LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

Michiel

Nee Wim, niet vergeten, maar de avonden na het werk zijn nu na de vakantieperiode nogal druk: koken, huishouden, wassen, kinderen (waarvan er hier 5 rondlopen) helpen met huiswerk, ze bedklaar krijgen... Geen idee of je er ervaring mee hebt, maar avonden kunnen zo goed gevuld zijn.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

#1817
Ik heb over de 16 opto-ingangen op een van de LDT terugmeldmodules een extra 100nF condensator geplaatst. Mogelijk helpt dit met het "proper" maken van het aangeboden signal. De treinen rijden nu 4 uur zonder vastgelopen terugmelder, maar vroeg of laat loopt er eentje vast. Het is wachten op de eerste, en dan meten op pin 10 van ic 4014: is er nog een kloksignaal?

Eigenlijk zijn deze testen een beetje overbodig, want Peter Littfinski zal niet zo meteen zijn modules debuggen en verbeteren. Dus "weten" dat ze wel of niet vastlopen brengt niet veel zoden aan de dijk.

Twee opties lijken zich aan te bieden: overstappen op S88, of zelf iets proberen in elkaar te knutselen. Beide opties houden in dat mijn 10 LDT modules (samen zo'n €600) goed zijn voor de vuilbak.  :-\

EDIT: 5 minuten later liep een terugmelder vast (niet de aangepaste met de extra condensatoren). Op pin 10 van IC4014 is de klok weggevallen... a flat-liner...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

#1818
Analyse:

Het bezetsignaal wordt aan de opto-couplers van de LDT terugmelder aangeboden. De opto-coupler zorgt ervoor dat het signaal netjes tussen de respectievelijke plus en min spanning van de module blijft. Geen vreemde spikes op het signaal na de opto-coupler. De latch neemt het signaal binnen, en op de frequentie van het kloklsignaal, geleverd door de processor, wordt de momentele stand doorgegeven aan de processor. Ruis, HF of dender wordt hierdoor volledig geneutraliseerd. Het bezetsignaal dat de processor ontvangt is proper en synchroon! En toch loopt de processor, of het programma van Peter Littinski, vast na een onbepaalde tijd (5 minuten ... 25 uur ....). Ergerlijk is dat!

Peter Littfinski hamert onophoudelijk op het feit dat mijn bezetmeldsignaal de oorzaak is van het vastlopen. Ofwel kent hij z'n eigen product niet, ofwel stuurt hij me met een kluitje in het riet. In beide gevallen moet ik niet op medewerking rekenen. Dat is duidelijk, en heb mijn ontgoocheling ook laten weten in een email aan zijn adres.

Besluit:

Ik kan de Littfinski modules wel vergeten. Ze deugen niet, en er is geen service op door de fabrikant. Ze zijn goed om weg te gooien. Wat een verspilling van geld, moeite en plezier zijn die RS-16-O terugmelders!

En nu op naar een alternatief...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Geert

Er zijn verschillende alternatieven.

De moeilijkste: zelf software schrijven voor de processor die er op het printje staat. Het is een redelijke oude controller met extern EPROM. Ik beheers deze software niet.

Minder moeilijk (voor mij dan toch), is de processor, indien mogelijk, er uit halen. Dan een verloopprintje maken naar een iets modernere controller die nu veel gebruikt wordt.

Als je overschakeld naar S88 of LocoNet, dan zit je met een centrale die deze protocols niet ondersteund. Dan zul je zelf een omvormer moeten maken. Ik heb dat zelf ooit al eens gemaakt voor een centralle met S88 bus naar LocoNet.


Een andere centrale aanschaffen.




Of Toch verder zoeken naar het probleem:

Zet eens een extra ontstoorcondensator 100nF zo dicht mogelijk bij de processor tussen min en plus.


Er is ook een hardware alternatief, een hardware watch-dog die de processor reset als de clock naar pin 10 4014 wegvalt. (Maar waar zijn we dan mee bezig....)


Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Michiel

#1820
Bedankt voor de suggesties, Geert.

Vóór ik de modules weggooi ga ik die 100nf over de voeding van de processor zetten. Niet dat ik denk dat het gaat helpen, maar ik geef het de kans. Het is niet erg veel werk. Ik moet wel alle modules los halen, en terug verbinden, wat nog het meeste werk zal zijn.

EDIT: er zitten al standard 100nF condensatoren over de voedingspinnen van de processor, zie ik nu bij de eerste. Vervangen door dezelfde gaat dus niet echt helpen.

Kwa opties:
Gaan spelen met Zilog of ander (micro)processors op het board van LDT zie ik niet zitten. Daar heb ik niet de kennis voor, zowel elektrisch (de aansluiting), als programmatorisch.

- Overschakelen naar S88 is de snelste en eenvoudigste oplossing, maar niet meteen goedkoop.
- Met Arduino zelf iets in elkaar prutsen is goedkoop, maar traag en kans dat het werkt klein.

