LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

Michiel

Citaat van: OlivierV op 04 juni 2017, 15:51:51 PM
... je zal allicht wel weten dat je het puntstuk van Peco wissels kan loskoppelen van de feitelijke tongen. In H0 kan het toch.

Dat is net wat in N niet kan. Men zou de rails tussen tong en puntstuk moeten doorslijpen of zagen, maar ik heb hier geen gereedschap om dat te kunnen doen. De slijpschijfjes van Dremel zijn te groot, en het blad van een ijzerzaagje is te breed. En zolang tongen en puntstuk een geheel zijn, is het extern polariseren niet evident: omschakelen wanneer beide tongen los liggen. Of, in 3 fases en met 2 relais werken: spanning op puntstuk ontkoppelen, wisselen en weer aankoppelen.

Maar het probleem blijft sudderen in mijn bovenkamer. Er zal wel een elegante oplossing komen bovendrijven na verloop van tijd.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Citaat van: Michiel op 04 juni 2017, 16:16:38 PMomschakelen wanneer beide tongen los liggen

Dat lijkt me alleen betrouwbaar als je "klik"-veertje er uit gaat ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

OlivierV

#1277
Citaat van: Michiel op 04 juni 2017, 16:16:38 PM
Citaat van: OlivierV op 04 juni 2017, 15:51:51 PM
... je zal allicht wel weten dat je het puntstuk van Peco wissels kan loskoppelen van de feitelijke tongen. In H0 kan het toch.

Dat is net wat in N niet kan. Men zou de rails tussen tong en puntstuk moeten doorslijpen of zagen, maar ik heb hier geen gereedschap om dat te kunnen doen. De slijpschijfjes van Dremel zijn te groot, en het blad van een ijzerzaagje is te breed. En zolang tongen en puntstuk een geheel zijn, is het extern polariseren niet evident: omschakelen wanneer beide tongen los liggen. Of, in 3 fases en met 2 relais werken: spanning op puntstuk ontkoppelen, wisselen en weer aankoppelen.

Maar het probleem blijft sudderen in mijn bovenkamer. Er zal wel een elegante oplossing komen bovendrijven na verloop van tijd.

Misschien helpt dit?
De polarisatie wordt bij ons verzorgd door 2 schakelaartjes waar de servo-arm telkens tegen klikt, wanneer deze loskomt dan gaat de spanning van het puntstuk weg. ;)

(klik-veertje is aanwezig).


Onderkant schaduwbak met wissels

Edit: zelf heb ik ook een Peco wissel in gebruik die wordt aangedreven door een Hoffmann aandrijving. Polarisatie gebeurt hier door de aandrijving.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Michiel

Inderdaad Olivier, het microswitch-paar is ook een optie. @Gerolf, betrouwbaarheid op termijn is zo inderdaad niet gegarandeerd.

Voorlopig gebruik ik de wissels zo, zonder externe polarisator, maar eens ik een systeem heb geadopteerd, worden alle wissels aangepakt.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

#1279
Bezig met de bedrading van deze sectie. Elke wissel wordt apart gevoed, en dan vermenigvuldigen de draden zich nogal snel. En ook nu weer wordt alles naar de zijkant afgeleid, want eronder is geen ruimte wegens helixwindingen.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Het blijft me opvallen hoe netjes en gestructureerd je werkt  8)
Die "kanjer" van een moer verdwijnt waarschijnlijk ook onder een talud - vlak naast je trekstang-goten ?

Hoe zit het eigenlijk met je ballast? Gaat die onder die stangen door kunnen ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

#1281
Netjes en ordelijk werken is een beetje een noodzaak. Ik werk zonder plan, zonder schema, puur op inspiratie. Dan moet je alles wel duidelijk aanleggen opdat het later, bij het zoeken naar eventuele problemen of uitvoeren van herstellingen, ook makkelijk en intuitief blijft.

Die moeren verdwijnen onder een laag scenery. Hoe? Dat zal de inspiratie van het moment wel uitwijzen. Die moeren zijn geen kopbrekers.

Onder de stangen komt geen ballast, maar zal een soort fijn grind/grond zijn. Ik ben geen scenery-specialist, en het zal nog zoeken zijn naar een techniek voor het uitbeelden van de sporen en ballast. Een proefstukje dringt zich op.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Klaas Zondervan

Citaat van: Michiel op 06 juni 2017, 07:30:18 AM
Die moeren verdwijen onder een laag scenery. Hoe? Dat zal de inspiratie van het moment wekl uitwijzen.
Gewoon een struik er bovenop plakken. Dan zie je er geen moer meer van.

Michiel

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

INFO

Voor je puntstuk polarisatie bestaat er een perfecte oplossing.
Spanning eraf dan schakelen en de spanning er weer op. Hoe? Met de servoswitch van RoSoft  ;)
Groetjes
Alleen de waarheid ligt in het midden.

59erke

Citaat van: Michiel op 06 juni 2017, 07:30:18 AM

Die moeren verdwijnen onder een laag scenery. Hoe? Dat zal de inspiratie van het moment wel uitwijzen. Die moeren zijn geen kopbrekers.


Michiel, wat goed werkt is gewoon grond uit de tuin, eerst goed laten drogen en dan zeven met een fijn keukenzeefje.
Het fijnste zand kan je perfect gebruiken voor dergelijke doeleinden
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Michiel

#1286
Ik heb eerder al geëxperimenteerd met leem uit eigen tuin. O.a. voor en in de loods van Brussel-Noord heb ik dit gebruikt. Enkel nog wat bijkleuren... ;)




groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

#1287
Citaat van: INFO op 06 juni 2017, 17:18:35 PM
Voor je puntstuk polarisatie bestaat er een perfecte oplossing.
Spanning eraf dan schakelen en de spanning er weer op. Hoe? Met de servoswitch van RoSoft  ;)
De servoswitch van Rosoft is een prachtig product voor een heel mooie prijs/kwaliteitverhouding. Ik ben al een paar keer gaan kijken en twijfelen. Maar het financiele verschil met het zelf iets in elkaar prutsen is wel beduidend, vooral voor een 30-tal wisselmotoren. Dat is eigenlijk het enige argument dat me voorlopig van de aanschaf van deze servoswitches afhoudt.   ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

krisds

Ik denk dat de goedkoopste oplossing zelf je wissel maken is. Dan kan je de tongen en puntstuk polariseren en goed laten aansluiten. De grootste investering zal tijd, wat pertinax en railstukjes zijn. Good luck!

Michiel

Peco heeft een mooi wisselgamma, met kwalitatief goede wissels. Zelf nog beter maken dan wat Peco levert is niet makkelijk, mogelijk wel goedkoper, maar zeeën van tijd heb ik ook weer niet. De enkele vreemd-vormige wissel overweeg ik wel zelf te maken, maar zeker niet alle wissels.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)