LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

Klaas Zondervan

MP75 is inderdaad een pleistergips, bedoeld om op muren te smeren. Er is een verschil tussen modelgips en pleistergips. Modelgips is vrijwel zuiver gips en dat hardt vrij snel uit. Aan pleistergips zijn stoffen toegevoegd om dat uitharden te vertragen, anders heeft de stukadoor te weinig tijd om het netjes af te werken. Je zal bij MP75 dus nog langer moeten wachten voordat je gaat krassen.

Michiel

Het was natuurlijk niet de bedoeling om met MP75 te gaan werken, maar om het verven uit te proberen voldeed het. Het heeft een week liggen uitharden, het was dus echt hard en droog toen ik ben gaan krassen. Maar de echte muur wordt in modelgips gemaakt. Het verschil is heel duidelijk.

Ik heb het stuk een nacht laten drogen, en de kleuren zijn er beter op geworden: het harde contrast is wat weg. Ook sloeg het diffuse TL-licht op de foto van gisteren de kleuren "plat". Ik heb deze ochtend een lichte zweem van witte brush gegeven, en nu de muur meer strijklicht gegeven voor de foto. En nu ziet het er een stuk beter uit: het voelt nu meer "steen" aan. Hier kan ik mee leven, maar ik laat het weer even een paar dagen rusten. Later kijk ik er weer anders tegenaan..

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

HO_COMP_FAN

Citaat van: INFO op 22 januari 2018, 19:59:08 PM
Tjonge Tjonge Tjonge, lekker belangrijk.
Contact opnemen met Erwin Kooij en het wordt opgelost.
Alles wat we er hier over zeggen, is gezwam in de ruimte.

T'Ja Wim.....  ,
ik dacht dat het Modelspoormagazine-forum bedoeld was om informatie/ervaring met elkaar uit te wisselen in verband met de hobby, zoals o.a. Michiels draadje i.v.m. de bezetmelders queste aantoont.   
Als Erwin Kooij meerdere keren op mijn vraagjes in verband met de uitbating van het KoploperForum niet antwoord, dan is dat "niet belangrijk/gezwam in de ruimte......." , en mag die ervaring (welke neutraal weergegeven was)  blijkbaar niet gedeeld worden.

Essentie blijft dat ik hoop dat Michiel snel geholpen wordt.

mvg,

Met vriendelijke groeten, Dirk
HO 3-Rail Digitaal , Marklin K-rails, Intelllibox 1, W10+Koploper , LDT RM-88-N-B+RM-88-O-B , Viessman 5211/5213/5217(S88) , DR4018 , Boosters 4017 & LDT DB-2 ,
Arduino Uno. Loks Marklin/Roco/Mehano/L.S.

Michiel

Hoi Dirk,

Wim heeft ondertussen (gisteren al) spontaan zijn persoonlijke hulp aangeboden ivm het spookmeldprobleem, en heeft het Koploper-backupbestand als eens bekeken. Dus op dat vlak wordt ik al geholpen.  8)

Ik wacht nog steeds op een reactie van de admins van het Koploperforum ivm m'n inschrijvingsprobleem, maar dat komt ook in orde mits wat geduld.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Ik ben ook even bezig geweest met het seinhuis. Het ziet er al beter uit kwa verhoudingen.



Moh? Woe' zaen ze na?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Doornroosje

Met een figuurtje werken om de hoogte steeds te controleren is een must, heb ik al ondervonden...

Michiel

Inderdaad, met een mannetje erbij (of 2 vrouwtjes) worden verhoudingen meteen een stuk duidelijker.

Ik heb deze avond verder kunnen werken aan de gevel van het seinhuis, en ik ben best tevreden over hoe het tot nog toe gaat. Nog veel te leren, technieken te ontdekken, en verder gaan in het fijne (nu strips van ongeveer 0.25mmx0.5mm gesneden). Maar voor ik het niveau van styreenwerk haal van Jean en Dirk, zal ik nog heel wat knutseluurtjes nodig hebben.



"Dedju, 't wordt doenker en ze zaen nog altaet ribbedebie. Niks dan miseire me'da twie. Wa gon'k moan chef na zegge?"
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

59erke

eerste poging ziet er toch niet slecht uit.  Raamstijlen hebben wel een beetje kromming misschien ietsepietsie korter maken
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Michiel

'tja, hoort bij het leerpocess. Ik dacht, ik maak ze een tikkeltje te lang, en als de tippen smelten met de lijm, dan zet het zichzelf mooi vast en recht. Niet dus. Maar geen vrees, de stijlen krijgen nog een tweede lat erachter om het raamwerk te vervolledigen, en dan komt het glaswerk erin. De kromme stijlen zouden dan recht moeten zijn... (zei hij met overtuiging).

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Dreha

Met het blote oog zal het ook nog minder opvallen.
Maar op deze foto zijn de N-rijtuigen dubbel zo groot als HO-rijtuigen.
Makro is genadeloos  ::)

BC911

Met dit resultaat zou ikzelf al heel tevreden zijn. Zet er een kleurtje op en het is al meteen helemaal anders. Doe zo verder zou ik zeggen.
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

Michiel

Ik ben zelf ook wel best tevreden met hoe het loopt, maar ik zie toch mogelijkheid om te verbeteren. Vooral het type lijm dat ik gebruik laat nogal wat rommel achter (Faller met naald). Ik ga eens de Tamiya Extra Thin kopen, om te zien hoe dat werkt.

Het Koploperforum blijft voor mij nog steeds gesloten. Ik heb nog maar eens een mailtje gestuurd naar de admins om m'n regististratie los te trekken. De eerste mail bleef zonder antwoord. Ik wacht weer geduldig verder...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Rangeerduivel

Citaat van: Michiel op 24 januari 2018, 11:00:05 AM
Vooral het type lijm dat ik gebruik laat nogal wat rommel achter (Faller met naald).

Michiel,
Om het mooiste en vooral zuiverste werk te bekomen kan ik deze zeer aanbevelen (voor plasticard)
Het product is in feite geen lijm maar doet het materiaal smelten en door zijn vluchtigheid bekom je een sterke las.
Werkt echter niet met sommige kunststoffen.

nb; de link hieronder is enkel een indikatie, voor mij is het om 't even waar je'm koopt hoor...!

https://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=15&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjVlp-xrvDYAhURfFAKHfS1AdwQFghtMA4&url=https%3A%2F%2Fmarnan.eu%2Fkibri-39996-plasticlijm-100-ml-80-g&usg=AOvVaw3SDn3YMvicGEHfcpJGMHFJ

;)

Michiel

Het smelten van de styreen doen bijna alle "huisjeslijmen", ook de Faller lijm. Maar ik was dus initieel begonnen met pure aceton: super vluchtig, laat geen sporen na en smelt de styreen ook... te veel! Kleine en dunne stukjes worden haast onmiddelijk volledig opgelost. Dan ben ik maar overgestapt naar Faller. Heel handige naald, maar de lijm laat teveel residu achter. Kibri lijm kende ik niet, bedankt voor de tip, maar ik zou eerst eens met Tamiya willen werken en zien hoe mij dat bevalt, vooral omdat Jean daar ook mee werkt en er heel tevreden van is.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

SuSke

Niet alleen Jean, ik gebruik die ook en lijm daar zelfs veel meer mee dan alleen maar styreen.

Voor het fragmentje voor de wedstrijd vorig jaar, heb ik met dezelfde lijm het zand in de groef van de rails gelijmd. Zeer precies aanbrengen en super vloeibaar en snel droog en zonder verkleuring.

20170926_224755 by Frans Peeters, on Flickr
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.