Maar de oplossing met Arduino zou ik op z'n minst een verkennende kans will geven. Lijkt me wel een leuke uitdaging.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Lang geleden dat ik hier nog een suggestie geplaatst heb, maar ik denk een eenvoudige oplossing te hebben.
Ik ga er nu van uit dat mr. Littfinski gelijk heeft dat er "propere" ingangssignalen nodig zijn, en dat vuile de ENIGE boosdoeners zijn

100nF aan de ingangen is niet genoeg, RC-combinaties (weerstanden 100k tussen uitgangen opto en condensator-ingangen schuifregister)
=> helpt meer om te ontstoren (laagdoorlaatfilter)
Die 100 nF mag trouwens meer zijn (1 ... 10 µF). Bij 10µF en 100k krijg je een RC-tijd van 1 seconde = tijd dat de melding wordt "onthouden"

Als er nog geen 100nF vlakbij de voeding van de microcontroller EN het schuifregister-IC staat - dan moeten die er zeker zijn
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Bedankt Gerolf, maar ik vrees dat je uitgangsveronderstelling "dat mr. Littfinski gelijk heeft", niet juist is.  ::) ;)

Extact dezelfde opstelling en waarde van componenten gebruikt hij voor zijn S88 modules, en blijkbaar zonder probleem want ik hoor of lees niemand klagen. Hoe vuil (dender, HF,...) het bezetsignal ook is, op ritme van de klok worden door het schuiregister de momentele waarde aan de processor aangeboden. En dat synchroon signaal mag de processor nooit doen vast lopen. En nu probeert hij mij "proper" signaal te laten aanbieden. Ik weet niet wat ik van zijn voorstel moet denken, maar er klopt iets niet.

Straks gaan we alles in een Faradaykooi streken. Ik bedoel maar, ik denk dat de modules in een goede en gecontrolleerde omgeving en onder normale voorwaarde werken. Alles werd nagekeken, en niets had invloed. En vooral ze hebben het allemaal, álle modules! Ik denk niet dat er veel modelbaanbouwers zoveel aandacht hebben geschonken aan, en moeite hebben gestoken in, hun terugmelders als ik.

Je hoort het, ik ben het een beetje moe, en kijk uit naar een andere oplossing. Mocht Peter Littfinski plots afkomen met een nieuwe firmware, dan geef ik het mogelijk wel een kans.  ;D

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

doomslu

Michiel, ik heb het gevoel dat je gelijk hebt. Zijn spul is niet top. Er zit een fout in.
Nogmaals, 't is een gevoel...
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Geert

Suggesties voor aanpassingen en of testen hardware heb ik voorlopig niet meer.

Je hebt bewezen dat de processor er mee stopt. En dit op een random moment, en ik veronderstel ook dat dit voorvalt bij verschillende printen.


Een processor kan vastlopen via software, slecht geschreven programma. Hier kan je niet veel tegen doen.

Ook hardware kan de processor doen vastlopen, de voedingsspanning die even te laag wordt (interne beveiliging treed in werking), te veel ruis op voeding, plaats dan toch een extra, en snelle C van 100nF over de voedingspinnen.


Het enige verschil tussen elke print is de adressering. Een test mogelijkheid is om de adressen meer te spreiden. Ik weet niet hoe je de adressen hebt ingesteld. Maar ik veronderstel print 1 adres 1 en 2, print 2 adres 3 en 4 enz... laat daar wat ruimte tussen 1,2.   5,6.   Enz..

Dan moet je koploper ook aanpassen, en dit is te veel werk denk ik .


Geert

Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Michiel

Geert, bedankt voor al je voorstellen, maar ik laat het hierbij. Ik zou kunnen proberen om adressen de skippen, maar normaal moeten de modules werken met elk adres tussen 1 en 127, bij mij lopen de adressen op van 64 tot 83. We zouden zo nog een hoop experimenten kunnen bedenken, maar als bezigheidsterapie niet zo interessant.

Mr. Littfinski moet zijn modules maar eens debuggen. Dat is zijn taak. Ik heb hem aangetoont dat er een probleem is. Ik hoef zijn spul niet te gaan debuggen. Dat hij z'n huiswerk overdoet. En indien hij geen interesse heeft, zal hij dat wel aan de verkoop van zijn spul merken.

Ik heb ondertussen componenten besteld om zelf een RS-bus interface te maken. Met een Arduino ga ik een proberen of ik het RS-bus protocol kan lezen. Het is een duik in het diepe, geen idee hoe ik hieraan begin, maar met documentatie, observatie en analyse zou ik er mogelijk toch iets van kunnen bakken. Kortom, een nieuwe uitdaging...

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

59erke

Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Klaas Zondervan

Michiel, heeft Wim Ros al een oordeel gegeven over de informatie die je hem hebt gestuurd?

Michiel

#1828
Wim heeft me inderdaad geholpen, advies gegeven, en ook zijn oordeel: de modules zullen naar zijn inzicht niet met een paar filters hier en daar weer aan de praat te krijgen zijn. Er is een fundamenteel probleem met die dingen. Zijn idee is dat RS-bus op een of ander manier de oorzaak is van alle ellende.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

INFO

Michiel,

Korte pijn 10 x s88-n, stroomdetecties kun je behouden en aansluiten op de s88-n en je s88xPressNetLI interface. En heb je gelijk onbeperkte garantie ook na 10 jaar.
Hoef je zelf niets nieuws te leren.

Groetjes
Alleen de waarheid ligt in het midden.