LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

Michiel

HSI88, ik heb 'm gevonden! Een product van Mr. Littfinski. Ik weet nu hoe dat gaat bij LDT: je hebt geluk als het werkt, pech als het niet werkt.

Arduino is een process van lange adem, en wanneer het je ding is, leuk om doen, maar ik wil graag eens beginnen aan "modelbouw", en alle elektronicaperikelen (wat voor mij echt bijkomstig is) achter de rug hebben.

Ik hoop dus binnenkort weer te kunnen beginnen met rails leggen, gips krasses, styreen kleven en landschap boetseren, en als het even kan wat scratchbuilding van Belgisch materieel...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

De S88 modules zijn aangekomen, dus ben ik maar begonnen met de vervanging. Deze modules zijn een stuk breder dan de vorige. Ik zal nog een hoop draadjes moeten verlengen, maar dat is onder controle.

Om de S88xPressNetLi interface de status van de S88 terugmelders terug te melden aan Koploper, ipv van die van de RS-modules, moet ik de configuratie van de S88xPressNetLi interface varanderen. Het configprogramma voor de interface ziet op geen enkele manier de COM11 waar de interface zit. Maar dat komt waarschijnlijk wel snel in orde. Wim kreeg al een mailtje met de vraag hoe ik dat oplos.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

INFO

Michiel,

Het configuratie programma telt niet verder dan comport 10. Even in de PC bij apparaatbeheer een ander comportnummer toekennen aan de interface, eentje onder de 10.
Verder kun je de s88xPressNetLI ook via de Lenz handregelaar instellen via 3 opdrachten. Eentje daarvan is in progmode zetten en de tweede is het aantal modules instellen, en de derde is uit progmode.
Dit vind je terug in hoofdstuk 8 van de handleiding.
http://people.zeelandnet.nl/rosoft/Handleiding_S88XPressNetLI-V1.0.pdf

Groetjes
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Michiel

Bedankt Wim, vanavond zal ik proberen om het geassocieerde compoortnummer te verlagen tot onder 10 . In het alternatief met registercode ben ik niet bedereven, en zal het pas proberen als optie 1 niet lukt.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Ik heb de LI-USB driver van Lenz verwijderd, en COM2 kwam vrij. Ik ben dus vertrokken, en ga alle terugmelders vervangen. Samen met het aanpassen van alle bezetmeldadressen in Koploper ben ik makkelijk een weekje zoet.  Doei!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

PeterC

Michiel,

Ruim je comport-toekenningen eens op!




Morgen iemand die jou mooie naam heeft zijn verjaardag (17)  ;)
Groetjes, Peter


Michiel

Die jongen met de mooie naam mag je morgen mijn felicitaties overbrengen.  ;)

En ik had toen eigenlijk meteen alle USB en COM poorten opgeruimd, totdat ik geen keyboard, en dan geen muis meer had.. ooops. Reboot, het verlies van de LI-USB maakte het verschil, en ik was gesteld: Wim's interface werd herkend, en mijn naam is Kees.  ;D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

efl045

#1867
Citaat van: Michiel op 17 januari 2018, 23:27:18 PM
De S88 modules zijn aangekomen, dus ben ik maar begonnen met de vervanging.
Begrijp ik het goed dat je vasthoudt aan de diodebrug bij de rails (waar je in schaal N waarschijnlijk nauwelijks 1 V spanningsval over krijgt) en dan met dat heel kleine signaal over die lange strak samengebonden kabelbundels naar je detectieprinten gaat?
Je weet toch dat hoe lager de signaalspanning hoe hoger de storingsgevoeligheid is?
En hoe langer de signaalkabel is hoe hoger de storingsgevoeligheid is.
En jij combineert het dan nog alle 2...
Als dat maar goed komt...

Michiel

Yep!  ;D

Want als ik moet afstappen van het concept van diodebruggen daar waar de detectie gebeurt, mag ik meteen de hele modelbaan herbekabelen met dikkere draad om de rijstroom heen en weer te leiden van en naar de detectiemodules. Het concept van "ringleiding" wordt dan ook onderuit gehaald, en hogere stromen lopen overal heen en weer met veel meer electromagtische straling van de rijdraden. Door de signaaldraden loopt amper stroom, en dus ook amper spanninsval of storende signalen. En dat ze strak zijn samengebonden blijkt jou wel te storen, maar niet de signaaldraden onderling. Merk opdat ik geen bezetmeldproblemen had, maar terugmeldproblemen met modules van een ander (Mr. Littfinski).

Ik probeer het eerst zo. Als (of eerder wanneer) het werkt ben ik vrij makkelijk en snel gesteld.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Klaas Zondervan

Naar mijn mening is er niks mis met het bedradingsconcept van Michiel. De spanningsval over de diodes zal toch meer zijn dan die 1 volt. De opto heeft 1,2 volt nodig om te gaan geleiden en dat haal je makkelijk.
Dat de draden in een strakke bundel zitten is juist goed. Draden die tot een zelfde circuit behoren moet je bij elkaar houden om beïnvloeding van buitenaf te voorkomen.

efl045

We zullen zien...zie de blinde  ;)
Enfin, ik bedoel maar dat ik Peter Littfinski toch niet helemaal ongelijk zou geven, los van het feit dat je gelooft dat er er met zijn modules iets mis is, geeft hij je wel de wijze raad je detectie opstelling te wijzigen en daar volg ik hem in.
En of zijn producten en hijzelf zo onbetrouwbaar zijn als jij 'roept' daar twijfel ik toch ook wel aan...zouden die daar ook allemaal maar wat zitten aanmodderen? https://www.ldt-infocenter.com/dokuwiki/doku.php?id=de:modellbahn_schauanlagen
Ik vrees dat je een beetje (te) eigenwijs bent...
Maar ik hoop van harte dat je mij van het tegendeel kunt overtuigen, succes is je van harte gegund!

Michiel

Ik blijf er niet meer lang bij stilstaan, maar ik vrees dat de raad van Mr. Littfinski niet zo wijs is als jij nog blijkt te geloven. Maar soit, ik heb de beslissing genomen om geen tijd meer te verspillen aan z'n modules: gelijk of geen gelijk. Bladzijde wordt omgedraaaid, en ik begin aan een nieuw hoofdstuk. Ik ben ervan overtuigd dat de problemen samen met Littfinski's modules de deur zullen uit gaan. We zullen zien, en je hebt het recht om eraan te zwijfelen.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

59erke

Denk dat dit een goede beslissing is, al teveel tijd verloren aan die spullen van mr. Littfinski me dunkt
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

efl045

Citaat van: Michiel op 19 januari 2018, 14:44:37 PM
Want als ik moet afstappen van het concept van diodebruggen daar waar de detectie gebeurt, mag ik meteen de hele modelbaan herbekabelen met dikkere draad om de rijstroom heen en weer te leiden van en naar de detectiemodules. Het concept van "ringleiding" wordt dan ook onderuit gehaald, en hogere stromen lopen overal heen en weer
Vreemde kijk heb jij op een 'ringleiding' en de aftakkingen er op...
In de ringleiding loopt inderdaad een grote stroom, van alle treinen samen, maar in de aftakkingen per detectie loopt toch maar de stroom van 1 treintje...en wat stelt dat voor in schaal N?
Waarom je daarvoor je bedrading zou moeten verzwaren als je de diodes op de modules zelf plaatst is mij een raadsel...
En ik volg Peter Littfinsky niet in alles wat hij zegt over zijn modules, ik heb het enkel over de tip die hij geeft om het wat conventioneler te doen.
En dan nog iets aan wie al altijd roept dat je het zo goed doet en er nergens iets is op aan te merken...het werkt wel al 10 jaar niet goed hé...

Michiel

#1874
Misschien omdat ik al 10 jaar Littfinski-modules gebruik?  ::)

Nogmaals, de bezetmelding werkte prima, de terugmelders liepen vast. Maar het maakt nu weinig uit, want ze liggen er allemaal uit.  ;D

En in verband met de draaddikte, ik dacht dat het verstandig was om de kortsluitstroom in rekening te brengen, net onder de gezekerde stroom (vb 5A). Je wilt geen brand in je dunne dradenbundel als een trein onopgemerkt ergens halve kortsluiting maakt. En de digitale rijstroom (=blokgolf) heen en weer sturen over de dunne signaaldraden in een bundel naar verafgelegen diodebruggen, lijkt me niet ideaal. Maar mogelijk ben ik te voorzichtig?

En waarom moet ik "conventioneel" zijn met m'n bezetmelding? Jij maakt sounddecoder met 10.000 volt in een vlamboog, en andere niet conventionele oplossingen. Maar als mijn bezetmelder te dicht bij het spoor liggen, dan is dat niet conventioneel genoeg. Ik vergelijk appelen en peren, maar conventioneel zijn is hier niet de oorzaak van de problemen met de Littfinski's modules.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)