LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

Steam.N

Prachtig !  Proficiat, Michiel !!!
Nu kun je volle vaart aan je sporenbundel beginnen.
Ik kijk er naar uit !!!
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

Ophogen is makkellijker dan insnijden (denk aan greppels en kabelgoten)). Maar het was ook de bedoeling om een aantal landschapdelen op een inlegplaat te bouwen. Het werkt makkelijker zittend aan een tafel dan rechtstaand aan de baan. Intensies dus, maar heb er nog geen ervaring mee. Het wordt afwachten hoe makkelijk dat werkt, en hoe vlak en stabiel die inlegplaten blijven (denk aan kromtrekken).

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

vyncky

Citaat van: Michiel op 16 augustus 2017, 22:19:36 PM
Ophogen is makkellijker dan insnijden (denk aan greppels en kabelgoten)). Maar het was ook de bedoeling om een aantal landschapdelen op een inlegplaat te bouwen. Het werkt makkelijker zittend aan een tafel dan rechtstaand aan de baan. Intensies dus, maar heb er nog geen ervaring mee. Het wordt afwachten hoe makkelijk dat werkt, en hoe vlak en stabiel die inlegplaten blijven (denk aan kromtrekken).

Als je aan kromtrekken /doorhangen denkt (en ik vrees dat je gelijk gaat hebben). Ik zou nu er nog niets aan de hand is, wat verstevigingslatten bouwen. Dat voorkomt je later vééél problemen.

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

modelbaanHO

Mooi gemaakt Michiel !
Mij lijken de afmetingen niet zo groot zodat de kans om doorzakken eerder beperkt is, maar zoals Yannick schrijft: nu kan je de bakken nog gemakkelijk manipuleren en een extra versteviging is nooit verkeerd.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Michiel

Voor de bakken maak ik me niet meteen zorgen ivm doorzakken of kromtrekken van de bovenplaat. Maar ik doelde op het kromtrekken van de inlegplaten met scenery (scenario station Boom van Peter). Maar dat is een probleem voor later.

Vanavond ga ik mijn boodschappenlijst ontbrekende wissels opstellen. Voor het rechter kant van het station heb ik wat nodig is, maar voor de linker kant mis ik nog een paar wissels om het doorgaand stationsdeel te kunnen leggen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Pierre

Knap timmerwerk Michiel ... bijna zonde om er sporen op te leggen zo mooi. ;)
Groet Pierre.


Gerolf

Mooi timmerwerk, Michiel !
Het is zeker niet alleen geluk, maar het past zo mooi door je zorgvuldige bouwstijl  ;)

Citaat van: Michiel op 17 augustus 2017, 07:57:38 AMVoor de bakken maak ik me niet meteen zorgen ivm doorzakken of kromtrekken van de bovenplaat. Maar ik doelde op het kromtrekken van de inlegplaten met scenery

Ik heb voor de montage van afneembare delen magneten leren waarderen: op strategische plekken gebruikt, dan houden die ook kromtrekken tegen.
Neodynium-magneten bestaan in vrij dunne schijven, en hebben toch een behoorlijke kracht
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

#1387
Ik speelde ook met het idee van magneten, maar kromtrekkrachten lijken me toch een stuk krachtiger dan een paar magneten, nee? Het is in elk geval een idee.

Heeft iemand plannen met maten van een rolbareel? Terwijl ik toch moet wachten op de levering van wissels zou ik eens willen zien wat ik uit de mouw kan schudden kwa overweg met tramlijn en rolbareel. Mijn email adres is:   project (punt) lx1920 (at) gmail (punt) com
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Enorm bedankt, Gerolf. Ik ga er dit weekend eens rustig voor zitten (tussen de familiale bedrijven door natuurlijk) en zien wat ik ervan kan bakken.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

#1390
Ik zal er geen schoonheidprijs mee winnen (hoeft ook niet) maar dit is mijn eerste zelf inelkaar gesoldeerde "wissel", of eigenlijk dubbele haakse kruising. De uitlijning zit wel goed maar wagons hobbelen nogal over de kruising, vooral over het dwarsspoortje. Ik zal dit scharminkel nog eens goed moeten testrijden alvorens ik het gebruik, want ik ben toch vrij sceptisch. De dooddoeners zijn in feite de hoeveelheid elektrische isolatiesleuven om het ding korsluitvrij te houden, en dat de sleuven parallel over de twee sporen liggen, wat het hobbelen alleen maar erger maakt.



Germaine, hedde da'n traen gezien?
Da'n traen noar Ansbach, Urbanie?
Wel Germaine, 'oever paas-de da se goat geroake?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

marc goovaerts

Oei, efkes schrikken... En ik die in dromenland en 'ooit' dacht aan zoiets in Nm...

Michiel

Niet denken, maar doen, Marc! De eerste pannekoek is nooit de beste... ;)

Ondertussen heb ik de isolatiesleuven opgevuld met stukjes styreen en vastgelijmd met secondenlijm. Wagons hobbelen al wat minder. Maar ik ga het stukje toch even testrijden om te zien wat het geeft met gevarieerd treinverkeer.



Germaine, da'en Ansbach stoad hier nog!
Toet Urbanie, traverseire van den bareil doe ge meh prudense! Naag veil prudense...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Koplopertje

Hallo Michiel, aardig kunststukje hoor! Ik vraag mij alleen af of de wielen hier niet van slijten.
Huis Nieuwbouw neemt erg veel tijd in beslag maar...een modelspoorbaan (1:160) is in ontwikkeling! De raderen draaien!!Met onder andere: Schaduwstation, Haven met containerterminal/kranen, Hefbrug "DE HEF" Rotterdam!
TP IV-V - Nederlandse Spoorwegen - code55(Peco) - NS Portalen, -seinen en -treinen ( www.Phildie.nl en www.n-spoorstore.nl)

Steam.N

Aardig stukje soldeerwerk, Michiel !!!
Hopeijk krijg je het hobbelen weggewerkt. (bovenkant van de sporen gelijkvijlen/slijpen?)

Onder dit kruispunt ga je wat electronica en relais moeten inbouwen.
Volgende uitdaging  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }