LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

apenkop

#1260
Bijna koude rillingen zo geweldig echt is dit ???. Mooi project dat de werkelijkheid zo goed in beeld brengt en dat in schaal N. Petje af.
Modelbouwen doe je met vallen en opstaan daarom ik ga door tot ik sta en opval

Gerolf

Mooi, Michiel  8)
Is het de bedoeling dat je de wissels later ook manueel verzet, of komen er servo's ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Thanks Rini!

Gerolf, de plaatsen voor de servo's zijn al voorzien, in de uitsparing tussen de hefboompjes.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

eddy

Knap Michiel,zal een grote meerwaarde geven aan U project.

groeten eddy

59erke

zeer geslaagd ...

wist niet echt wat er van te verwachten maar het ziet er veelbelovend uit.
Al een idee hoe je die servo's gaat verbergen ?
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Michiel

De plaats van de servo's is stategish gekozen, want ze er zullen verborgen zitten onder het talud naast de sporen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Freek

Geweldig  :D.
Moet je niet teveel kracht zetten om de wrijving van die bocht te overwinnen?

Michiel

Het systeem loopt verbazend soepel, altans, ik was verrast. Een servo heeft er geen enkele moeite mee.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Pierre

Groet Pierre.


pandur

Spijtig dat je dit gaat verbergen ,
zo een techniek mag gerust zichtbaar zijn in een "eventueel" open gesneden seinhuis
Eric
NMBS-DB / H0 2rail DCC - ABC / ECoS II 4.2.10 / ECo Boost /MC II / LokPro 5.2.2 (2.7.9)

Michiel

Enkel de grote hefbomen en servomotoren zal ik verbergen. Het stangenstelsel naast het spoor blijft zichtbaar. Het seinhuis van Brussel-Luxemburg ligt iets verder. Daar zou ik wel iets dynamisch mee willen uitwerken, maar nog geen idee wat precies.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Schitterend, Michiel  8) 8) 8)
Dit opent perspectieven ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

just4fun

Prachtige realisatie!
En zullen de wissels met de "klik" omschakelen, of is het de bedoeling om die er ook nog uit te halen?
Paul

Michiel

tja, die klik... Ik vind die zachte klik wel geruststellend. Je hoort dat de wissel goed is over gegaan. In N is langzaam lopen van de wissels niet meer zo'n punt, want we hebben gemiddeld 4 keer meer wissels dan een H0 baan, en alle wissels visueel afgaan tijdens geautomatiseerd bedrijf doe je dan niet meer. Bijkomend, met die veer, hoef ik ook niet de servos te gaan afregelen voor een aandrukkracht om de wissels dicht te houden. Die veer heeft een hoop voordelen, alsook het elektrisch contact verzekeren van het puntstuk. Maar voor deze laatste zou ik toch een oplossing willen vinden met een extern geschakelde polariteit. Maar zo evident is dat ook weer niet, gezien de typische Peco-wisselconstructie.  ???

Kortom, een hoop blabla met mijn persoonlijke overwegingen. Ik kan me voorstellen dat anderen er weer anders over denken. Ook dat is prima.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

OlivierV

Michiel, je zal allicht wel weten dat je het puntstuk van Peco wissels kan loskoppelen van de feitelijke tongen. In H0 kan het toch.
Wat we met de modulebaan van de club doen is zowel tongen + puntstuk polariseren in DCC bedrijf. Dat werkt ook prima. ;) Dan moet je niet op een mechanische verbinding rekenen, want van andere gebruikers van deze wissels weet ik dat die mechanische verbinding op de lange duur niet altijd even goed stroom blijft doorgeven. Let wel, dit is dan bij wissels die al 20 jaar ingebed liggen. ;)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan