LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

Klaas Zondervan

Citaat van: Michiel op 19 januari 2018, 20:14:16 PM
En waarom moet ik "conventioneel" zijn met m'n bezetmelding?
Je bent conventioneel met je bezetmelding. Of de diodeschakeling vlak bij het spoor zit of vlak bij de terugmelder maakt volgens mij niks uit. Ik heb er nog eens over na zitten denken maar ik kan niet verzinnen waarom de processor zou vastlopen door rommel op de ingangen. Die rommel wordt voldoende afgeschermd door de opto's. Het probleem zit in de modules zelf, dat staat voor mij nu wel vast.

efl045

Citaat van: Michiel op 19 januari 2018, 20:14:16 PM
En in verband met de draaddikte, ik dacht dat het verstandig was om de kortsluitstroom in rekening te brengen, net onder de gezekerde stroom (vb 5A). Je wilt geen brand in je dunne dradenbundel als een trein onopgemerkt ergens halve kortsluiting maakt.

Je bent helemaal niet voorzichtig door de draden te verdikken zodat de totale kortsluitstroom overal kan lopen, integendeel...
Voorzichtig zijn is een ringleiding leggen die gepast afgezekerd is en alle aftakkingen er op afzekeren op de stroom die in de aftakking kan lopen, bijvoorbeeld met een spotgoedkope zelfherstellende zekering. 'Selectiviteit' heet dat in de vaktaal, op die manier kan 1 aftakking uitschakelen en al de rest op de ringleiding gewoon door werken.
Ik heb nog nooit een distributienet gezien waar alle draden even dik zijn, kijk maar eens naar je huisinstallatie. Jij hebt toch ook geen zekeringen en draden die aangepast zijn aan de centrale waar je uit gevoed wordt veronderstel ik...

Citaat van: Michiel op 19 januari 2018, 20:14:16 PM
En waarom moet ik "conventioneel" zijn met m'n bezetmelding? Jij maakt sounddecoder met 10.000 volt in een vlamboog, en andere niet conventionele oplossingen.
En hoor je mij daar over klagen dat het niet werkt? Ik dacht het niet...
Dat is pas appels met peren vergelijken ;-)

Citaat van: Klaas Zondervan op 19 januari 2018, 21:26:05 PM
Ik heb er nog eens over na zitten denken maar ik kan niet verzinnen waarom de processor zou vastlopen door rommel op de ingangen. Die rommel wordt voldoende afgeschermd door de opto's. Het probleem zit in de modules zelf, dat staat voor mij nu wel vast.
Ik heb het dan ook al lang niet meer over die modules waar jij nog over praat... ik denk wel al een stapje verder en hoop dat het met de 'conventionele' S88's nu uiteindelijk wel lukt, maar je moet niet spelen met je kans op succes door nu weer met veel te lage signaalspanningen te gaan werken, want de wetmatigheid blijft, hoe lager de signaalspanning hoe hoger de storingsgevoeligheid, hoe langer de kabels, hoe hoger de storing gevoeligheid.
Ik heb professioneel altijd gewerkt met relais logica op 110V en digitale logica op + en - 48V, zeker overkill voor thuis, maar wel met maar 1 reden gedaan: storingsongevoelig zijn. En nog heb ik het soms zien mis gaan! Ik weet dus misschien wel waar ik over praat...

Maar ik ga het hier bij laten, verras mij binnenkort met een perfect werkend systeem ;-)
Tot dan hoor je mij niet meer.

Klaas Zondervan


Michiel

Citaat van: efl045 op 20 januari 2018, 09:38:26 AM
...een ringleiding leggen die gepast afgezekerd is en alle aftakkingen er op afzekeren op de stroom die in de aftakking kan lopen
Franky, is er iemand in de modelbouwwereld die een ringleiding legt met op elke aansluiting een aparte zekering omdat de aanluitingsdraden dunnen zijn dan de ringleiding? Doe jij dat eigenlijk?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

efl045

#1879
Michiel, nu verbaas je mij, jij kijkt toch nooit hoe anderen het doen?  :D
En ja, moest ik nog een modelbaan hebben dan zou ik weer elke aftakking op de ringleiding afzekeren met een thermal multifuse: https://www.conrad.be/ce/nl/overview/0501200/?WT.mc_id=google&insert=8J&gclid=EAIaIQobChMIkp_dp57m2AIV1bsbCh3P7wNhEAAYASAAEgLa__D_BwE&tid=40589428_1237729828_kwd-53580109000&WT.srch=1
Kost nauwelijks iets...en is eigenlijk geen extra installatiewerk, ipv de aftakkende draad rechtstreeks aan de ringleiding te solderen doe je dat via zo een multifuse, waar ze zitten maakt niet uit, je moet ze ook nooit meer vervangen of resetten

Klaas Zondervan

Dat is echt doorgeschoten. Overkill noemen ze dat met een modern Vlaams woord.

efl045

Citaat van: Klaas Zondervan op 20 januari 2018, 10:41:23 AM
Dat is echt doorgeschoten. Overkill noemen ze dat met een modern Vlaams woord.
En alle draden verzwaren is geen overkill? Dan liever een zekeringetje met het voordeel dat als er ergens een sluiting is al de rest blijft werken... en je spaart het weer uit aan de dunnere bedrading.
Maar ik ga er over ophouden als elk goed gemeend advies meteen wordt afgeschoten.
Al bij al heb ik er geen last van, 't is niet bij mij dat het nog nooit naar wens gewerkt heeft...

mark7758

Heren, heren.
Vrede op aarde.
Het is al jammer dat Michael hier jaren problemen mee heeft.
Ik wens je heel veel sterkte toe met met je nieuwe poging.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Michiel

Hoi Mark, je hoeft je geen zorgen te maken. Ik ben niet kwaad, zelfs erger ik me niet. Franky heeft een andere visie, geeft advies en stelt oplossing voor. Hij is overtuigt dat ik het verkeerd doe, en dat mag. Hij heeft recht op z'n mening, en die ook te verwoorden. Maar daarom mag ik ook mijn overtuiging hebben. Een beetje de tegenstelling tussen de perfectionist en de pragmatist. En nu kunnen we weer gaan kibbelen over wie de een, en wie de ander is.  ;D

Maar op het eind van de rit heb ik een werkende modelbaan, en heb ik weer veel bijgeleerd.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

PeterC

Citaat van: efl045 op 20 januari 2018, 10:48:27 AM
Citaat van: Klaas Zondervan op 20 januari 2018, 10:41:23 AM
Dat is echt doorgeschoten. Overkill noemen ze dat met een modern Vlaams woord.
En alle draden verzwaren is geen overkill? Dan liever een zekeringetje met het voordeel dat als er ergens een sluiting is al de rest blijft werken... en je spaart het weer uit aan de dunnere bedrading.
Maar ik ga er over ophouden als elk goed gemeend advies meteen wordt afgeschoten.
Al bij al heb ik er geen last van, 't is niet bij mij dat het nog nooit naar wens gewerkt heeft...

Een 24V lampje in serie in je kring en het probleem verlicht zichzelf  :)
Groetjes, Peter


efl045

Citaat van: PeterC op 20 januari 2018, 11:40:53 AM
Een 24V lampje in serie in je kring en het probleem verlicht zichzelf  :)
Zo ben ik 50 jaar geleden ook begonnen  :D
Maar een halve eeuw later hebben we toch echt wel beter, selectiever en veel makkelijker te monteren, en zelfs veel goedkoper, zie hiervoor...
Ik begrijp echt niet dat er dat niet meer toepassen. Onbekend is onbemind zeker?
Wat ik hier allemaal zie passeren...dikke draden en zoveel stroom dat je er alles mee in de fik kunt steken terwijl het veel goedkoper, makkelijker en veiliger kan...

Klaas Zondervan

Als er een kortsluiting of overbelasting ontstaat zal de centrale of de booster die wel afschakelen. Het duurt meestal zo kort dat dat dunne draadje dat wel zal overleven. Wat dacht je van de draadjes in de locs? Die zijn meestal nog veel dunner. Elke aftakking apart zekeren is echt overdreven. Als je dikkere draad gebruikt is dat over grotere lengtes. En dan niet vanwege de (kortsluit)stroom, maar vanwege het spanningsverlies. En dat is volgens mij wat Michiel bedoelt als hij stelt dat hij dikkere draden moet leggen als de diodeschakelingen bij de terugmelders moeten komen.

Michiel

Ondertussen zijn de eerste S88 modules geplaatst en (voorlopig) aangesloten. Tien op een rijtje, de 6 voor de bovenbaan komen later. Eerst deze tien in gang trappen. In Koploper kan ik nu beginnen met de adressen van all bezetmeldpunten aan te passen. Daar ben ik ook nog even zoet mee.

'k Ben wel blij dat al m'n modules tegen de voorkant van de baan zijn gemonteerd. Moet er niet aan denken dat ik dit werk achter/onderin had moeten doen.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

De terugmelders zijn vervangen door S88, én de bezetmeldadressen van all blokken in Koploper zijn aangepast. De eerste treinen rijden weer schuchter de eerste rondjes met de nieuwe configuratie. Alles lijkt in orde... op het eerste zicht.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Klaas Zondervan