LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

Klaas Zondervan

Citaat van: Michiel op 13 juni 2018, 07:19:48 AM
.....(mogelijk een ohm of zo per connector), .....
Ik denk dat het eerder om milliohms gaat. Heb vroeger veel overgangsweerstanden gemeten. Op het werk hadden we daar een speciaal instrument voor omdat je zulke kleine weerstanden niet met een gewone universeelmeter kan meten.

Michiel

Inderdaad, mijn (goedkope) ohm-meter meet niets onder de 1 à 2 ohm. Vandaar dat ik geen idee had wat de contactweerstand is in een connector. Een paar milliohm is natuurlijk geen probleem. Een oplossing met die "robuuste" connectoren lijkt me nu wel heel interessant.  :D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Koen

Hey Michiel,

Je kan best de brug van Wheatstone gebruiken om dergelijke metingen uit te voeren.
Als je nauwkeurige weerstanden gebruikt (kleine tolerantie), krijg je nauwkeurige metingen.

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

Klaas Zondervan

Wheatstonebrug lijkt me nogal ver gaan. De standaardmethode bij meting van kontaktovergangen is dat je er een bekende stroom doorheen jaagt en dan meet hoe groot de spanningsval is. Het gaat ook niet om uiterste precisie. Het is voldoende als je onderscheid kan maken tussen 1 of 5 of 10 milliohm.

Michiel

#2074
Als Klaas uit ervaring kan zeggen dat contactweerstand ongeveer een paar milliohm is, en wetende dat de weerstand van 0.14mm² schakeldraad ongeveer een tiende van een ohm is per meter, dan hoef ik niet de exacte contactweerstand te gaan meten. Eerlijk gezegd heb ik heb geen zin om tijd te verliezen met Weathstonebruggen en het proberen te meten hoeveel milliohm een contactweerstand exact is. Vind ik persoonlik niet echt boeiend. Maar, Koen, ik hou je niet tegen.  ;D

Ik ga ervan uit dat de contactweerstand te verwaarlozen is tov de weerstand van de lengte koperdraad, en dat deze geen extra storing (echos en zo) zullen veroorzaken. Meer hoeft dat niet te zijn voor mij.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Freek

Zoveel ervaring met de S88 bus heb ik niet, maar bij heeft het nog geen problemen gegeven. Ik heb de light versie.

Dirkh

Ik gebruik ook die rj45 koppelstukken, heb er zo 12 tussen zitten en dat geeft geen probleem.
Het data signaal wordt in elke module ingelezen en terug doorgestuurd, dus telkens terug versterkt. Het enige wat eventueel problemen kan geven zou de voeding kunnen zijn die ook in de kabel zit maar aangezien elke module maar een paar ic's bevat is het stroomverbruik zo klein dat het mogelijke spannings verlies te verwaarlozen gaat zijn.

INFO

Zijn we nu weer een probleem aan het verzinnen, welke er niet is??
Mocht het ooit een probleem worden zijn er nog wel wat trucs.

Groetjes
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Klaas Zondervan

Geen paniek Wim, ik had al duidelijk gemaakt dat er geen probleem is. En er is ook geen ingewikkelde meetapparatuur nodig om dat vast te stellen.

Michiel

Inderdaad, geen paniek. We zijn het allemaal eens, dus dat valt weer mee.  ;D

Ondertussen is de eerste bezetmelder/terugmelder op de bovenbaaan actief, ze is in Koploper ingegeven, en een trein gaat na of het reageert zoals verwacht. De eerste van een hele reeks. Ik heb wel 7 connectoren verprutst om 1 UTP connector goed geperst te krijgen. Handigheid hiermee zal ook wel komen zeker?  ::) ;D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

MIJLPAAL!

De 5 doorgaande sporen van het station zijn voorzien van bezetmelding. Alles is in Koploper ingevoerd, en de poetstrein is alles aan het proefrijden.

In Juli 2015 had ik m'n Brussel-Noord project met pijn in het hart afgebroken, en een voorzichtige studie ondernomen om te zien of Brussel-Luxemburg geen haalbaardere kandidaat zou zijn voor een modelbaan thuis. Het eerste jaar was volledig gewijd aan het schaduwstation. Het tweede jaar aan de bouw van de beide helixen, en het derde jaar aan de bovenbaan met wat elektronische tegenslagen onderweg (de dikke bug van de Littfiski RS-feedback modules  >:( ).

Vandaag is de baan rond. De basis is aangelegd, treinen rijden. Vanaf vandaag is het rustig aan de lege plekken invullen. Beetje bij beetje het station vorm geven. Vandaag is een mijlpaal, maar de baan is natuurlijk nog verre van af. Gelukkig! Ik ben bijzonder blij, en zie het vervolg van dit project met een heel andere blik en ingesteldheid: een soort gevoel van vrijheid.  :D

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

vyncky

Van Harte gefeliciteerd!

Altijd leuk de eerste trein zien rijden op een pas afgewerkt spoor!

We volgen verder naar de scenery  ;)

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

OlivierV

Proficiat Michiel!

Je werk ziet er ook netjes uit en dat kan ik wel smaken. We kijken uit naar het vervolg.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

RD25

" Gelukkig! Ik ben bijzonder blij, en zie het vervolg van dit project met een heel andere blik en ingesteldheid: een soort gevoel van vrijheid.  :D "

clap, clap, clap clap -> hip hip hip hourra  ;)
excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'

Pierre

Groet Pierre.