[
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Het experiment met het "4-4" mengsel (zie eerder in dit draadje) is om heel snel te vergeten: een hopeloos taaie koek waar weinig mee te doen is.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Deze avond heb ik een van de slachtoffers van de vroegere testritten hersteld. De motor bleek in kortsluiting. Na een bad wasbenzine en eens goed laten doordraaien met een analoge trafo loopt ie weer als een zonnetje. De loc steekt weer in elkaar en rijdt weer haar rondjes. Ze ziet er niet uit, zwaar gehavend en heeft heel wat averij opgelopen met de vele interventies. Maar zolang ze nog rijdt, blijft ze gezellig meedoen.





groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Hey Michiel.  Leuk te zien dat je terug stevig bezig bent.
Succes en veel plezier !!!
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

Hoi  Jean, de goesting zit er inderdaad weer goed in. Zoveel leuke projectjes rond mijn modelbaan die staan te wachten om aandacht, en zo weinig tijd om ze te doen. Alleen al kiezen waar eerst aan te beginnen, is lastig. De luxe van de keuze en de vrijheid. Maar kinderen, werk en huishouden gaan voor. Zut toch!  ;D

Ik hoop dat jij ook kan rekenen op meeval en progressie met jou groot project. Ook jij dus, veel succes en plezier!  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Is is een beetje van de hak op de tak, maar vandaag ben ik begonnen aan een nieuw projectje. Aarzelend en speculatief want het wordt knoeien met voor mij een nieuw procedee: gips gieten. Ik heb begrepen dat men best eerst een mal maakt, hier met afvalmateriaal... Heette dit niet "verloren-mal" methode"? Ik ben alvast een beetje verloren, en zoek naar de werkbare techniek.  ;D

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

marc goovaerts

Verloren mal-methode ? Mooie variatie op de 'cire perdue-methode'.
Maar hier wordt het misschien wat moeilijker om te verwijderen door de luchtbelletjes in de isolatiebuizen.
Was laten smelten is wat makkelijker...

Michiel

Zo zie je maar, ik ken er niets van. Maar met improviseren, valllen en opstaan komen we er ook. Het principe is nochtans simpel: overal waar je geen gips wenst, komt mal. En gezien we uiteindelijk geen interesse hebben in die mal op de baan, wordt ie verwijderd en in dit geval is ie verloren. ... hmmm... ik denk dat ik beter niet probeer uit te leggen wat ik probeer te doen. Kom ik nog dommer over dan het lijkt.  ;D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Op zich een leuk idee, maar dan zou ik een echte mal gebruiken:
Silicone-afgietsel van natuursteen, in vorm geplooid rond zo'n buis, en dan gips in lagen, versterkt met bvb papierdoekjes.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

#2114
Leuk idee, maar wel een hoofdstuk vooruit in mijn nog te verwerven technieken. Siliconenafgiesel...? Dat staat voor later op het programma van "eens te proberen". Als ik al gips kan gieten ben ik al gelukkig. Maar ik snap je idee. Ik had de binnenwand van de tunnel wel in baksteen willen hebben. Maar stapje voor stapje. De gips zou ik inderdaad in lagen gieten, versterkt met alluminiumgaas (heb ik toevallig nog liggen).

(Ik ga eens proberen om baksteenprofielplaten met houtlijm in te smeren...)   ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)