LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

PeterC

Michiel,
Kan je iets meer vertellen (of tonen  ;) ) van die servohouders?
Zien er leuke dingen uit.
Groetjes, Peter


Michiel

Die servohouders zijn spinsels uit Jean's (Steam.N) brain; ingenieus, praktisch en doet wat het moet doen. Het ontstaan van dit ontwerp kan je lezen in Jean's draadje: Sedelocus;)

http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,23312.60.html
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

PeterC

Groetjes, Peter


Michiel

Vandaag was het een vrij productieve modelbouwdag: 5 van de 10 wissels op deze module zijn operationeel. Stom, maar moeten stoppen omdat mijn 30mm vijzen op zijn om de servohouders te monteren.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Leuk om te zien dat je goed vooruit gaat  :D
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Pierre

Groet Pierre.


Michiel

Gisteren en deze ochtend kunnen verder werken aan de baan. De eerste fase van het eertse segment is klaar. De voedingslijnen worden doorgeleid naar de het volgend segment dmv 7-polige xlr stekkers. De negen wissels (8 plus een engelsman) zijn aangedreven, opgenomen in Koploper en afgeregeld.

Op deze manier moeten de volgende 4 segmenten ook nog uitgevoerd worden, en dan kunnen we fase 2 starten: de bezet/terugmelding in elk segment aanbrengen.

De bedrading is nog vrij slordig, maar zoals gezegd schoon ik dat later op wanneer de bak volledig bedraad is. Het station is ook nog lang niet compleet. De sporen van het kopstationdeel en de opstelsporen liggen er nog helemaal niet. Maar eerst het doorgaand stationsdeel en het Tervuurs lijntje bedrijfsklaar krijgen.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Citaat van: PeterC op 21 mei 2018, 12:47:09 PM
Michiel,
Kan je iets meer vertellen (of tonen  ;) ) van die servohouders?
Zien er leuke dingen uit.

Oeps ... berichtje nú pas gelezen.
Komt ervan als werk, thuis en familie zwaar over je hoofd groeien ...

Peter, dit spinsel groeide uit mjn frustratie dat mijn lichaan zo beperkt is :
- ik heb maar twee handen en heb er bij het installeren van een servo vier nodig
- als ik in vier geplooid onder tafel zit, zie ik niet of het metalen aandrijfstangetje al dan niet door het gaatje van de dwarsligger gaat
-als ik dan even boven tafel eens ga piepen valt de servo natuurlijk uit mijn handen.

DUS: installatie in stappen
- eerst een basisplaat bevestigen (geleid door een hulpstukje dat door de gaatjes van de dwarsligger naar onder tafel gaat)
- aandrijfstangetje van de servo door het juiste gaatje recht naar boven steken door het gaatje van de dwarsligger (lukt meestal van de eerste keer) en servo tussen klemmetjes van de basisplaat klikken
- Afsluitplaatje bevestigen bovenop de basisplaat waardoor de servo niet weg kan.
  Dit afsluitplaatje is zó uitgevoerd dat je een extra (eigen ontworpen) plaatje over het afsluitplaatje kunt schuiven (voor het monteren van een relais, arduino nano, ... bovenop de servo ...).

Monteren van een servo is voor mij nu een plezier  :)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

Ik kan Jean's ervaring het alleen maar bevestigen: heel handig, en ook heel makkelijk om een servo er even uit te halen (bijregelen of zo) en weer op z'n plaats te zetten. Ik gebruik Rosoft's Servo-Switches (ook formidabel goed spul!) om de servos te sturen, en heb dus geen extra micro-switches voor de puntstukpolarisatie nodig.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

PeterC

Jean en Michiel, bedankt voor de uitvoerige uitleg!
Groetjes, Peter


Michiel

Het gaat minder vlot dan gehoopt, maar traag gaat ook. De sporen en de wissels van het tweede segment zijn aangesloten.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Korte melding dat deze ochtend het derde segment bedraad werd. We zitten dus nog steeds in de koers.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

philippe_007


Michiel

Het voorlaatste segment is ook voorzien van draden en connectoren. Nog één segment bedraden en voorzien van wisselaandrijvingen, en dan kan ik beginnen met de bezet- en terugmelding van de strategische spoorsecties.

En ter illustratie een foto die hoog kan scoren in de top 50 van "meest nutteloze foto allertijden op het MSM-forum".  ;D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Citaat van: Michiel op 09 juni 2018, 17:28:51 PMEn ter illustratie een foto die hoog kan scoren in de top 50 van "meest nutteloze foto allertijden op het MSM-forum".  ;D

Maar toch roept ze een zekere sfeer op  ::)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw