LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

SuSke

Citaat van: mahtoska1 op 21 januari 2018, 18:12:36 PM
Eindelijk kan je weer verder...

Ik kijk uit naar je volgende stappen...

Kraswerk !!!!!!   8) 8) 8) 8)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Michiel

Kraswerk staat inderdaad vooraan op de "waar-heb-ik-goesting-in"-lijst. Eerst wel nog wat opruimen, want het is een elektrisch puinhoop op het ogenblik na all testen en aanpassingen van de afgelopen weken. Maar ik zou graag de natuursteenmuur verder afwerken over het eerste segment, beter inplanten in het talud (kwa relief), en dan het seinhuis iets meer vorm geven...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

efl045

#1907
Michiel, leuk te horen dat je momenteel geen problemen meer hebt, het is je na 10 jaar van harte gegund, en ik wil zeker de pret niet bederven, maar wat moet ik mij daar bij voorstellen?
Citaat van: Michiel op 20 januari 2018, 22:31:01 PMOp een handvol onschuldige spookmeldingen na...
Ik kan mij situaties voorstellen waarbij spookmeldingen optreden, maar niet hoe bij jou het treinenverloop is, wat noem jij dan 'onschuldig'?
Iedereen lijkt te weten wat dat is, maar ik niet, of lezen zij daar over?

Klaas Zondervan

Ik had er niet overheen gelezen, maar er ook nog niet op gereageerd. Een spookmelding is een onterechte bezetmelding. Koploper weet op grond van voorbije gebeurtenissen waar de volgende bezetmelding verwacht kan worden. Als er dan een melding op een onverwachte plek komt is dat een spookmelding. Koploper reageert daarop door alles te stoppen. Wat een onschuldige spookmelding is, dat begrijp ik ook niet goed.

Michiel

#1909
Een "onschuldige spookmelding" is een spookmelding waarvan ik de oorzaak goed kan verklaren, en geen gevolg heeft voor het treinverloop indien men ze zou negeren. Een voorbeeld:

Een locomotief stopt in een stopsectie, maar heeft nog een paar wielen in de vorige sectie van hetzelfde blok staan (vb aanmeldsectie). Koploper ziet de melder van de stopsectie aankomen, en leidt terecht af dat de trein is aangekomen in de sectie. Het kan dan soms gebeuren dat de wielen die nog in de vorige sectie staan (vb de tender) toevallig geen contact maken met de rails, geen stroomafname, geen bezetmelding meer. Koploper denkt dan dat de trein volledig uit de vorige sectie is verdwenen. Door trillingen of toeval kan het zijn dat die achterste wielen plots wél contact gaan maken, een lange tijd nadat de trein stil kwam te staan. Er komt een bezetmelding binnen van deze wielen die nog in de vorige sectie staan (zelfde blok), en Koploper is in de war. Koploper ziet een spookmelding, want het lijkt alsof er een andere trein zich aanmeld in hetzelfde blok, wat niet mag.

= Onschuldige Spookmelding.

(ik noem dit type voor mezelf de "achteruitmelding", want de trein meldt zichzelf, na verloop van tijd, achteruit weer aan)

En zo zijn er nog een paar, die logisch te verklaren zijn, en waar truukjes voor bestaan om ze te omzeilen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Klaas Zondervan

Duidelijke uitleg. Het is dus geen probleem in de bezetmelding/terugmelding, maar een contactprobleem.

Michiel

Inderdaad een contactprobleem die je vooral met kleinere schalen zult vinden. Ik denk de meesten onder ons dit probleem al hebben waargenomen, en daar geen probleem van maken. Ik toch heb nog niemand hierover horen "klagen". Kwestie van observeren, en middeltjes bedenken om het te vermijden.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Klaas Zondervan

Ik ken Koploper niet goed genoeg. Maar kan je van een sectie niet aangeven dat een spookmelding genegeerd moet worden?

INFO

Michiel, ik vind het een vreemde uitleg, en is niet het gedrag zoals koploper hoort te reageren of zelfs werkt, tenminste niet zoals je het nu uitlegt.

Koploper werkt normaal gesproken met 2 melders, waarbij de eerste in rijrichting de aankomstmelder is en de tweede de stopmelder. Deze behoren beide tot het blok. Daarbij mag de aankomstmelder even zijn bezet kwijt raken en later weer bezet raken, hij blijft het blok bezetmelden waar hij toe hoort, en zal nooit een spookmelding geven om de rede die je nu beschrijft. Het kan zijn dat je koploper nog niet geheel goed ingericht hebt, maar dat is verder koffiedik kijken zonder recente database. En eigenlijk is dit ook niet de plaats dit te onderzoeken cq te bespreken.


Groetjes
Alleen de waarheid ligt in het midden.

efl045

Citaat van: INFO op 22 januari 2018, 00:07:02 AM
En eigenlijk is dit ook niet de plaats dit te onderzoeken cq te bespreken.
Dan zullen we er hier ook niks meer over zeggen en enkel onthouden dat de euforie misschien toch wel wat voorbarig is...

INFO

#1915
Nee Franky, ik begrijp dat jij het wat zwartgalliger wel zien en maken, maar dat is niet de rede waarom dit hier niet besproken hoeft te worden, dit is een probleem/instelling binnen het programma koploper en daar bestaat een heel goed en levendig forum voor waar de problemen en situaties daarin besproken worden, en als het een situatie is wat binnen de source code zit dan is dat de plaats dit te bespreken en dat is ook de plaats waar de opperbaas van koploper meeleest en er dan iets mee kan. Alleen daarom is dit niet de juiste plaats.

Groetjes
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Michiel

#1916
Logisch gezien is het voor Koploper ook niet evident. Koploper kan niet uitmaken of het om dezelfde trein is die toch weer een bezetmelding genereert in de aanmeldsectie, wanneer ze al lang in de stopsectie is gestopt, of dat het om een andere trein gaat die doorschoot of doorrijdt tot in hetzelfde blok.

Maar ik zal, zoals je suggereert, Wim, het probleem voorleggen op het Koploperforum. Waarschijnlijk ben ik een optie vergeten aan te vinken. Ik heb al gezocht maar niets gezien dat op dit probleem sloeg, behalve het wel of niet melden van spookmeldingen in gereserveerde blokken. Maar dat heeft geen invloed, noch de optie in de taakbalk bovenaan met volledige spookmelddetectie of zwakke spookmeldetectie.

Maar dit probleem verhuisd dus even naar het andere forum...

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Citaat van: efl045 op 22 januari 2018, 00:17:50 AM
Dan zullen we er hier ook niks meer over zeggen en enkel onthouden dat de euforie misschien toch wel wat voorbarig is...
Euforie is in voege, met vlaggen en toeters, want een ingrijpend probleem werd definitief naar het verleden gestuurd.   ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Proficiat, Michel !
En nu volop gebouwen en scenery !
Veel plezier  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

efl045

Michiel,

Ik hoop het voor jou, echt van harte, dat er maar 1 probleem was, het materiaal van LDT, en het is niet zo dat ik zwartgalliger wil voorstellen dan het is, verre van.
Ik weet gezien mijn fysieke en daar aan gekoppelde mentale toestand maar al te goed wat je met positieve ingesteldheid kunt bereiken en hoe belangrijk dat is, maar ik sleep tegelijk een heel lang beroepsverleden mee waardoor ik donders goed weet dat er met negeren, minimaliseren of zelfs ontkennen nog nooit een elektrisch/elektronisch of logisch probleem is opgelost.. dat moet je echt wel kritisch benaderen en het probleem herkennen, erkennen en repareren, anders komt het nooit goed.
En ik geloof, misschien ten onrechte, niet veel van het verhaal van de slechte contacten in de wielen van de tender van een locomotief die 'te laat' een bezetmelding geven want ik vraag mij af hoe jij dat zeker weet en het niet om spookmeldingen gaat die gegenereerd worden door een of andere storing.

Er zal hoe dan ook nog wat ander werk zijn om probleemloos te rijden en om onbezorgd gips te kunnen krassen...